۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۴۳۶۹۲۴
آیت الله خاتمی در گفت وگو با خبرنگاران:

خبرگان در تقویت و همراهی با ولی فقیه همزبان هستند/ در شرایط کنونی لباس ولایت در قامت حضرت آیت الله خامنه ای زیبنده است

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آیین نامه انتخابات خبرگان باید اصلاح شود، گفت: ورود مجتهدان جوان باعث فعالتر و کاراتر شدن مجلس خبرگان می شود ولی باید برای شرایط علمی و سنی داوطلبان ضوابطی وضع شود.
آیت الله سید احمد خاتمی آیت الله خاتمی در گفت وگو با خبرنگاران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی، پش از ظهر امروز در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به آغاز کار دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در اجلاس اخیر مجلس خبرگان تصویب شد که در بین دو اجلاس رسمی خبرگان یک اجلاس با حضور 5 نفر از اعضای خبرگان به صورت تناوبی به انتخاب هیأت رییسه و رؤسای کمیسیون ها برگزار شود که به فعال تر شدن کمیسیون ها و در جریان مسائل قرار گرفتن اعضای خبرگان کمک خواهد کرد.

 

وی با بیان این که اولین میان اجلاس در 31 تیر برگزار خواهد شد، افزود: اولین اجلاس رسمی مجلس خبرگان در دوره جدید در 23 و 24 آذر برگزار خواهد شد و در 25 آذر هم دیداری با رهبر معظم انقلاب خواهیم داشت و به زیارت مرقد امام خمینی(ره) خواهیم رفت.

 

آیت الله خاتمی با اشاره به روال ثابت اجلاس های خبرگان در شهریور و اسفند، گفت: در این دوره چون در خرداد انتخابات هیأت رییسه بوده است قرار شد تا پایان سال اجلاس ها بنا به تصویب هیأت رییسه برگزار شود و در سال آینده به همان روال سال های گذشته باز خواهد گشت.

 

وی با بیان این که اجلاس های خبرگان تنها یکی از کارهای مجلس خبرگان رهبری است، خاطرنشان کرد: خبرگان کمیسیون های مختلفی از جمله کمیسیون اصل 107 و 109 قانون اساسی با 9 جلسه، کمیسیون ارائه راهکارهای پاسداری و حراست از ولایت فقیه با 42 جلسه، کمیسیون امور مالی و اداری با 11 جلسه، کمیسیون بررسی ایین نامه خبرگان با 24 جلسه، کمیسیون سیاسی اجتماعی با 62 جلسه، کمیسیون تحقیق با 60 جلسه در دوره چهارم به وظایف خود پرداخته است که نشان از حجم کاری در مجلس خبرگان دارد.

 

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: پیش بینی من این است که در دوره پنجم مجلس خبرگان فعالتری خواهیم داشت و قرار شده است که بعد از رمضان کمیسیون ها کار خود را آغاز کنند و نگاه ما به افق خبرگان این است که با انگیزه بیشتری نسبت به گذشته خواهد بود.

 

وی با اشاره به ورود 30 نفر از مجتهدان جوان به مجلس خبرگان رهبری این ترکیب را موجب کاراتر شدن مجلس خبرگان دانست و افزود: مقام معظم رهبری هم از حضور مجتهدان جوان در مجلس خبرگان تجلیل کردند.

 

باید نامزدی خبرگان از نظر علمی و سنی کف داشته باشد

آیت الله خاتمی به لزوم اصلاح آیین نامه انتخابات مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: این آیین نامه نیاز به اصلاح دارد و اولا باید یک کف علمی حوزوی در نظر گرفته شود زیرا این دوره شاهد بودیم که افرادی که به خاطر نداشتن لیسانس نمی توانستند در مجلس شورا نام نویسی کنند در خبرگان نام می نوشتند؛ ثانیاً باید از نظر سنی هم یک کف در نظر گرفته شود.

 

وی در رابطه با حواشی ناشی از انتخابات خبرگان اظهار داشت: من معتقدم باید به افق آینده نظر داشت و اختلافات و مشاجرات قبل از انتخابات نباید زنده بماند؛ مجلس خبرگان پنجم مانند چهار دوره گذشته انقلابی و پایبند به مبانی انقلاب هستند و همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند خبرگان تقویت رهبری است و بنده در این مجلس این حقیقت را می بینم.

 

در مجلس خبرگان یک نفر را هم نمی شناسم که رودروی ولی فقیه باشد

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: من در خبرگان یک نفر را نمی شناسم که رودرروی ولایت فقیه و ولی فقیه باشد و همگی در همراهی و تقویت ولی فقیه همزبان هستند و آنچه در انتخاب رییس و نواب رییس اتفاق افتاده مانند انتخاب آیت الله مشکینی و افراد بعد از ایشان از سر همدلی و خردورزی و برای انتخاب فرد صالح بوده است.

 

وی با اشاره به برنامه خبرگان در اجلاس بعدی ابراز داشت: برنامه خبرگان تا آذر ماه روال عادی خود که همان نطق های پیش از دستور است را خواهد داشت و این نطق ها فقط یک سخنرانی ساده نیست بلکه مطالبات اعضا در کمیسیون ها بررسی و پیگیری می شود؛ در کمیسیون سیاسی اجتماعی یک ماه مانده به اجلاس مسائل سیاسی مربوط به خبرگان را رصد می کند و موضوعات اولویت دار را برای مطرح شدن در اجلاس تعیین می کند.

