۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۳۲۴۱۱۱
مدیر حوزه علمیه قزوین:

انسان کامل مظهر جانشینی خداوند بر روی زمین است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: انسان کامل مظهر خلیفة اللهی و جانشینی خداوند است و هیچ کس جز او شایستگی جانشینی خداوند متعال را ندارد.
علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین عصر امروز در مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به ویژگی نخست انسان کامل گفت: انسان کامل آیینه تمام نمای حق است و حق را در انسان کامل می توان دید یعنی خداوند متعال در انسان کامل تجلی می‌کند و خودش را در مظهر خود می‌بیند.

 

وی در ادامه افزود: اگر خداوند مظهر خودش را نمی‌آفرید خودش را نمی‌دید اما خداوند به واسطه مظهر خودش برای خودش دیده شده است یعنی تمام صفات حق در انسان کامل تجلی پیدا می‌کند، به عنوان نمونه اگر خداوند رحیم است انسان کامل مظهر رحمت می‌شود.

 

درجه والای جانشینی خداوند انسان کامل است

حجت الاسلام عباسی با اشاره به ویژگی دوم تصریح کرد: انسان کامل مظهر خلیفة اللهی و جانشینی خداوند است و هیچ کس جز او شایستگی جانشینی خداوند متعال را ندارد درجه اعلی خلیفة اللهی خداوند انسان کامل است.

 

وی با بیان تطابق کتاب تکوین و تدوین خداوند متعال انسان کامل را قرآن ناطق خواند و اظهار کرد: خداوند متعال دو نوع کتاب دارد کتاب تدوین که قرآن مجید است و کتاب تکوین که انسان کامل است که هر دو با هم تطبیق می‌کنند ابعادی که در قرآن وجود دارد در انسان کامل هم وجود دارد و بر او تطبیق می‌کند.

 

این استاد تفسیر با بیان عبارتی از امام راحل در خصوص هماهنگی کتاب تدوین و تکوین، انسان کامل را حامل کتاب وزین و قول سریر الهی دانست و خاطرنشان کرد: امام راحل در فرازی از سخنان خود می‌فرماید صدرالمتالهین که به حق صدر حکما و شیخ عرفای الهی است در اسفار اربعه خود می‌گوید قرآن کریم از جانب حق تعالی با هزار حجاب به سوی خلق نازل شده است و اگر به فرض بای بسم الله با همان عظمتی که در لوح محفوظ است از عرش نازل می‌شد از شدت نور آن ذوب می‌شد اما من می‌گویم کتاب تکوین الهی و قرآن ناطق یعنی پیامبر اکرم(ص) با هفتاد هزار حجاب از عالم غیب نازل شده است.

 

غایت خلقت عالم وجود انسان کامل است

حجت الاسلام عباسی با اشاره به ویژگی آخر افزود: علت غایی و نهایی عالم وجود، انسان کامل است خداوند عالم را برای انسان کامل آفرید یعنی انسان کامل غایت شد برای خلقت جهان هم چنین شناخت خداوند به واسطه انسان کامل است ما فقط از طریق او می توانیم خدا را بشناسیم.

 

وی در پایان انسان کامل را ظاهر کننده سر حق به حق دانست وگفت: مراد از سر حق کمالات ذاتیه خداوند است که تنها انسان کامل قادر است آنها را نشان دهد هم چنین حفظ هستی به واسطه انسان کامل است خداوند متعال به آن وسیله هستی را حفظ می‌کند./873/202/ب3

ارسال نظرات