۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۴۳۵۸۱۲
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

قلب مرده، حقیقت انس با پروردگار را درک نمی‌کند

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه قلب مرده هرگز لذت و حقیقت ارتباط با خداوند متعال را درک نمی‌کند، گفت: این بزرگ‌ترین عذاب انسان در عالم دنیا به شمار می‌رود و سختی و مصیبت چنین قلبی در عالم دنیا بسیار است.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، شامگاه 26 ماه مبارک رمضان در حسینیه همدانی ها، گفت: امام علی(ع) فرمودند: بار الها ترس از آتش دوزخ مرا وادار به عبادت نکرد و همچنین طمع به بهشت رفتن نیز مرا تحریک به عبادت نکرده است بلکه شناخت تو بود که سبب شد من بدانم تو سزاوار عبادت هستی.

 

وی افزود: برخی از شیعیان با داشتن بهترین حالات قلبی، هیچ گونه ترس از جهنم و یا امید به بهشت ندارند بلکه تنها مشتاق وصال به معبود هستند.

 

قلب مرده با خداوند انس ندارد

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان درباره قلب مرده، بیان داشت: قلب مرده، در قرآن کریم به «عمل قلب» تعبیر می‌شود چنین قلبی ارتباط خود را با پروردگار، اهل بیت(ع) و قرآن قطع کرده است و حضرت علی(ع) قلب فاقد معنویت را، قلب مرده می‌نامد.

 

این دانشمند فرزانه ادامه داد: قلب مرده هرگز لذت و حقیقت ارتباط  با خداوند متعال را درک نمی کند و این بزرگ‌ترین عذاب انسان در عالم دنیا به شمار می‌رود و سختی و مصیبت او در عالم دنیا بسیار است.

 

قلب بینا دغدغه قیامت و آخرت دارد

وی با اشاره به دیگر قلوب انسان‌ها که دغدغه قیامت و آخرت را دارند، عنوان کرد: این نوع قلب شامل قلوب انسان‌هایی است که با برنامه ریزی در حیات دنیوی مانع ضرر و خسران در عالم آخرت می‌شوند خداوند یار و مددکار این قلب بینا و پاک است و در آخرت به این قلب درجات عطا می‌شود.

 

این مفسر قرآن کریم افزود: امام رضا(ع) فرمودند: در دنیا سه چیز در دین که حتما باید با سه چیز دیگر گره بخورد تا در روز قیامت با این گره خوردن قبول واقع شود؛ نماز همراه با زکات و عبادت خداوند همراه با احسان به پدر و مادر است.

 

قلوب شیعیان واقعی لبریز از عشق الهی است

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان درباره قلبی که لبریز از عشق به خداوند است، گفت: پیامبر(ص) فرمودند: این نوع قلب افزون بر اینکه دنیا و آخرت به او روی می‌آورد خداوند نیز به او توجه ویژه‌ای دارد و شیعیانی که سفرشان تنها به سوی حق باشد هم دنیا و هم آخرت را یکجا باهم دارند./202/813/ب1

ارسال نظرات