۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۴۳۸۳۵۹
آیت الله طبرسی:

سکوت نکردن در برابر انحراف ویژگی اصلی علمای با بصیرت است

آیت الله طبرسی با تأکید براین که معرفی سهامداران اصلی فکر و فضیلت این سرزمین مقدس که با زندگی مجاهدانه و سراسر فداکاری و ایثار خود، خدمات شایانی به بشریت در تعالی دانش و اخلاق کرده‌اند، وظیفه نخست همه متولیان دینی و فرهنگی کشور است، گفت: کشف رمز و راز توفیق بزرگ شخصیت‌های ما‌ندگار، جاودان و تأسی از آنان و الگو‌دهی به نسل جوان یک ضرورت است.
آیت الله طبرسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در دیدار عوامل برگزاری کنگره بزرگداشت شیخ فضل الله نوری با بیان این که حوزه های علمیه باید بیشتر به تبیین جایگاه علمی و فقهی آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری بپردازند، خاطرنشان کرد: نباید جایگاه علمی این عالم برجسته به دلیل فعالیت های مبارزاتی وی علیه استبداد و استعمار در حاشیه قرار گیرد.

 

امام جمعه ساری افزود: شهرستان نور بزرگان، علما، ادبای فراوان داشته و دارد، مانند شیخ فضل الله نوری که شهید مشروعه است و برای حفظ دین و ولایت در توطئه انگلیسی از سوی رژیم پهلوی به دار آویخته و به شهادت رسید.

 

نماینده ولی فقیه در‌ مازندران بیان کرد: مگر شیخ چه گفت که آن‌گونه شهیدش کردند، بیش از دو هزار سال حکومت شاهنشاهی و دیکتاتوری روی کار بود و هر چه شاه می‌گفت باید انجام می‌شد، که انگلیس برای تسلط بیشتر بر شاه طرح ایجاد پارلمان را مطرح کرد پس از مدتی به روش خود پارلمان تشکیل داد و طرح‌ریزی کرد تا شاه تنها ناظر باشد و حکومت کند.

 

آیت الله طبرسی با بیان این که زیر‌ساخت حکومت اسلامی را شیخ فضل الله بنیان نهاد، ادامه داد: انگلیس به این امر راضی نشد، پس از مدتی بحث مشروطه را راه انداخت و قانون اساسی که از چند کشور وام گرفته بودند را به نام قانون اساسی ایران تدوین و تصویب کردند تا آسان‌تر و با قدرت بیشتر با دین مبارزه کنند که شیخ شهید متوجه هدف آنان شد و دریافت که قصد دارند تا اسلام سکولار را در کشور راه‌اندازی ‌کنند‌ که یک تنه جلوی آنان ایستاد، انگلیس هم متوجه شد که شیخ مانع بزرگی برای اجرای طرح آنان است، بنابراین دسیسه کردند تا شیخ را از سر راه بردارند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران اظهار داشت: انگلیس به هر ترتیبی که بود شیخ فضل الله را در بین علما بدنام و از آنان جدا کرد و موفق شد بزرگترین مانع را از سر راه خود بردارد، وقتی شیخ شهید را اعدام کردند، انگلیس گفت؛ انتقام استاد را از شاگردش گرفتیم، البته این موضوع در عصر ما هم به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و دشمنان خارجی و داخلی انتقام ناراحتی خود از امام راحل را از رهبر معظم انقلاب می‌گیرند.

 

وی با اشاره به این که متأسفانه هنوز بسیاری از علما و آثار و تألیفات آنها ناشناخته و گمنام مانده است، تصریح کرد: باید آثار و تألیفات این شخصیت های بزرگ جهان اسلام شناسایی و احیا و در جامعه امروز مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

امام جمعه ساری با بیان این که حوزه های علمیه همواره مهد پرورش علما و فقهای بزرگ دینی بوده است، افزود: باید سیره علمی و عملی بزرگان دینی الگوی نسل جوان جامعه امروز قرار گیرد تا در پرتو آن نورایت بتوان به سعادت و تعالی حقیقی دست یافت.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مجاهدت ها و تلاش های علمای دین در طول تاریخ بر کسی پوشیده نیست، افزود: خداوند نیز خود به لطف و عنایت خود، آنها را به مقامات عالیه ای رسانده است.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران، فرزانگان، مشاهیر و شخصیت های وزین و وثیق را از مهم ترین ثروت های یک ملت دانست و گفت: فقهای دینی در شکل دادن آن جامعه به سیمای الهی و آسمانی، نقش اساسی و حیاتی را ایفا می کنند.

