۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۲۱۴۷۹
مدیر حوزه علمیه کاشان:

موازی کاری آفت فعالیت های فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه کاشان، از موازی کاری به عنوان آفت فعالیت های فرهنگی نام برد و با اشاره به فعالیت 3 هزار روحانی، 235 مسجد و 700 کانون فرهنگی هنری در شهرستان کاشان گفت: جلوگیری ازموازی‌کاری ومنسجم بودن فعالیت‌های مساجد و کانون‌های فرهنگی ارتقای فعالیت های فرهنگی را به دنبال دارد.
جلسه هم انديشي روحانيون و فعالان فرهنگي كاشان

به گزارش خبرگزاری رسا در کاشان ، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، حجت الاسلام منصور فرجی مدیر حوزه های علمیه شهرستان کاشان صبح امروز در جلسه هم اندیشی روحانیون و فعالان فرهنگی این شهرستان در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، گفت: دراین نشست ها باید راهبردهای فرهنگی باید تبیین شود.  

 وی، از فضاهای مجازی به عنوان یکی از آسیب های جدی جامعه امروز نام برد و گفت: با توجه به رسانه ای بودن دنیای امروز باید با برنامه ریزی‌های مطلوب و دقیق جلو رفته  تا بتوان این آسیب‌ها را شناسایی کرد.

حجت السلام منصور فرجی، با اشاره به این که در این شهرستان سالانه 25 هزار ساعت با محتوا و مضمون های مناسبتی در مناسبت های مختلف اعم از ماه‌ های محرم و صفر، ماه رمضان، ایام فاطمیه سخنرانی می شود افزود: یک پتانسیل قوی که با میلیون‌ها مخاطب را که هزاران ساعت پای منبر می نشاند، باید دید سخنرانان چه اندازه در مورد مسائل روز سخنرانی می کنند و در مقابل آسیب ها چه برنامه هایی را ارائه می دهند.

وی، با بیان اینکه سه هزار روحانی، 235 مسجد و 700 کانون در شهرستان کاشان فعال است بر عدم موازی‌کاری و منسجم بودن در فعالیت‌های مساجد و کانون‌های فرهنگی تاکیدکرد.

مدیر حوزه علمیه کاشان، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاهها و دبیرستان‌ها را مهم قلمداد کرد و افزود: این کرسی های آزاداندیشی می تواند فرزندان ما را با مباحث دینی و اخلاقی بیشتر آشنا کند.

 

ماندگاری فعالیت‌های فرهنگی در همفکری و همدلی و هماهنگی دستگاههای اجرایی است

حجت الاسلام اکبر فلاح مسئول دفترنماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان نیز در این نشست، ماندگاری فعالیت‌ها را پرهیز از پراکنده کاری، انسجام در همفکری و همدلی در برگزاری برنامه‌ها با هماهنگی دستگاههای اجرایی و رسیدن به نتیجه مطلوب دانست.

وی، برگزاری دوره های یادگیری قرآنی برای نوجوانان در رشته های حفظ، قرائت، روخوانی و تجوید را در تربیت صحیح آنهاحائز اهمیت دانست و گفت: با برنامه ریزی صحیح و مطلوب می توان ماندگاری این تربیت  می تواند طی یک دوره پنج سال آینده بروز و ظهور داشته باشد.

حجت الاسلام فلاح ، با اشاره به حضور باشکوه نمازگزاران در مصلای بقیه الله الاعظم کاشان در روز جمعه گفت: برپایی نمایشگاه و فروشگاه محصولات و اقلام فرهنگی و کتاب در حاشیه برپایی نمازجمعه می تواند در توسعه برنامه های فرهنگی مفید باشد.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، راه اندازی مهد آدینه ویژه کودکان، برگزاری جلسات و برنامه های بزرگ در مصلا، تاسیس بنیاد مفاخر در شهر، چاپ کتب بزرگان و استفاده از فرصت های استثنایی از جمله عید نوروز با برنامه ریزی بودجه در ماندگاری فعالیت ها را مهم قلمداد کرد.

 

نگاه شهرداری به مسجد محوری معطوف شود

حجت السلام رحمت اله نوروززاده مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد کاشان نیز با اشاره به رویکرد شهرداری کاشان به مسائل دینی و فرهنگی گفت: شهرداری در فعالیت های دینی و فرهنگی خود می تواند از جامعه روحانیت شهرستان کاشان اثرگذاری بیشتری در فرهنگ‌سازی جامعه داشته باشد.

وی افزود: نگاه شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری باید به مسجد محوری معطوف و سراهای محله نیز بر مبنای مسجد محوری حرکت کنند.

