۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۴۳۲۰۱۴
در نشستی خبری مطرح شد؛

تشریح اهداف، فعالیت ها و اقدامات شبکه ولایت

رییس شبکه جهانی ولایت ضمن ارائه گزارشی از تصویب اساسنامه این شبکه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این که در برخی رسانه های معاند اشاره شده که برای اولین بار در ایران مجوز تأسیس شبکه ماهواره ای و تلویزیونی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده است، کاملا دروغ است.
نشست خبری شبکه جهانی ولایت نشست خبری شبکه جهانی ولایت نشست خبری شبکه جهانی ولایت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسینی قزوینی، رییس شبکه جهانی ولایت امروز در نشست خبری پیرامون «ثبت موسسه جهانی ولایت و چشم انداز آینده» خاطرنشان کرد: شبکه جهانی ولایت سال 5 تیرماه 1389 به مناسبت میلاد امیرمؤمنان(ع) تأسیس شد و ثبت این شبکه جهانی ولایت توسط سید ظهیر الدین نقوی در آمریکا انجام شد و این شبکه را به ما واگذار کردند و از آن زمان شروع به فعالیت کردیم و برای تقویت کار، دوباره در سال 1393 در لندن شبکه را ثبت کردیم و این که در برخی رسانه های معاند اشاره شده که برای اولین بار در ایران مجوز تأسیس شبکه ماهواره ای و تلویزیونی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده است، کاملا دروغ است.

 

رییس شبکه جهانی ولایت با اشاره به اساسنامه این شبکه اظهار داشت: با تأکیدی که آیت الله مکارم شیرازی به عنوان بنیانگذار این شبکه داشتند، اساسنامه ای تصویب شود و هدف از اساسنامه به عنوان شبکه ای موفق که در پنج قاره پخش می شود، پشتوانه علمی و پژوهشی داشته باشد.

 

وی درباره ممنوعیت تأسیس شبکه ماهواره ای در ایران تصریح کرد: می دانیم که تأسیس شبکه ماهواره ای در ایران طبق قانون اساسی ممنوع است و در این جا اسم این مجموعه مؤسسه جهانی ولایت است، اما در آمریکا و لندن تحت عنوان شبکه جهانی ولایت است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در پاسخ به شبهه افکنی های شبکه های ماهواره ای درباره ثبت شبکه جهانی ولایت گفت: اینکه برخی رسانه ها به خصوص بی بی سی که گفته اند تأسیس شبکه ماهواره ای در ایران خلاف قانون است، در تمام مواد این اساسنامه اشاره ای به این که این شبکه ماهواره ای یا تلویزیونی است، نیامده، بلکه در بند سوم ماده 5 اشاره شده که تأسیس و راه اندازی شبکه های ماهواره ای و رسانه های دیجیتالی در خارج از کشور امکان پذیر است و این تبلیغات گسترده ای که به راه انداخته اند که خلاف قانون و شورای نگهبان بوده، خلاف محض است.

 

رییس شبکه جهانی ولایت به اشتباه صورت گرفته درباره پیشنهاد این اساسنامه اشاره کرد و گفت: در ابتدای اساسنامه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است، آمده که بر اساس پیشنهاد رییس جامعه الصمطفی این اساسنامه به تصویب رسیده است؛ اگر مرادشان از این که رییس جامعه المصطفی پیشنهاد کرده است، به فرموده آیت الله مکارم شیرازی اشتباه محض است، اما اگر این که یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مطرح کنند، مطرح کردن آیت الله اعرافی در این شورای عالی صحیح است.

 

وی با اشاره به مراحل تدوین و تصویب اساسنامه شبکه جهانی ولایت خاطرنشان کرد: تصویب اساسنامه به پیشنهاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی بوده و این اساسنامه در بیش از 10 جلسه در شورای عالی سیاستگذاری شبکه جهانی ولایت در حضور این مرجع گرانقدر بررسی و تصویب شده است، سپس به آیت الله اعرافی داده شده و ایشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و پیگیری کردند و در فروردین ماه سال جاری تصویب و ابلاغ شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با اشاره به اعضای هیأت امنای شبکه جهانی ولایت اظهار داشت: هیأت امنای این شبکه متشکل از 4 نفر اعضای حقوقی مدیر حوزه های علمیه یا یکی از اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، رییس حوزه های علمیه خواهران، رییس جامعه المصطفی و نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و 9 نفر اعضای حقیقی که از اساتید سطوح عالی حوزه و ترجیحا آشنا به امور رسانه است.

 

رییس شبکه جهانی ولایت به ارائه آماری درباره پخش شبکه جهانی ولایت پرداخت و تصریح کرد: آیت الله مکارم شیرازی تکذیبیه را در راستای گرفتن مجوز ایجاد شبکه ماهواره ای در داخل کشور صادر کردند که به رسانه ها اعلام شد؛ تمام برنامه های شبکه جهانی ولایت در قم و تهران تهیه و از طریق اینترنت آپلود می شود و در پاریس کشورها را تحت پوشش قرار می دهد؛ شبکه جهانی ولایت حدود 8 شبکه ماهواره ای اجاره کرده ایم و ماهیانه 130 هزار دلار اجاره ماهواره می دهد که سه زبان ترجمه فارسی، عربی و هوسا(زبان رسمی تهدادی برخی از کشورهای آفریقایی) پخش می شود و در تابستان به زبان فرانسوی نیز پخش خواهد شد.