 

وی با بیان این که عمق فرهنگی و فرهنگ عمیق دینی و برخورداری از فرهیختگان و دانشمندانی که بر تاریخ تمدن بشری حق حیات دارند از ویژگی های ملت ایران است، افزود: مهم ترین امتیاز و دستاورد مبارک معرفی فرزانگان و علمای طراز اول و مشاهیر، شناسایی عقبه غنی فرهنگی و هویتی به نسل جوان به منظور خود باوری و آگاهی نسبت به ریشه های عمیق و قوی شخصیتی و تمدنی، همچنین الگو دهی به جامعه جهانی است.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید بر این که باید زمینه شناخت بیشتر نسل جوان با علما و فقهای دینی بیشتر فراهم شود، تصریح کرد: امروز سیره علمی و عملی بزرگان دینی بهترین الگو برای جوانان کشورمان است.

 

آیت الله طبرسی با تأکید براین که معرفی سهامداران اصلی فکر و فضیلت این سرزمین مقدس که با زندگی مجاهدانه و سراسر فداکاری و ایثار خود، خدمات شایانی به بشریت در تعالی دانش و اخلاق کرده‌اند، وظیفه نخست همه متولیان دینی و فرهنگی کشور است، گفت: کشف رمز و راز توفیق بزرگ شخصیت‌های ما‌ندگار، جاودان و تأسی از آنان و الگو‌دهی به نسل جوان یک ضرورت است.

 

وی تکریم و تجلیل از علما را پاسداشت مقام فقه و فقاهت دانست و با بیان این که علما و فقهای دینی همواره سبب شکوفایی و بالندگی جامعه بوده و هستند، تصریح کرد: امروز باید سیره علمی و عملی بزرگان دینی را بیشتر در اختیار نسل جوان جامعه قرار دهیم.

 

آیت الله طبرسی یکی از ابعاد جهاد علمى علما و روحانیان در طول تاریخ شیعه را حراست و پاسدارى از کلام وحى و سیره پیشوایان معصوم(ع) دانست و خاطرنشان کرد: علماى شیعه تمام همت خود را در جهت دفاع از مذهب تشیع متمرکز ساخته و در این راه تلاش هاى مستمر و پیوسته اى را به انجام رساندند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران، علما را حافظان دین و شریعت محمدی معرفی کرد و بیان داشت: نقش حائز اهمیت بزرگان دینی در دفاع از اسلام ناب در برابر دشمنان اسلام هیچ‌گاه فراموش شدنی نیست.

 

آیت‌الله طبرسی با تأکید بر این‌که جامعه امروز نیازمند بهره‌گیری از آثار و تألیفات علمای سلف است، بیان داشت: نقش ارزشمند شیخ فضل الله نوری در دفاع از مشروطه مشروعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: شيخ فضل‌الله نوري در هدايت نهضت نقشي كليدي داشت و استعمارگران نمي‌توانستند وجود او را تحمل كنند، به همين دليل، به تخريب چهره و قتل او پرداختند، در بزرگي و بازدارندگي شيخ همين بس كه با شهادت او، مسير نهضت مشروطه به دست استعمارگران عوض شد.

 

وی با بیان این که آمريكا با ماهيت اين انقلاب مشكل دارد و آن را قبول ندارد، افزود: در سراسر تاريخ اسلام، روحانيت شيعه كفن خود را بر سر نهاده و در مقابل دشمنان دين و اسلام ايستاده است و مي‌توان گفت، روحانيت شيعه نماد مبارزه است./202/950/ب1

ارسال نظرات