حضور کمرنگ مبلغان در فضای مجازی/ ماه مبارک رمضان قله تبلیغات دینی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، صبح امروز در نشست خبری ویژه تبلیغات دینی ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه شرایط ماه رمضان اقتضا میکند که قله تبلیغات دینی محسوب شود، گفت: ماه رمضان بهار قرآن، دین، تبلیغ و ترویج معارف دینی است، مجموعه حرکت بشری بنابر روایات در شبهای قدر رقم میخورد و فرصتی است تا رشد و تعالی انسان رقم بخورد.
وی در ادامه افزود: میتوان گفت ماه مبارک رمضان و شب قدر تا شب قدر سال رشد و تعالی دینی و معرفتی انسان است، مردم در ماه مبارک رمضان نسبت به مسائل معنوی رغبت بیشتری دارند و برنامههای بسیاری در سطح جامعه به ویژه مساجد در ماه مبارک رمضان اجرا میشود، در طول سال اگرچه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اعزام مبلغ به نقاط مختلف دارد اما به دلیل شرایط خاص ماه مبارک رمضان این مسأله در ماه مبارک رمضان از ارزش و ویژگی بیشتری برخوردار است.
حجت الاسلام قطبی با اشاره به فعالیتهای مبلغین در زمان تبلیغ، تصریح کرد: برپایی نماز جماعت از مهمترین مأموریتهای یک مبلغ است، علاوه بر این فعالیتهای اقماری شکل گرفته در مساجد نیز باعث میشود مبلغ مأموریتهای جدیدی پیدا کند، فعالیتهایی که بستگی به شرایط موجود دارد و مبلغ با توجه به ظرفیتها در این فضا اقدام به انجام وظایف خود بسته به توان و ظرفیتهای خود میکند.
مبلغ نماینده اهل بیت است
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با نخبگان تبلیغی کشور فرمودند مبلغ در حوزه تبلیغی خود نماینده اهل بیت(ع) محصوب میشود، بعنوان کسی که وظیفه وی تشریح دین و ترویج فرهنگ دینی و مکتب اهل بیت(ع) است و این تعبیر درستی است که مبلغ را نماینده اهل بیت(ع) بدانیم.
وی با بیان اینکه مبلغ باید حد وسط خوف و رجا را در فعالیت تبلیغی خود در پیش بگیرد، اظهار کرد: اخلاق، احکام، عبادات از مهم ترین مسائلی است که مبلغین باید نسبت به آن پاسخگو باشند، تلاش ما این است که فعالیت مبلغین از مسجد به اقمار موجود در اطراف مسجد گسترش داده شود و محدود به مسجد نباشد، همکاری با کانونهای مساجد، پایگاههای بسیج و فعالیت در دامنه تأثیر مسجد از اهداف مهمی است که امسال به دنبال دستیابی به آن هستیم.
حجت الاسلام قطبی با اشاره به لزوم فراهم بودن شرایط برای دستیابی مردم به مبلغان دینی در هر زمان و مکانی، عنوان کرد: این یک آرمان است که مردم بتوانند در زمینه مسائل معرفتی و دینی همواره در ارتباط با کارشناسان دینی و مذهبی باشند، این یک آرمان است که اصحاب رسانه در این زمینه میتوانند یک پروند ویژه برای مسائل فرهنگی و تبلیغی باز کرده و به واکاوی این موضوع بپردازند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه سهم ما در ارتباط با مردم نسبت به نهادهایی نظیر آموزش و پرورش و صداوسیما بسیار کمتر است، تصریح کرد: ارتباط مبلغین با نوجوانان و جوانان بسیار کمتر از ارتباطی است که این نسل با رسانههای و فضای سایبر دارند، در حقیقت دامنه ما در زمینه ارتباط با نسل جوان و نوجوان در عصر ارتباطات نسبت به دیگر دستگاههای اثرگذار بسیار کوتاهتر و کمتر است.
از تبلیغ کوتاه مدت نمیتوان انتظار تأثیرگذاری زیادی داشت
وی ادامه داد: با شرایطی که وجود دارد نمیتوان از مدت زمان کوتاه تبلیغ یک مبلغ در شهر و یا روستایی انتظاری بیش از این داشت، اگرچه فعالیتهای مبلغان بسیار مؤثر بوده است و حضور و اقبال مردم در مراسمات مذهبی بخشی از تأثیرات مبلغین و فعالیتهای تبلیغی آنها در جامعه است.
حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه در عرصه فعالیتهای تبلیغی فعالیتهای خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: نسبت به عرضه محصولات دینی ضعفی جدی داریم و ناکارآمد بودهایم، محصول دینی قابل تکثیر است و میتواند این مفاهیم را به خوبی به دیگران منتقل و در جامعه پخش کند، در فضای مذهبی محصولات بسیار کمی در اختیار جامعه است، درواقع محصول جدی وجود ندارد و شاهد انگشت شمار بودن این محصولات هستیم.
وی با اشاره به فروش حدود 500 هزار قلم قرآنی در کشور، تصریح کرد: با یک محصول میتوان تأثیر بسیاری بر مخاطبین داشت، واقعیت این است که ما عرصههای فراوانی در حوزه دینی و مذهبی داریم که از آن غافل بودیم و نتوانستیم از این ظرفیتها استفاده کنیم، دیگر عرصهها هم امکان تولید محصول را دارند و هم به خوبی از ظرفیتهای خود استفاده میکنند.
پاسخگویی به شبهات در فضای مجازی بسیار کمتر از شبهات است
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با اشاره به حجم شبهات موجود در فضای مجازی، گفت: حضور ما و پاسخگویی ما در فضای مجازی نسبت به شبهات موجود بسیار پایینتر است، این موضوع باعث شده است فعالیتهای تبلیغی نیز تحت شعاع قرار بگیرد، ما در سیاستهای خود در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برنامههای منظم و منسجمی برای حضور مؤثر و قوی در فضای مجازی و شبکههای مجازی داریم.
حجت الاسلام قطبی در ادامه افزود: برخی عرصهها از کنترل مبغلین و علما خارج شده است و موجب کاهش سطح تأثیر مبلغین شده است، مسائل آموزشی و تعلیمی، حل و بررسی اختلافات از مسائلی است که به صورت سیستمهای رسمی درآمده است، در گذشته خانوادهها برای حل مسائل خود به روحانیت مراجعه میکردند و روحانی نیز بنابر آموزههای دینی و قرآنی به دنبال حکمیت بود و به دنبال رفع مشکل بود اما دستگاه قضایی بنابر وظایف خود به دنبال اجرای حکم و تنبیه متهم است.
وی بالا بودن سطح تماس مبلغین و طلاب و روحانیت را موضوعی لازم برای جامعه دانست و عنوان کرد: زمانی که میخواهیم جامعه ما دینی، فرهنگی و مذهبی باشد در همه لایههای زندگی نیازمندیم مطابق شریعت و دین عمل کنیم، در این شرایط باید کسانی باشند که دین را تفسیر کنند که همان مراجع هستند، کسانی باید دین را تبیین کنند که علما و فضلا هستند و کسانی باید دین را تبلیغ کنند که همان مبلغین هستند و این موضوع نیازمند بالا رفتن سطح تماس حوزه و روحانیت با جامعه است.
نخستین وظیفه دفتر تبلیغات تأمین محتوای تبلیغ است
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، تأمین محتوای تبلیغ دین را اولین وظیفه دفتر تبلیغات ذکر کرد و گفت: مجموعه دستاوردهای علمی دفتر تبلیغات بیش از 2700 عنوان کتاب شده است، این مجموعهای است محتوایی که البته در برابر نیازهای جامعه کم است و لازم داریم که این میازن افزایش پیدا کند.
حجت الاسلام قطبی ادامه داد: بخش دوم مأموریت دفتر تبلیغات اسلامی توانمند سازی مبلغان است، آموزش روشهای تبلیغ، ارتباط با مخاطبان، آموزش زبانهای مختلف خارجی و به طور کلی آنچه مبلغ برای تبلیغ نیاز دارد از برنامههای آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی برای مبلغان است.
وی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی تنها در اصفهان و مشهد شعبه دارد، تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی به دلیل محدودیت شعب خود همواره در تعامل با سازمان تبلیغات اسلامی کشور به عنوان یک بازوی نیرومند فرهنگی تبلیغی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان،در پایان خاطر نشان کرد: ورود به عرصههای مجازی و شبکههای اجتماعی، ورود جدی به عرصههای فناوری و حمایت از تولید محصولات مذهبی و افزایش کیفیت محتوایی تبلیغ از مأموریتهایی است که دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به عنوان راهبرد و سیاستهای خود در نظر گرفته است./201/1304/ب1