۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۳۲۳۳۲۶
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم:

افرادی با استعداد و دارای اخلاق حسنه برای تحصیل در حوزه انتخاب شوند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدی ایلامی با بیان این‌که در انتخاب طلاب باید سطح کیفیت افراد بیشتر از کمیت آنها در نظر گرفته شود، گفت: افرادی با استعداد و دارای اخلاق حسنه برای تحصیل در حوزه انتخاب شوند.
پذيرش طلاب

حجت الاسلام رحیم محمدی ‏ایلامی، نماینده طلاب و فضلای استان ایلام در مجمع نمایندگان حوزه علمیه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه در پذیرش طلاب نخستین چیزی که به آن باید مورد توجه باشد، مسأله اشتیاق خود افراد است، تصریح کرد: اگر افراد برای ورود به حوزه اشتیاق و انگیزه الهی نداشته باشند، در این راه نمی‌توانند کارایی مفید و شایسته‌ای داشته باشند.

 

وی ادامه داد: برخی از افراد که وارد حوزه می‌شوند این انگیزه و اشتیاق الهی را ندارند و برای همین با مشکل روبه رو می شوند و آن نتیجه را نمی‌توانند کسب کنند.

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه با بیان اینکه در انتخاب طلاب باید به سابقه افراد نیز توجه شود، ابراز داشت: افراد متقاضی باید از خانواده‌ای باشند که از اصل و نسب خوبی برخوردار هستند.

 

حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: طلبه باید دارای اعتقادات مذهبی و اسلامی باشد تا بتواند مفید فایده بوده و دچار مشکلات نشود.

 

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که در انتخاب طلاب باید به آن توجه شود این است که طلاب از بین افرادی که دارای سطح هوشی بالاتری هستند انتخاب شوند، اظهار داشت: باید افرادی انتخاب شوند که در رشته قبلی خودشان موفق بودند و از نمرات و معدل خوبی برخوردار هستند.

 

نماینده طلاب و فضلای استان ایلام افزود: همچنین افرادی باید برای تحصیل در حوزه انتخاب شوند که توانایی درک و هضم دروس حوزوی را داشته باشند و این طور نباشد که طلاب از بین اشخاصی انتخاب شوند که تمام درها به روی آنها بسته شده و به سوی حوزه آمده باشند، این مضر است و موجب هدر رفت هزینه‌ها که از وجوهات شرعی است، می‌شود.

 

حجت الاسلام محمدی ایلامی با بیان اینکه در انتخاب طلاب باید سطح کیفیت افراد بیشتر از کمیت آنها در نظر گرفته شود، ابراز کرد: اگر سطح کیفیت افراد انتخاب شده بالاتر رود می‌توان حوزه را به جایی رساند که در حال حاضر مردم از آن انتظار دارند و قطعأ در این صورت خروجی خیلی بهتری هم خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: طلاب نباید از بین افراد ضعیف و با ضریب هوشی پایین انتخاب شوند، چون اولا سبب هدر دادن سهم امام زمان(عج) و کاهش سطح حوزه می شود و در ثانی انتظاراتی که از حوزه می‌رود با جزب اینگونه افراد نمی‌توان به آنها دست یافت؛ بنابراین اینها را باید در اولویت قرار داد.

 

حجت الاسلام محمدی در پایان گفت: در انتخاب طلاب مسأله دیگری که باید به آن توجه شود بحث اخلاقی است، اخلاق، رفتار و منش افراد باید به گونه‌ای باشد که وقتی به حوزه ورود می کند افراد منطقه اش تعجب نکنند و بگویند به جز این از او انتظار نمی‌رفت که به حوزه برود./875/303/ب2

ارسال نظرات