وی، تشکیل اتاق فکر در پرهیز از پراکنده کاری و موازی کاری و ماندگاری فعالیت ها بصورت ماهانه اثرگذار دانست و افزود:  برگزاری این جلسات با حضور نماینده ولی فقیه درکاشان، فرماندار، شهردار، مسؤولین دستگاه هیا اجرایی شهرستان و ائمه جماعات می تواند محلی برای ارائه برنامه ها باشد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد، استفاده از ظرفیت مساجد در محلات و ایجاد پایگاه منسجم درمساجد، ارائه شیوه نامه اجرایی با بهره گیری از ائمه جماعات و فعالان فرهنگی و چهره های برجسته شهر، ایجاد شورای فرهنگی در محلات بر اساس مسجد محله، تشکیل اتاق فکر با شوراهای محلی، ارائه اساسنامه یا مرام نامه با اهداف مشخص و تعریف زمان بندی را در برنامه های فرهنگی حائز اهمیت دانست.

 

بین مسائل فرهنگی و سیاسی باید تفاوت قائل شد

حجت السلام مهدی مشرقی کارشناس فرهنگی نیز در این جلسه، عدم موازی کاری، انجام کارهای خلاقانه و جدید، استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود، تشویق افراد در حوزه های مختلف را از جمله راهکارهای مهم در برنامه های فرهنگی اعلام کرد.

وی افزود: باید بین مسائل فرهنگی و سیاسی تفاوت هایی را در نظر گرفت تا بتوان از همه استعدادها استفاده کرد و برنامه ها را به بهترین شکل ممکن ارائه کرد.

موازی کاری یک آسیب است.

 

ائمه جماعات باید از ظرفیت مساجد، برای تحول فرهنگی بیشترین استفاده را داشته باشند

حجت السلام غلامرضا گلستانه دبیر ستاد اقامه نماز شهرستان کاشان نیز در این جلسه ازموازی کاری به عنوان یکی از آسیب ها وآفت های مهم فعالیت های فرهنگی نام برد و گفت: باید در برگزاری برنامه ها سلایق شخصی کنار گذاشته شود و با همدلی و همفکری یکدیگر از موازی کاری ها جلوگیری شود.

وی افزود: سرفصل ها باید به لحاظ کارشناسی و بومی سازی مورد بررسی قرار گیرد و شناسایی آسیب های عمده به وِیژه آسیب شناسی بر روی مسائل فرهنگی شهرستان انجام شود.

حجت السلام گلستانه، سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای تربیت نسل جوان به وِیژه دانش آموزان را از اولویت برنامه های پیشنهادی در این نشست هم اندیشی عنوان کرد و گفت: اوقات فراغت دانش آموزان فرصت ارزشمندی برای حضور در برنامه های فرهنگی است.

به گفته وی، ائمه جماعات نیز باید از ظرفیت مساجد، بهترین استفاده را در زمینه های تحول فرهنگی داشته باشند.

 

در راستای تقویت مبنای اسلامی شهر گام برداریم

حجت الاسلام سید محمد حسن بنی هاشمی امام جمعه موقت کاشان نیز با تأکید براین که فعالیت های سیاسی، نظامی و اقتصادی باید در چارچوب محتوای دینی تنظیم شود گفت:  فعالیت های فرهنگی نیز باید به گونه ای تقسیم بندی شود که به سمت اسلامی کردن جامعه پیش برود.

وی با تأکید براین که شهرستان کاشان نیازمند چندین مرکز اثرگذار است گفت: در این زمینه باید بیشتر تلاش شود و در کنار تبلیغات شهری مسائل دینی نیز مطرح شود تا در راستای تقویت مبنای اسلامی شهر گام برداریم.

 

جذب جوانان برنامه های فرهنگی پر محتوا را می طلبد

حجت السلام مرتضی هاشمی امام جماعت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان نیز  برگزاری برنامه های فرهنگی با محتوای آموزشی و شاد برای جذب جوانان را مهم دانست وگفت: با برگزاری نماز جماعت و سخنرانی پیرامون اشتغال و ازدواج جوانان در مکان های رفاهی تفریحی مورد علاقه جوانان آنها را جذب برنامه های فرهنگی کرد.

 

مباحث سخنرانی ها تخصصی نیست

حجت الاسلام جعفر جنتی، مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان هم، تخصصی نبودن مباحث سخنرانی ها، ارائه مطالب با زبان مخاطب، برنامه ریزی برای برطرف کردن افسردگی نسل جوان و تشویق جوانان به بازی های بومی و محلی را از جمله برنامه های فرهنگی مورد نیاز جوانان دانست.

وی با اشاره به این که مساجد از پتانسیل خوبی برخودار است افزود: به روز بودن ائمه جماعت به ویژه در ارتباط برقرار کردن با نسل جوان و نیازسنجی مخاطب در مقوله های ازدواج و اشتغال از اهمیت بالایی در جذب نوجوانان و جوانان به برنامه های فرهنگی برخوردار است.

حجت الاسلام حسن صنعتکار معاون اداره تبلیغات اسلامی کاشان نیز، اولویت در کارهای فرهنگی و ارائه راهکارهای صحیح و مطلوب را از شاخصه های این نشست هم اندیشی اعلام کرد.

 

چالش های فرهنگی شناسایی شود

حجت الاسلام حبیب الله یوسفی مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی، به برخی از مشکلات و چالش های فرهنگی اشاره کرد و خواستار شناسایی چالش های فرهنگی در سطح شهرستان شد.

