۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۴۳۲۵۰۷
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی:

مجلس باید موضعی شفاف در برابر استکبار جهانی داشته باشد

حجت الاسلام قربانپور گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر اینکه مجلس شورای اسلامی طبیعتا باید مواضع شفاف به ویژه در مقابل جریان استکبار یا در برابر مجموعه دوستان و دشمنانی که در عالم هستند داشته باشد را باید از چند زاویه نگاه کنیم.
حجت الاسلام صفر قربانپور، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، حساسیت مجلس بر هیچکس پوشیده نیست و مجلس می تواند آینده های دور را با تصویب قوانین صحیح ریل گذاری کند، هر چند افزایش قوانین گاهی ممکن است دست و پا گیر باشد ولی اگر معیارها را رعایت کنند نظام را می توانند بیمه کنند، مجلس شورای اسلامی باید پویا، شفاف و مقتدر باشد و بر روی هر یک از نمایندگان آن در دنیا حساب ویژه باز شود و صوری نگری ایجاد نشود.
 

با توجه به فرمایشات مهم مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره دهم برآن شدیم تا با حجت الاسلام صفر قربانپور، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت و گویی را حول این محور انجام دهیم که در ذیل می آید.

 

رسا ـ رهبر معظم انقلاب تاکید کردند مجلس باید در مواجهه و مقابله با جریان های معارض، شفاف عمل کند و موضع قاطع داشته باشد، تحلیل حضرتعالی در این باره چیست؟

 

تاکید مقام معظم رهبری بر اینکه مجلس شورای اسلامی طبیعتا باید مواضع شفاف به ویژه در مقابل جریان استکبار یا در برابر مجموعه دوستان و دشمنانی که در عالم هستند داشته باشد را باید از چند زاویه نگاه کنیم.

 

اول اینکه یقین بداریم فرمایش مقام معظم رهبری حکیمانه و مدبرانه است و دوم اینکه بدانیم برای اداره نظام مستقل، ارکان مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران که یکی از آن ارکان مهم مجلس است که در مواضعی که در مقابل دوستان و دشمنان می گیرد مهم است.

 

دیگر اینکه قلب تپنده نظام با عنوان نمایندگان مردم در خانه ملت است و اگر دنیا می خواهد موضع نظام جمهوری اسلامی و مردم را ببیند باید به مجلس به عنوان یک رکن مهم نگاه کند.

 

البته این زاویه دیدگاه مدیریت کلان نگری است که مقام معظم رهبری می گویند این مواضع حکیمانه و شفاف باید باشند.

 

نکته دیگر اینکه دستور یا توصیه های ایشان یک نظر حاکمیتی دینی در عالم است و ما که حاکمیت مان برخاسته از نظام اسلامی، قرآن و اهل بیت(ع) و ولایت فقیه است؛ باید جایگاهمان را در دنیا به عنوان یک جایگاه ممتاز نشان دهیم که یکی از کانال ها برای نشان دادن این مواضع در دنیا مجلس است.

 

البته شفاف ترین جریان حاکمیت نظام اسلامی از زبان رهبری مطرح می شود پس موضع مدبرانه اداره نظام است که مردم سالاری دینی دارد و هم با دیدگاه حاکمیت نگاه می شود چون معیار ما ضد ظلم است.

 

 یکی دیگر از دلایل این تاکید از سوی مقام معظم رهبری این است که مجلس در دنیا یک جایگاه مقبول مردمی دارد یعنی هم حاکمیت بدنه مردم را حفظ کرده و هم در آن افراد مختلف با زبان های گوناگون و گفتمان های متفاوت در کنار هم قرار می گیرند و هم حاکمیت را در چهارچوب آن را برای کشور دارد، پس نقش آنها مهم و مواضعشان بسیار در دنیا تاثیرگذار است.

 

حتی نطق های پیش از دستور نمایندگان مجلس اثر اجتماعی می گذارد و به همین دلایل نیز ما نیازمند مجلسی استوار هستیم که استقلال و قوای خود را کاملا حفظ کند و با تعامل پذیری با دیگر قوا براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در مواردی که نیاز است در دنیا موضع بگیرد و جایگاه خود را مشخص کند.

 

گاهی اوقات این موضع گیری با یک نطق و سخنرانی و گاهی با تصویب یک قانون می تواند مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران را در دنیا شفاف نشان دهد.

 

گاهی هم ممکن است این امر در قالب یک پیشنهاد برای نظام باشد در هر صورت مجلس نقش عمده ای را در قانون گذاری ها دارد که از نمایندگان مردم در خانه ملت انتظار می رود با درایت این مسائل را دنبال کنند.

 

 

رسا ـ به نظر شما چرا برخی جریان ها به دنبال تطهیر جریان فتنه 88 هستند و با لطایف الحیل دم از لزوم کدورت زدایی می زنند؟

 

در دو محل باید متوجه اخلاق اسلامی و ضرورت حاکمیت دینی آن باشیم، اول اینکه نباید فراموش کنیم درون و بیرون از کشور افرادی در مقابله با نظام برمی خیزند و تمایلی به مبنای حاکمیت دینی مردم سالاری با مبنای الهی را ندارند.

 

شاید بعضی از آنها از ابتدا اینگونه نبوده اند ولی در مواضع گفتمان به این سمت و سو برده شده اند، بنابراین یقینا بعضی ها برای تخریب چهره ها و یا براندازی نظام جمهروی اسلامی و یا ناکارآمدی این نظام کار می کنند.

 

درون و خارج از کشور چهره هایی را داریم که اینگونه کار می کنند و در پاره ای از مواقع که شرایط نظام حساس می شود این چهره ها عملکردشان را نشان می دهند.