 

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد موضوع اصلاح آیین نامه مجلس خبرگان از موضوعات مورد توجه در اجلاس نخست باشد که باید توسط کمیسیون آیین نامه ارائه شود زیرا بنا بر قانون اساسی تصویب قوانین مربوط به خبرگان توسط خود خبرگان انجام می شود.

 

وی در رابطه با افزایش تعداد اعضای مجلس خبرگان اظهار داشت: بر اساس آیین نامه فعلی برای هر یک میلیون نفر یک نماینده در نظر گرفته شده است و این اختیار با مجلس خبرگان است که افزایش را بپذیرد یا نه؛ با رأی گیری که در مجلس خبرگان صورت گرفت قرار شد سقف تعداد اعضا در همین سقف فعلی بماند و تنها برای استان البرز دو نماینده جدید اضافه شوند.

 

در تمام دنیا تعداد اعضای مجالسی با کارآیی خبرگان ثابت است

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری بابیان این که استدلال ما هم این است که مجالس این چنینی در دنیا تعداد اعضای ثابتی دارد، گفت: کار خبرگان طبق قانون انتخاب رهبر و مراقبت بر ماندن شرایط رهبری است و این نیاز به افزایش تعداد اعضا ندارد.

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر شیوه کار کمیسیون راهکارهای پاسداری و حراست از ولایت فقیه، خاطرنشان کرد: ولایت فقیه یکی از ارکان نظام اسلامی در کنار جمهوریت و اسلامیت و مذهب تشیع است و به هیچ وجه حتی در صورت بازنویسی قانون اساسی قابل تغییر نیست و تمام کسانی که علاقه به نظام اسلامی دارن باید از ولایت فقیه پاسداری کنند و باید توجه داشت که امروز ولایت فقیه یک تئو ری نیست که عده ای مخالف و یا موافق باشند بلکه قانون است و همه وظیفه حمایت از آن را دارند.

 

آیت الله خاتمی افزود: مجله حکومت اسلامی که توسط مجلس خبرگان منتشر می شود و تا کنون 77 شماره از آن منتشر شده است یک منبع غنی برای معرفی نظام اسلامی و ولایت فقیه است که زیر نظر اعضای کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت فقیه منتشر می شود.

 

باید درسی با عنوان ولایت فقیه در آموزش و پرورش تدریس شود

وی به اهمیت شناخت ولایت فقیه در جامعه اشاره کرد و افوزد: باید درسی به نام ولایت فقیه در سطوح مختلف حوزه علمیه تدریس شود و ما معتقدیم که مسأله ولایت فقیه باید به عنوان یکی از ارکان نظام در کنار دروس دیگر در آموزش و پرورش تدریس شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر ارتباط اعضای خبرگان با مراجع تقلید اظهار داشت: مجلس خبرگان مراجع را رکن نظام اسلامی می داند و همیشه از دیدگاه های مراجع بزرگ استقبال کرده است؛ این که تا کنون به صورت دسته جمعی با مراجع دیدار نداشته اند به خاطر این است که مراجع در قم هستند و اجلاس خبرگان در تهران است ولی به صورت انفرادی خود من در جمعه گذشته با دو تن از مراجع دیدار داشته ام ولی این دیدارها رسانه ای نمی شود.

 

مقام معظم رهبری بر پاسداشت حریم مراجع تأکید دارند

وی با بیان این که شخص مقام معظم رهبری بر بزرگداشت حریم مراجع تأکید دارند، گفت: رهبر معظم انقلاب در سفر گذشته که به قم داشتند هم به شورای عالی و هم به جامعه مدرسین توصیه کردند که حریم مراجع پاس داشته شود و حتی در انتخاب رییس جدید حوزه علمیه بر استفاده از نظرات مراجع در اداره حوزه تأکید کردند.

 

آیت الله خاتمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با سازو کار نظارت بر ولی فقیه در مجلس خبرگان، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی با توجه به مقطعی که نوشته شد و موقعیت امام خمینی(ره) قانون گذار متعرض نظارت نشده است بلکه از لفظ مراقبت استفاده کرده است و راهکاری را هم برای مراقبت بیان نکرده است.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری با آغوش باز از نظارت استقبال کرده اند و همان اوایل دوره سوم خبرگان دوتن از اعضای برجسته دفتر ایشان گزارش دادند و در مجلس خبرگان هم کمیسیون تحقیق این وظیفه را دارد و در های کمیسیون تحقیق به روی هر کسی که حرفی در این زمینه دارد باز است.

 

نظارت بر رهبری به معنی مچ گیری نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نظارت به معنی مچ گیری نیست، گفت: ناظر باید درستی و نادرستی صحنه را ببیند و تأیید و یا گزارش دهد، بنده به عنوان عضو کمیسیون تحقیق می گویم که زندگی تمام امور زندگی ولی فقیه رصد شده است و نقاط قوت به قدری است که چشم پوشی از آن جفا است.

 

وی افزود: امروز به اعتراف اکثریت نخبگان جامعه بزرگی که بتواند کشور را به این خوبی اداره کند جز مقام معظم رهبری وجود ندارد و در شرایط کنونی این لباس ولایت در قامت ایشان زیبنده است؛ افرادی که نقد دارند باید نقد خود را با پاسخ ببینند و باید شرایط و واقعیات را هم دید./843/پ201/ج

ارسال نظرات