۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۴۳۴۹۷۶
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه مطرح کرد؛

نقش نخبگان در تشویق مردم برای حضور در مراسم معنوی

حجت الاسلام غلامی با بیان این‌که معنویت گمشده اصلی بشریت است به تأثیرگذاری نخبگان در مسائل معنوی اشاره کرد و گفت: حضور نخبگان در مراسم‌های معنوی می‌‏تواند مشوق مردم برای حضور در این مراسم‌ها باشد.
قدر

حجت الاسلام نجف علی غلامی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران، در گفت‏ وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با توجه به جایگاه و اهمیتی که درباره شب های قدر در قرآن کریم وارد شده است، بیان کرد: این شب ها می تواند تأثیر بسزایی در نهادینه کردن معنویت در جامعه داشته باشد، بدین معنا که حضور افراد در مراسم احیای شب های قدر که برنامه های دینی و اسلامی در آن وجود دارد می تواند این نوید را به جامعه دهد که افراد به دنبال تجدید نیروی معنوی خود هستند.

 

وی ادامه داد: افرادی که ما در شب های قدر مشاهده می کنیم افرادی هستند که در مراسم های عادی شرکت نمی کنند و کمتر در این مراسم ها حضور دارند نشان می دهد که شب های قدر یک سرمایه بسیار مضاعفی است که می تواند برای این افراد این بهانه را داشته باشد که این ارزش هایی را که در طول سال از دست داده اند را احیا کنند.

 

 اعتقاد به اصل مهم آزادی معنوی

حجت الاسلام غلامی بیان کرد: با توجه به اینکه ما اعتقاد به اصل مهم آزادی معنوی داریم که افراد آزادند در چارچوب قوانین و در قالب مراسم هایی که وجود دارد عبادت های خود را انجام دهند.

 

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این مسأله یک مسأله ای است که  قالب اصلی اش رعایت نمی شود، تصریح کرد: یکی از عوامل مهمش شاید بحث فرهنگ سازی باشد در فرهنگ سازی استفاده از آزادی های معنوی بسیار مهم است که این فرهنگ را در خودمان نهادینه کنیم.

 

حجت الاسلام غلامی اضافه کرد: مسأله دوم قدر دانستن این مسأله است، که در حقیقت قدر این فضا را بدانیم، در خیلی از کشورها الان آزادی معنوی به این معنا وجود ندارد و حاکمان و حکومت ها و حاکمیت ها در کارهای معنوی مردم دخالت می کنند.

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه افزود: اگر سابقه کشورهای کمونیستی را نگاه کنید نزدیک 70 تا 80 سال در کشورهای کمونیستی و شوروی سابق اصولا آزادی های معنوی وجود نداشته و تحت یک حاکمیت دیکتاتوری بودند و فضای آزادی معنوی وجود نداشت.

 

تاثیر گذاری نخبگان در مسائل معنوی

وی با بیان اینکه مسأله بعدی در حقیقت جایگاه نخبگان در این مسأله است، اظهار داشت: نخبگان باید از این فضا استفاده کنند و در مسائل و مراسم های معنوی حضور داشته باشند و از این آزادی معنوی استفاده کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران خاطر نشان کرد:خود حضور نخبگان در مراسم های معنوی و مراسم های عمومی می‌‏تواند مردم را به حضور در این مراسم ها تشویق کند.

 

حجت الاسلام غلامی با اشاره به اینکه امروز گمشده اصلی بشر معنویت است، تصریح کرد: مشاهده می شود که انسان ها در حقیقت به دنبال معنویت هستند ولی متأسفانه در مصداق یابی این معنویت خطاهایی وجود دارد.

 

اصل وجود معنویت در جهان یک اصل پذیرفته شده است

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در حقیقت گروه ها معنوی و افرادی که در غالب گروه های معنوی و عرفان های کاذب و عرفان های سکولار فعالیت می کنند نشان می دهد که اصل وجود معنویت در جهان یک اصل پذیرفته شده است و انسان ها به صورت فطری و طبیعی به دنبال معنویت هستند.  

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه افزود: اگر مسؤولان فرهنگی ما بتوانند این اصل را درست هدایت کنند و بتوانند به آن مسیر لازم و کافی خودش برسانند طبیعتا خیلی می تواند به مدیریت مشکلات فردی کمک کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران ابراز کرد: مسأله مشکلات روانی، خانوادگی، اجتماعی مسأله جایگاه افراد در مشاغلشان هم می تواند به وسیله مدیریت معنوی مدیریت شوند.

 

وی در پایان گفت: اگر شخص در مسأله معنوی درست مدیریت شود، به عنوان یک شخص کامل می تواند در جایگاه هایی که باید نقش ایفا کند نقش خودش را ایفا و مشکلاتش را مدیریت کند./875/ت302/ی

ارسال نظرات