 

نمونه های این چهره ها را در جریان های سال های گذشته و در جریان فتنه 88 دیده ایم؛ پس باید قبول کنیم و از ذهن نباید دور کنیم که ما چنین دشمن هایی را داریم. همه دنیا می دانند گاهی دشمنی ها لطیف، نرم و به ظاهر دوستانه اما در واقع نیات اندرونشان در گفتار و رفتارشان خوابیده که شفاف اظهار نمی شوند.

 

وقتی وضعیت در مجموع اینطور پذیرفته شده است نباید در هاله و ابهام سخن بگوییم، چرا که این دشمنان مصادیق و چهره هایی دارند که ممکن است از قبل چهره مقابل نباشند و یا افرادی که تحمل وضعیت استقلال حاکمیت دینی برایشان سخت است و یا خیالات و تصوراتی دارند که با اصل جریان حاکمیت دینی همخوانی ندارد پس در مقابله با نظام قرار می گیرند.

 

وقتی معلوم شد این افراد عمدا یا سهوا آب به آسیاب دشمن می ریزند نباید چهره شویی کنیم، چطور در مباحث اقتصادی می گویند پول شویی است یا در بعضی مواقع نظامی و سیاسی اینطوری است، اما چطور در موقعیت چهره ها نباید اینگونه باشد!؟

 

یک وقت فردی انتقاد به عملکرد نظام و یا جریان قوانین دارد می شود آن را معقول بیان کرد، طرح ها را مطرح و راهکار را انتخاب کرد.

 

توجه مقام معظم رهبری نیز همین است که باید این امور از کانال قانونی پیش بروند و ما حتی نقد را منکر نمی شویم اما اگر پا به تخریب گذاشته شود ضدیت می شود و آن هنگام طبق فرمایش امام راحل و مقام معظم رهبری نظام سیلی می خورد، شکسته می شود و بر زمین می خورد.

 

وقتی نظام سیلی خورد و شکسته شد دوباره به این سادگی برنمی خیزد و علم داران نمی توانند مواضع و موقعیت کشور را در دنیا ارائه کنند، پس نباید چهره شویی شود.

 

مباحث فتنه اتفاق افتاده نمی توانیم بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده است و یا بگوییم چهره ها مهم هستند این اتفاقات در زمان پیامبر (ص) نیز رخ می داده است.

 

اینکه چرا بعضی ها این جریان را دنبال می کنند ممکن است بعضی ها به این تصور باشند که برای مقابله با جریان نظام راه هایی لازم است که باید به آنها ورود کنند.

 

به تصور آنها یکی از این راه ها این است که برخی از چهره ها را که در نظام به یک جایگاه منفور تبدیل شده اند را از خلأ خارج کنند و میدان دارشان کنند، البته پشت این میدان داری نیز اهدافی قرار گرفته است و اینها سیبل می شوند.

 

برخی ها هم ممکن است با دیدگاه عناد نباشند و صرفا به جهت تصور ساده و آسانی که دارند خیال می کنند دیگر گوشه نشینی برای آنها کافی است در حالی که باید مطمئن باشند و آنها را از خلأ خارج کنند.

 

این امور عواقب بعدی جدی را در پیش دارد باید برای آدم های دارای انگیزه فتنه تنبیه ایجاد شود که دیگر فتنه را تکرار نکنند، البته هیچ کسی اهانت را جایز نمی داند ولی خطوط قرمزها باید حفظ و رعایت شوند.

 

 

رسا ـ برخی تحلیل ها و اخبارها حاکی از تلاش جریان هایی درون مجلس برای مطرح کردن مسائل حاشیه ای و تنش آفرین در دوره مجلس جدید است، رهبر معظم انقلاب هم در این باره هشدار داده اند که اگر در مجلس تنشی ایجاد شود آثار روانی آن به جامعه سر ریز می شود، به نظر حضرتعالی چطور می توان مجلس بدون تنشی داشت؟

 

اکنون به این مساله ورود تشریحی نباید بکنیم چون این اتفاقات نیفتاده است، اول باید در فضای عمومی کشور و در رسانه ها خود به این مساله دامن نزنیم و نگوییم مثلا حتما در فلان شهر یا از سوی فلان نماینده این وضعیت دارد ایجاد می شود چون خود این دامن زدن ها ممکن است به ایجاد تنش منتهی شود، پس بنابراین باید واقعا از این مساله پرهیز کنیم.

 

در کشور رقابت های متعددی وجود دارد ولی همه باید تابعیت نظام قانونمند کشور و مقام معظم رهبری را داشته باشند و سنت های جریان کلی کشور باید مورد پذیرش همه باشد.

 

نباید به دنبال شروع تنش در هر جایی باشیم، چون همانطور که قبلا هم اشاره کردم مجلس شورای اسلامی نقش آفرینی زیادی دارد و اتفاقاتی که آنجا می افتد اثر اجتماعی آن در استان ها ظاهر می شود.

 

 البته در هر استانی هم حواشی وجود دارد و عده ای در این جریانات برای تندتر شدن آنها کار می کنند پس نباید به این جریان ها دامن زده شود.

 

ما نیازمندیم آرامش کشور را حفظ کنیم و اهداف را باید واحد کنیم و نباید از بیرون و داخل مجلس تنش یا برخورد لفظی بد و غیر اخلاقی ایجاد شود و باید مجلس دور از این موارد باشد.

 

باید آزادانه و حکیمانه نقد مواضع صورت بگیرد تا بهترین ها تصویب شود، البته در مجلس پافشاری ها وجود دارد ولی نباید این پافشاری ها به معنی برخورد و شکستن باشد./403/842/ب1

 

گفت و گو: رضا صفائی نسب

ارسال نظرات