۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۳۲۲۶۰۹
آیت الله سعادت مصطفوی خبر داد؛

تأسیس مرکز بیت‌الحکمه برای آشنایی علاقه‌مندان با فلسفه

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله سعادت مصطفوی حکمت را تعقل و اندیشیدن در امور زندگی خواند و گفت: مرکزی به نام بیت‌الحکمه تأسیس شده است تا علاقه‌مندان به صورت آزاد با فلسفه آشنا شوند؛ زیرا با توجه کردن به حقایق هستی، می‌توان مضامین کلام وحی را درک و فهم کرد.
آيت الله سعادت مصطفوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی، رییس گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)، شب گذشته در برنامه دیدار شبکه قرآن سیما با موضوع گفت‌وگو با علما و شخصیت‌های قرآنی و معارفی کشور، اظهار داشت: بنده در سال 1315 در شهر قائن به دنیا آمدم، مرحوم پدرم، آیت الله سید محمد سعادت مصطفوی از علمای به نام در روش حکمت مشاء و از شاگردان مرحوم ضیاء عراقی، آخوند خراسانی و آیت الله نائینی بود و از آنها تصدیق اجتهاد داشت.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: از 12 سالگی وارد حوزه علمیه شدم و در 29 سالگی تصدیق اجتهاد را از شیخ عبدالرضا قائنی و مرحوم پدرم دریافت کردم و حدود 50 سال است که پیش نماز مسجد جامع نیاوران در تهران هستم.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفته‌ای دو شب، تفسیر و نهج‌البلاغه برای مردم بیان می‌کنم و با توجه به استقبال مردم، مرکزی نیز به نام بیت‌الحکمه تأسیس کرده‌ام تا علاقه‌مندان به صورت آزاد با فلسفه آشنا شوند.

 

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: در این درس‌ها و جلسات سخنرانی به فقه، آیات الاحکام، تعلیقات ابن سینا و تفسیر قرآن اشاره می‌شود و بسیاری از علاقه‌مندان از زنان و مردان در این جلسات شرکت می‌کنند و استقبال کرده‌اند.

 

وی حکمت را تعقل و اندیشیدن در امور زندگی خواند و تأکید کرد: ریشه فلسفه مشاء و تمام مطالبی را که مرحوم ملاصدرا بیان می‌کند در آثار ابن سینا است و ملاصدرا و علمای دیگر این مطالب را احیا کردند.

 

آیت‌الله سعادت مصطفوی افزود: ابن سینا مطالب و ابداعاتی در فلسفه دارد که ارسطو به آنها توجه نداشته و مطرح نکرده است؛ چنان که وجود خالق و توجه به حقایق هستی از این گونه مسائل است.

 

وی به معارف قرآن اشاره کرد و گفت: آیات قرآن را نمی‌توان با الفاظ سطحی معنا کرد؛ زیرا بدون توجه به حقایق قرآن، مضامین کلام وحی درک نمی‌شود.

 

رییس گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: در قرآن به وحدانیت خداوند اشاره شده است؛ یعنی خداوند همه جا هست، همان گونه که نفس به عنوان یک جوهر مجرد با بدن و جسم، پیوستگی دارد و هیچ جای مشخصی ندارد، بنابراین خداوند نیز در همه جا هست و مکان مشخصی نیز ندارد.

 

وی تأکید کرد: انسان برای رسیدن به کمال و سعادت دنیوی و اخروی باید راهنما داشته باشد و بعد از عبادت خداوند به پدر و مادرش احسان کند و رضایت آنها را جلب کند.

 

آیت‌الله سعادت مصطفوی در پایان به چند اثر قرآنی و فلسفی اشاره کرد و گفت: شرح الهیات شفا، تفسیر موضوعی قرآن، حکمت علوی و مکاسب از مجموعه کتاب‌هایی است که تألیف شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است./908/202/ب2

ارسال نظرات