۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۳۱۷۳۲۴
آیت الله سیفی مازندرانی:

ولایت فقیه مترقی ترین قانون الهی است/ برخی اظهار نظر‌های افراد جامعه با معیارهای ائمه اطهار در تضاد است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سیفی مازندرانی ولایت فقیه را مترقی ترین قانون الهی دانست و با بیان این که این اصل مهم مترقی ترین اصولی است که پایه و اساس حکومت اسلامی را تشکیل داده است، گفت: این اصل مبتنی بر همان احکام، دستورات و قوانین الهی است که خالق بزرگ خلق کرده است.
آيت الله علي اكبر سيفي مازندراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و نامزد پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از مازندران امروز در برنامه تبلیغاتی خود از شبکه تبرستان به اهمیت جایگاه مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: در فقه شیعه و نظام اسلامی در حقیقت وظیفه مجلس خبرگان رهبری تعیین و تشخیص ولی امر و رهبری نظام اسلامی با انتخاب فقیه جامع الشرایط و مقام ولایت است و این در حقیقت به معنای اعطای اصل مشروعیت به این منصب ولی امر مسلمین نیست بلکه در حقیقت تعیین فقیه اصلح در میان دیگر فقهای واجد شرایط شرعی است بلکه صلاحیت شرعی به ولی فقیه از سوی ذات اقدس الهی و شارع مقدس اعطا می شود.

 

وی، عدالت، فقاهت، اجتهاد، قدرت تدبیر و مدیریت را از جمله صفات فقیه جامع الشرایط و حائز شرعی منصب ولایت به صورت بالقوه دانست و خاطرنشان کرد: در میان فقهای جامع الشرایط برخی از اعلمیت بیشتر و هم قوت تدبیر بالاتری برخوردار هستند و تشخیص این که چه کسی در میان این فقها واجد شرایط به نحو اتم و اکمل هستند نظیر برخی از این صفات همچون عدالت و قدرت تدبیر را مردم می توانند تشخیص دهند، اما مسأله اجتهاد مطلق و فقاهت امری تخصصی است که تشخیص آن از توان مردم خارج است و این امر در اختیار فقها و خبرگان است که مردم آنها را انتخاب می کنند.

 

آیت الله سیفی مازندرانی ادامه داد: چون این افراد فقیه و فقیه شناس هستند و به علت آگاهی بیشتر، اطلاع نزدیک تر و ممارست بیشتر در این مسائل به همین دلیل این افراد از جانب مردم وکیل می شوند تا این تشخیص را بدهند.

 

وی با بیان این که اعطای اصل مشروعیت منصب رهبری از جانب فقهای شورای نگهبان نیست، گفت: بلکه اعطای شارع مقدس از جانب امامان معصوم(ع) و در حقیقت از جانب خداوند متعال است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان این که جایگاه مجلس خبرگان رهبری در حقیقت تعیین شخص اصلح میان فقهایی که شارع مقدس به ولایت آنها مشروعیت بخشیده است، افزود:  مردم نقش تعیین کننده در انتخاب شخص ولی امر مسلمین دارند، اما تعیین برخی از این شرایط که از اختیار مردم خارج است بر عهده خبرگان ملت قرار داده شده است.

 

وی ادامه داد: اعضای مجلس خبرگان رهبری آن ویژگی هایی که شارع مقدس برای رهبری و ولایت تعیین کرده را برای ویژگی ها و شرایط فقهای واجد شرایط تطبیق می دهند و آن فقیهی که شایسته مقام رهبری هست را تعیین می کنند.

 

آیت الله سیفی مازندرانی، شجاعت، قوه مدیریت و تدبیر، اعلم بودن در احکام شرعی و همچنین قوه استنباط بالا را از جمله ویژگی های یک فقیه دانست و خاطرنشان کرد: اگر فقیهی اعلم باشد اما دیگر شروط مورد نیاز نظیر شجاعت و یا قوه تدبیر و مدیریت را نداشته باشد از شرایط لازم برای رهبری برخوردار نیست.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: فقیه واجد شرایط باید کسی باشد که از دنبال هوی و هوس و دنیا طلبی و زراندوزی نباشد و تنها مطیع امر مولا و خداوند متعال باشد و تابع احزاب، گروه ها و نظریه سیاست مداران نباشد.

 

وی با بیان این که فقیه شایسته رهبری کسی است که خط قرمز او همان خط قرمز ترسیم شده از سوی خداوند متعال و رسول اکرم باشد، بیان داشت: همه حوادث در طول دوران غیبت کبری که روی می دهد را باید از نظر فقیه، بر اساس روایات و مبانی اهل بیت(ع) دیده شود.

 

آیت الله سیفی مازندرانی ولایت فقیه را مترقی ترین قانون الهی دانست و با بیان این که این اصل مهم مترقی ترین اصولی است که پایه و اساس حکومت اسلامی را تشکیل داده است، گفت: این اصل مبتی بر همان احکام، دستورات و قوانین الهی است که خالق بزرگ خلق کرده است.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: ما امروز نغمه ها و صحبت هایی در گوشه و کنار می شنویم که با معیارهایی که حضرات معصومین(ع) در کتاب و سنت در پایه گذاری حکومت ترسیم کردند که ولایت فقیه و سایر شئونی که در حکومت اسلام اصل و اساس است از این اصول خارج است و ما در این راستا باید وظیفه تاریخی و مهمی را در این برهه از زمان که همان دفاع از حریم ولایت است انجام دهیم./950/202/ب3

ارسال نظرات