۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۳۴۲۰۷
آیت الله مکارم شیرازی:

زنده بودن صداقت و امانت دنیا را گلستان می کند/ تبیین حقوق مؤمنان نسبت به یکدیگر

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که اگر دو اصل صداقت و امانت زنده باشد دنیا گلستان می شود، گفت: اگر هیچ دولتی به دولت دیگر خیانت نکند و هیچ انسان به انسان دیگر دروغ نگوید، اوضاع فرق خواهد کرد؛ همه باید امین و راستگو باشند البته اخلاق های دیگر اسلامی باید سرجای خود باشد اما اگر این دو زنده شوند دنیا نیز زنده می شود.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به شاخه های اخلاق اسلامی گفت: اخلاق نخست اخلاقی است که در برابر خدا باید داشته باشیم.

 

وی افزود: مورد دوم اخلاق در برابر خلق خدا است، بسیاری از اصول اخلاقی به اخلاق در برابر خلق بر می گردد؛ هر کجا حقی هست اخلاقی در کنارش وجود دارد به عنوان مثال اخلاق ایجاب می کند که انسان راز دیگران را فاش نکرده و امانت آنان را ضایع نکند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از اخلاق مهمی که مردم باید نسبت به یکدیگر انجام دهند دو اصل امانت و صداقت است، اظهار داشت: در روایات داریم که همه پیامبران بر اصل صداقت و امانت تأکید می کردند.

 

وی ادامه داد: اگر این دو اصل زنده باشد دنیا گلستان می شود، اگر هیچ دولتی به دولت دیگر خیانت نکند و هیچ انسان به انسان دیگر دروغ نگوید، اوضاع فرق خواهد کرد؛ همه باید امین و راستگو باشند البته اخلاق های دیگر اسلامی باید سرجای خود باشد اما اگر این دو زنده شوند دنیا نیز زنده می شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که تمام خرابی دنیا به دلیل عدم وجود صداقت و امانت است، ابراز داشت: دنیایی شده است که دولتمردان در دنیا به یکدیگر دروغ می گویند و به جای خود حتی به ملت خود خیانت نیز می کنند.

 

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در زمینه حقوق مؤمنان بر یکدیگر عنوان کرد: هر برادر و خواهر با ایمانی بر برادر وخواهر مؤمنش 30 حق دارد، در دنیا هیچ مکتب اخلاقی همانند اسلام وجود ندارد که این اندازه گسترده باشد و بگوید هر انسانی بر انسان دگر سی حق دارد.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: یکی از حقوق این است که اگر لغزشی از برادر خود مشاهده کرد روی آن تکیه نکند و ببخشد، نباید برای یک اشتباه فشار آورد و کار را به دادگستری کشاند، دوم این است که عیوب و رازهای مؤمن را باید بپوشاند.

 

وی اضافه کرد: پذیرفتن عذرخواهی حق سوم مؤمنان نسبت به یکدیگر است، اگر انسان دوست دارد خداوند متعال عذرگناهان او را بپذیرد باید عذر خطای برادر مسلمان خود را قبول کند؛ حق چهارم دفاع از برادر غائبی است که از او غیبت می شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مؤمنان باید نسبت به یکدیگر خیرخواهی داشته باشند، گفت: انسان در موارد مورد نیاز باید نصحیت کرده و خیرخواهی داشته باشد، عیادت کردن از بیمار نیز حق ششم است؛ اگر عیادت ها بر اساس آداب صحیح باشد به بیمار روحیه می دهد.

 

وی افزود: حق هفتم حضور در مراسم تشییع برادر مسلمان است، آدم مؤمن چه زنده و چه مرده باشد احترام داد؛ حق دیگر قدردانی از نعمتی است که برادر مؤمن در اختیار انسان قرار می دهد؛ نهمین حق نیز برآورده کردن حاجات برادر مسلمان است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی برخورد خوب و محترمانه، دوست بودن با دوستان برادر مؤمن، یاری کردن در زمان مظلوم بودن، جلوگیری کردن از ظلم کردن برادر دینی، آنچه برای خود دوست دارد برای دیگران دوست داشتن و آنچه را که برای خود نمی خواهد برای دیگران نخواستن را از دیگر حقوق برادران مؤمن و مسلمان نسبت به یکدیگر بر شمرد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات