۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۴۳۴۸۷۱
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

اصول مقابله با عقاید کفر آمیز دشمنان در آیات قرآن

پورحسینی با اشاره به این که خداوند از آیه 53 تا 55 سوره اسراء اصول مقابله با عقاید کفر آمیز مشرکان را بیان می کند، گفت: خداوند در قرآن بیان می کند که شیطان در برابر بندگان خاص خداوند ناکام است.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم پورحسینی، استاد حوزه علمیه مکتب نرجس، امروز در محفل انس با قرآن در این مدرسه به تفسیر سوره اسراء پرداخت.

 

وی مقابله با عقاید باطل گرایان و پاسخ به شبهات آن ها را محور سوره اسراء خواند و گفت: در این سوره به شبهات دشمنان دین در رابطه با قرآن و پیامبر اکرم(ص) پاسخ داده می شود.

 

پورحسینی با اشاره به روایتی از امام حسن مجتبی(ص) که می فرماید: «قلب سالم قلبی است که در آن شبهه نباشد.»، اظهار کرد: با توجه و تأمل به این سوره قلب خود را قلبی سالم داریم.

 

این استاد حوزه با اشاره به این که آیه نخست سوره اسرا درباره عبودیت و به معراج رفتن پیامبر(ص) است، ابراز کرد: آغاز حرکت زمینی پیامبر در این سوره است و اصل معراج در سوره نجم است.

 

وی به معراج رفتن ولی عصر(عج) در بدو تولد اشاره و خاطرنشان کرد: بزرگان ما می گویند غیر از پیامبر(ص) امام زمان(عج) نیز معراج داشته اند اما در بدو تولد در خصوص بقیه اهل بیت(ع) معراج را نداشتیم.

 

سعادت انسان ها در گرو عمل به کتاب های آسمانی است

 

پورحسینی با اشاره به آیه های نخستین این سوره، گفت: در آیات نخست این سوره خداوند به بنی اسرائیل و سپس امت خاتم عرضه می دارد که خداوند برای هدایت شما قرآن و کتاب های آسمانی دیگر نازل  کرده است.

 

استاد مکتب نرجس افزود: خداوند به این امر اشاره دارد که سعادت انسان ها در عمل کردن به کتاب آسمانی است و هر زمانی خدا کتاب آسمانی داشته تا مردم گمراه نشده و از تورات و سپس از قرآن صحبت می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: انجیل یه سری موضع ها است و احکام ها و باید و نباید ها را ندارد بنابراین در قرآن از آن صحبت نشده است و به تورات و قرآن به عنوان کتابی برای هدایت انسان ها اشاره کرده است.

 

پورحسینی با بیان این که خداوند گاهی در رابطه با قرآن «هذا الکتاب» و گاهی «ذالک الکتاب» را به کار می برد، گفت: قرآن ریسمان از آسمان ملکوت به دنیا است که آن جایی که خدا می گوید سر ریسمان در دست خداست کلمه «ذالک الکتاب» و آن جا که  بیان می کند که دستورالعمل در دست شماست کلمه «هذا الکتاب» را به کار می برد.

 

ناب ترین دستورات برای زندگی سالم در 30 آیه سوره اسراء

 

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به آیه 9 تا 39 سوره اسراء گفت: در این آیه ها از قرآن و هدایت های قرآن صحبت می شود و  دستورات قرآنی درباره چگونگی رفتار با پدر و مادر، ادای حق خویشاوندان و صله رحم، پرهیز از اصراف و تبذیر و هزینه مال را در راه اطاعت خدا بیان می کند.

 

وی با بیان این که خداوند در 30 آیه از سوره اسراء در مورد ناب ترین دستورات برای زندگی سالم صحبت می کند، گفت: خداوند همه این ها را حکمت می داند که برای تربیت انسان لازم است.

 

پورحسینی افزود: خیلی از ما برای درست شدن دنبال دستورالعمل هستیم که خدا جزئی ترین مسائل را بیان کرده است از جمله در خصوص رابطه نامشروع، مال یتیم، بدون علم صحبت کردن، کم فروشی، اصلاح روابط خانوادگی، ضرورت علم اموزی، تواضع و فروتنی تذکر داده است و تأکید دارد که حکمت از جانب پرودگار است که یاد بگیرد.

 

قرآن به شبهات کافران درباره دین و پیامبر پاسخ می دهد

 

استاد مکتب نرجس با بیان این که از آیه 40 تا 46 خداوند در خصوص شبهات و پاسخ به آن ها صحبت می کند، گفت: از جمله شبهاتی که مطرح می شد این بود که خدا دارای فرزند است که خدا می فرماید: «خدا دارای فرزند نیست اگر خدا فرزند و شریک داشت، شما آثار آن را می دیدید و همه جهان هستی تسبیح خدا می کنند، چرا جنین حرف هایی را می زنید.»

 

وی به پاسخ قرآن در خصوص شبهاتی که به پیامبر(ص) وارد می شد، اشاره و اظهار کرد: برخی دیگر پیامبر را ساحر دانسته که همه را جذب می کند بنابراین قرآن نبوت و توحید را قبول نداشتند و برخی دیگر در برابر این سخن پیامبر که دوباره انسان ها زنده می شوند، ایجاد شبهه می کردند که خدا جواب آن ها را می دهد.

 

 اصول مقابله با عقاید کفر آمیز مشرکان

 

پورحسینی با اشاره به این که خداوند از آیه 53 تا 55 سوره اسراء اصول مقابله با عقاید کفر آمیز مشرکان را بیان می کند، گفت: در این آیات آمده است که شیطان می خواهد بین شما نزاع ایجاد کند و به سخن نیکو تأکید دارد بنابراین یاید با یکدیگر به نکویی سخن بگویید و بی احترامی نکنیم.

 

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان این که حرف ناپسند اصلا شایسته مومن نیست، خاطرنشان کرد: به خاطر این حرف نامربوط، روابط خانوادگی بسیاری از بین رفته است، قرآن توصیه می کند که برای مقابله با کافر حرف زشت نزنید حال برخی چگونه با نزدیکان خود حرف زشت می زنند؟

 

وی به تأکید قرآن به استفاده از عقل در تحدی با دشمنان، گفت: در آیه 56 سوره اسراء خداوند می فرماید:« بگویید شما که غیر خدا را اطاعت کار خود را بررسی و ما هم بررسی می کنیم تا بدانیم کدام ضرر، می کنیم.» مقابله با زور و اجبار فایده ندارد بلکه باید عقل آن ها را به کار بگیریم.

 

پورحسینی ادامه داد: از این گفتمان ها و پند قرآن باید درس گرفت و آن را در زندگی به کار برد از جمله در روابط با فرزندان خود، هنگامی که احساس می کنیم فرزند به ما دروغ می گوید دوسویه با او برخورد کنیم تا متوجه کار خود شود.

 

استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: در ادامه این سوره از عذاب الهی و احاطه خدا بر مردم سخن گفته می شود.

 

وی ناکامی شیطان در برابر بندگان خاص خدا را از اصول دیگر مقابله با کافران بیان و اظهار کرد: خداوند در قرآن بیان می کند که شیطان در برابر بندگان خاص خداوند ناکام است.

 

پورحسینی شکر نعمت های الهی را از اصول دیگر مقابله با دشمن بیان و ابراز کرد: دشمن از ناسپاسی ما استفاده و به نارضایتی دامن زده تا بیشتر ناسپاسی کنیم بنابراین باید شکر گزار در برابر نعمت های خداوند باشیم که از آیه 67 به بعد سوره اسراء بر شکر نعمت های الهی تأکید دارد./201/1310/ب1

ارسال نظرات