۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۴۳۲۱۲۰
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تبیین کرد؛

آداب دعا کردن در ‌آیات و روایات

رییس ستاد اقمه نماز کشور با تبیین آداب دعا کردن در ‌آیات و روایات اخلاص، تضرع، آمین گفتن، با وضو بودن، رو به قبله بودن، استفاده از اسماء الحسنی و بالا بردن دست به معنای نیازمندی را از این ‌آداب برشمرد.
حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور سحرگاه امروز در برنامه ماه خدا که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به ضرورت فراگیری آداب دعا گفت: قرآن کریم می فرماید انسان برای دعا کردن باید به اموری دقت باشته باشد.

 

وی افزود: یکی از امور این است که انسان مخلص باشد، دعا باید با تضرع، گریه و مخفیانه باشد؛ با بیم و امید بودن، در ساعات خاص و همراه اسماء الحسنی بودن نیز از دیگر اموری است که باید مورد توجه انسان قرار گیرد، در روایات داریم که اگر چهل نفر دعا کنند به استجابت نزدیک است.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که آمین گفتن مردم پس از دعا در استجابت آن تأثیرگذار است، اظهار داشت: رسول اکرم(ص) به اهل بیت خود فرمودند که من دعا می کنم شما آمین بگویید، رو به قبله بودن و با وضو بودن انسان نیز در استجابت اثرگذار است.

 

وی ادامه داد: درروایات آمده که اسماء الحسنی در قرآن 99 تا هستند البته اسامی خداوند در قرآن بیش از این تعداد است، اسماءالحسنی هم می تواند الفاظی همانند حکیم، عزیز، خبیر و خالق باشد و هم می تواند اولیای خداوند باشند، حدیث داریم که امام رضا(ع) فرمودند والله اسماءالحسنی ما هستیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که اگر انسان می خواهد دعا کند باید از طریق توسل به اولیای الهی باشد، ابراز داشت: حدیث داریم که انسان در موقع دعا دست خود را بالا بگیرد البته این کار به معنای این نیست که خداوند بالا است بلکه نشانه ای از فقر و نیازمندی انسان به شمار می رود.

 

وی عنوان کرد: همچنین روایت داریم که اگر انسان ده مرتبه ذکر «یا رب» را بگوید دعایش مستجاب می شود، گاهی اوقات انسان چیزی از خداوند می خواهد که صلاح نیست مستجاب شود، در روایات آمده که اگر انسان دعایی انجام دهد که به صلاحش نیست مستجاب شود اما در زمان دعا کردن دست خود را بالا آورده باشد خداوند مشابه آن خواسته را به او می دهد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: گاهی خداوند امروز درخواست انسان را مستجاب نمی کند اما بعدا به او می دهد یعنی استجابت آن طول می کشد، گاهی نیز انسان دعایی می کند که مستجاب می شود اما به دلیل گناهی استجابت آن از بین می رود.

 

وی اضافه کرد: در دعاها انسان باید از خداوند تجلیل کرده، نعمت های الهی را بشمارد و از خداوند تشکر کند، دعا آدابی دارد که اگر با آدابش باشد به استجابت نزدیک تر است./1323/پ202/ی

ارسال نظرات