وی، توجه به تشکیل گروه ها در محلات و سراهای محله در راستای شناسایی افراد محله به ویژه خانواده های آسیب پذیر و سازماندهی اطلاعات افراد مشخص شده در مساجد با حفظ امانتداری را ضروری دانست.

حجت الاسلام یوسفی، ارتقای ترویج فرهنگ با موضوعات روز جامعه، مطالعه و تحقیق در ازدواج جوانان به شیوه ازدواج آسان، برگزاری کارگاه های آموزشی برای نسل جوان در امر ازدواج، روابط دختر و پسر، برگزای مسابقات فرهنگی و یادگیری سبک زندگی اسلامی را از دیگر شاخصه های مهم در این نشست برشمرد.

 

 

راه اندازی بازی خانه های کودک در جوار مساجد

حجت الاسلام مجتبی حسن زاده مدیر مؤسسه امیرالمومنین(ع) کاشان، نخستین گام تربیتی را ویژه فرزندان در مقاطع مختلف سنی دانست و افزود: آموزش قرآن، تفسیر و اصول اعتقادی می تواند نتیجه مطلوبی در تربیت کودکان داشته باشد.

وی افزود: چنانچه با برنامه ای مدون پنج یا هفت ساله براساس چشم انداز بر روی پتانسیلی که آموزش و پرورش دارد برنامه ریزی شود خروجی های خوبی را به دنبال خواهد داشت.

وی از شهرداری، آموزش و پرورش و روحانیت به عنوان سه ضلع اصلی مثلثی نام برد که هر یک از آنها می تواند نقش تاثیرگذاری بر فعالیت های فرهنگی شهرستان داشته باشند.

مدیر مؤسسه امیرالمومنین(ع)، راه اندازی بازی خانه ها در جوار مساجد وِیژه کودکان با حضور اساتید مجرب، ورود در صنعت فیلم سازی و تحت پوشش قرار دادن مؤسسات قرآنی را از جمله موضوعات پیشنهادی در این نشست برشمرد.

 

آسیب شناسی‌ها باید ریشه‌ای مورد ارزیابی قرار گیرد

سید محمد ناظم رضوی شهردار کاشان نیز با اشاره به این که دستگاه‌های متولی باید در اجرای برنامه‌های فرهنگی حضور پررنگی داشته باشند گفت: شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی تمام شمول هستند که طبق قوانین  شورای اسلامی شهر می تواند در حوزه‌های فرهنگی نظرخود را اعلام کنند.

وی بر استفاده بهینه از ظرفیت های شهرستان را در برگزاری برنامه های مختلف تاکید کرد و گفت: شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی شهرستان  باید در اجرای برنامه های فرهنگی همکاری داشته باشند.

وی، از مساجد به عنوان یک مکان مقدس و تاثیرگذار در اسلام نام برد و یاد آورشد: شهرداری کاشان در امر احداث مصلی بقیه الله الاعظم کاشان از هیچگونه کمک و مساعدتی دریغ نکرده و نخواهد کرد و شهرستان کاشان نیز باید بیش از پیش به معرفی مساجد، جایگاه مسجد و اهمیت نماز اهتمام داشته باشد.

شهردار کاشان، با تاکید بر این که آسیب شناسی‌ها باید ریشه‌ای مورد ارزیابی قرار گیرد، به اهمیت نقش آموزش و پرورش در تربیت نسل جوان اشاره کرد.

 

نام دارالمومنین کاشان در صدر شهرهای شیعه قرار گرفته

مجتبی رضا زاده مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان نیز، این نشست هم‌ اندیشی را آغازهم‌ فکری برای سازمان فرهنگی ورزشی به عنوان یک سازمان عملیاتی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با روحانیون و فعالان فرهنگی که نگاه کارشناسی در مباحث دینی، مذهبی، اخلاقی و اسلامی دارند ذکرکرد.

وی از شهرستان کاشان به عنوان قدیمی ترین شهرهای شیعه ایران یاد کرد و گفت: مذهب مردم این شهر، شیعه اثنی عشری است چنان که به واسطه ایمان راسخ، زهد و تقوای بی نظیر شیعیان آن از صدر اسلام تاکنون با نام دارالمومنین کاشان در صدر شهرهای شیعه قرار گرفته و به نیکی از آن یاد شده است.

رضا زاده، یکی از رسالت های اصلی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان را فرهنگ سازی در مباحث اجتماعی و تدوین برنامه های شاخص دانست و افزود: هدف این سازمان در حوزه مدیریت شهری موضوعات اجتماعی است که باید بسترساز مباحث فرهنگی و تقویت سراهای محله شود و مبحث مهندسی فرهنگی به عنوان یکی از مقوله های مهم سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان در سال آینده پیگیری و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است،جلسه هم اندیشی با حضور روحانیون، فعالان فرهنگی، شهردار، مدیر عامل، معاون فرهنگی اجتماعی و مدیر ورزش و تفریحات سالم سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد./1307/101/ب3

 

ارسال نظرات