۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۴۳۲۷۷۵
استاد اخلاق حوزه علمیه:

انسان در همه مراحل رشد به موعظه نیاز دارد

حجت الاسلام صدرکریمی با بیان اینکه انسان در همه مراحل رشد و زندگی به نصیحت و موعظه نیاز دارد، گفت: موعظه دل انسان را حیات می بخشد.
حجت الاسلام صدر کریمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام‌ علی‌اصغر صدر کریمی، استاد اخلاق حوزه علمیه ظهر امروز در جمع تعدادی از طلاب و روحانیان با اشاره به اینکه انسان نیازمند موعظه و تذکر است، اظهار داشت: انسان در هر مقامی نیازمند این موعظه است.

 

وی با بیان اینکه موعظه قلب انسان را جلی و حیات می‌بخشد، خاطرنشان کرد: گاهی قلب انسان بر اثر تکرار گناه دچار موت می‌ شود، حیات قلب در گرو موعظه و تذکر است و با موعظه و نصیحت احیا می‌شود، از این‌ رو موعظه و تذکر اهمیت بالایی دارد.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به تفاوت موعظه با تشریح مطالب جدید و کلاس درسی، افزود: موعظه مانند کلاس نیست که استاد برای شاگردانش مطالب تازه بگوید بلکه در موعظه همان مطالب عمومی را به روش خاص گوشزد می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه انسان در همه مراحل رشد و زندگی چه در کودکی، چه جوانی و پیری به نصیحت و موعظه نیاز دارد، تأکید کرد: در روایات اسلامی و احادیث ائمه اطهار(ع) به این مسأله تأکید بسیاری شده است، بنابراین انسان نباید از موعظه و تذکره در زندگی و امور دینی غفلت کند.

 

حجت‌الاسلام صدر کریمی با بیان اینکه قلب متذکر و بیدار باید در اعمال خود متوجه خداوند باشد و مقدمات بیداری بیشتر قلب و تذکره الهی را فراهم کند، ادامه داد: عبادت خالصانه یکی از فلسفه‌های روزه‌داری است، روزه‌داری تمرین اخلاص است.

 

وی با اشاره به راهکار از میان بردن ریا و سمعِ در اعمال عبادی، خاطرنشان کرد: خدا را طوری عبادت کنید که انگار خدا را می‌بینید، در محل کار و مسجد و هرکجا که هستید خدا را ناظر در کار خود بدانید، در این صورت است که ریا معنا و مفهوم ندارد.

 

این مفسر نهج‌البلاغه با بیان اینکه خدا قابل‌ رؤیت با چشم نیست ولی با قلب پر از ایمان می‌توان خدا را رؤیت کرد، تصریح کرد: انسان در سایه ایمان و دوری از معاصی می‌تواند خود را طاهر کرده و خدای مطهر را با قلبی مملو از ایمان مشاهده کند.

 

وی با تأکید بر تقوای الهی و دوری از معاصی، اظهار داشت: تقوا و دوری از معاصی انسان را در مراتب الهی مترقی می‌کند و به خدا مقرب می‌دارد./854/202/ب2

ارسال نظرات