 

وی درباره تولیدات شبکه جهانی ولایت به زبان هوسا گفت: برای زبان هوسا بعد از قضیه کشتار نیجریه، برخی از طلاب آفریقایی بانی شدند و برنامه هایی به زبان هوسا ترجمه می شود؛ نکته دیگر این که تا یک هفته پس از فاجعه کشتار نیجریه به مدت یک هفته شب ها دو ساعت به زبان هوسا برنامه هایی را پخش می کردیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی درباره تولید برنامه ها به زبان انگلیسی یادآور شد: آیت الله مکارم شیرازی هم بر تولید برنامه انگلیسی تأکید داشته اند که با توجه به مسائل مالی تاکنون نتوانسته ایم برنامه ها را به این زبان داشته باشیم؛ البته آرشیوی به این زبان داریم که بعد از ماه رمضان پخش خواهد شد.

رییس شبکه جهانی ولایت خاطرنشان کرد: اگر شبکه ماهواره ای در مراکز قانونی خارج از کشور ثبت نشود، برنامه ای را پخش نخواهند کرد؛ شاید ما تنها شبکه ماهواره ای شخصی هستیم که عضو آفکام است.

 

وی ضمن انتقاد از دولت درباره عدم کمک رسانی به شبکه جهانی ولایت اظهار داشت: شبکه جهانی ولایت 180 نیرو در قم و مشهد نیرو دارد؛ دولت کریمه جمهوری اسلامی یک برگ کاغذ به این شبکه کمک مالی کرده اند و همین که مانع نشده اند، بالاترین کمک است و آقای ضرغامی هر کاری را برای این شبکه که می توانستند، انجام دادند و دکتر علی عسگری و از نظر مشورت فنی و تجهیزات، نهایت کمک را به این شبکه داشته اند و اگر کمک آقایان ضرغامی و علی عسگری نبود، نمی توانستیم و یا به سختی می توانستیم ادامه دهیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی درباره ثبت شبکه جهانی ولایت گفت: مسیری که ما برای ثبت اساسنامه رفته ایم، مسیری قانونی است و هر نهاد و مرکزی می تواند این مسیر را برود.

 

رییس شبکه جهانی ولایت با بیان این که خطوط قرمز این شبکه از رسانه ملی بسیار بیشتر است، خاطرنشان کرد: بارها اعلام کرده ایم که اهانت به مقدسات اهل سنت، گناه کبیره است و گفته ایم که اگر کسی بتواند یک ثانیه توهین از شبکه ولایت نسبت به اهل سنت پیدا کند، ما عذرخواهی خواهیم کرد؛ شبکه جهانی ولایت، تنها شبکه ای است که در برابر شبکه های وهابی و شبکه های مخالف نظام ایستاده است.

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که آیا تأسیس شبکه ماهواره ای از سوی یک مرجع با سخن برخی از مراجع مبنی از نهی مؤمنان و مسلمانان در استفاده از ماهواره، در تناقض نیست؟ اظهار داشت: این تناقض نیست؛ بلکه فتوایی است که در گذشته نیز بوده است که اگر یک آلتی بین گناه و عبادت یا بین خوب و بد مشترک باشد، استفاده از چنین وسایل مشترک حرام است و با توجه به این که ماهواره ها غالبا مستهجن است و 30 تا 50 شبکه سالم وجود داشته باشد و کسی که ماهواره را خریداری می کند، تضمینی نیست که فقط از شبکه های خوب استفاده کنند؛ اگر کسی هزار ساعت شبکه خوب ببیند و ده دقیقه شبکه بد مشاهده کند، استفاده از این شبکه حرام می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی به تبیین هدف از تأسیس شبکه جهانی ولایت پرداخت و تصریح کرد: نظر آیت الله مکارم شیرازی این بود که بتوانیم به مسلمانان و حتی مسیحیان خارج از کشور، اسلام واقعی و ناب محمدی را در برابر داعش که سعی در نشان دادن چهره ای مشوش از اسلام دارد، به دنیا معرفی کنیم و برای این که مردم گرفتار این قضیه نشوندف در ماه های ابتدایی، پخش اینترنتی موبایلی را راه اندازی کرده ایم.

 

رییس شبکه جهانی ولایت به تأثیرگذاری این شبکه در جهان پرداخت و گفت: اطلاع رسانی شبکه ولایت نقش اساسی داشته است و تعدادی از اهل سنت در برنامه پخش زنده روی خط آمده و گفت که اگر آگاه سازی شبکه ولایت نبود، ما هم در سوریه در کنار داعشی ها می جنگیدیم.

 

وی از ساخت ساختمان جدید این شبکه خبرداد و یادآور شد: یکی از بینندگان ما سه هزار متر زمین در آخر خیابان معلم در قم بانی شده اند و تا به حال 5 میلیارد تومان هم پول داده است و شرط کرده است که حتی در جلسات خصوصی نیز نباید اسمی من برده شود؛ مجوز و پروانه آن از شهرداری گرفته شده است و به دنبال کارهای ساخت ساختمان بزرگی هستیم./822/پ201/ج

ارسال نظرات