۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۴۴۰۰۳۶
حجت‌الاسلام ابراهیم‌پور مطرح کرد؛

ضرورت تأسیس واحد نیازسنجی موضوعات پژوهشی در حوزه

مسؤول دفتر کمیسیون خاص حوزه علمیه قم با بیان این که سامان دهی به پژوهشی در حوزه علمیه ضرورت دارد بر لزوم تأسیس واحدی برای نیاز سنجی موضوعات پژوهشی مورد نیاز جامعه و هدفمند کردن پژوهش های حوزه تأکید کرد.
پژوهش دینی

حجت الاسلام عبد الکریم ابراهیم پور، مسؤول دفتر کمیسیون خاص حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که در طول تاریخ در حوزه علمیه استاد و طلبه در تمام زوایای زندگی با هم در ارتباط بوده‌اند، اظهار داشت: یکی از عوامل موفقیت حوزه علمیه در رابطه چهره به چهره استاد و طلبه بوده است که طلبه وقتی استادی را برای درس انتخاب می کرد تمام زندگی خود را با استاد تنظیم می کرد.

 

وی با بیان این که مسأله مباحثه در حوزه علمیه از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: امروز باید بررسی شود که به چه دلیل مباحثه ها در حوزه کمرنگ شده است؛ یکی از علت های آن این است که مکان مناسبی برای برگزاری مباحثه وجود ندارد.

 

حجت الاسلام ابراهیم پور خاطرنشان کرد: اگر مساجد را آماده کنیم که از صبح تا شب باز باشد و طلاب بتوانند در مسجد نزدیک منزلشان با هم مباحثه کنند و یا برای تدریس بتوانند در مساجد تدریس داشته باشند می شود به ترویج مباحثه کمک کرد.

 

وی با بیان این که ضرورتی وجود ندارد که طلاب حتما به مدارس داخل شهر قم برای مباحثه و تدریس بیایند، ابراز داشت: اگر تمام مساجد شهر قم فعال شوند هم در تحصیل طلاب رونق ایجاد می شود و هم بار فرهنگی برای سایر اقشار مردم دارد زیرا مردم با سبک مباحثه طلاب و درس های دینی آشنا می شوند و مسائل خود را یاد می گیرند.

 

مسؤول دفتر کمیسیون خاص حوزه علمیه قم با بیان این که مسأله پژوهش باید در حوزه سروسامان بگیرد، گفت: مشکل اصلی طلاب برای نوشتن پایان نامه نبود استاد راهنما و موضوع مناسب است و اگر طوری باشد که طلاب وقتی درس می خوانند و استاد در اختیارشان است بتواند موضوع  بگیرند و شروع به نوشتن پایان نامه کنند می تواند به پژوهش در حوزه هم کمک کند.

 

وی با بیان این که باید این زمان طولانی برای تأیید موضوع و استاد راهنما از بین برود، خاطرنشان کرد: در حوزه باید یک واحد متصدی باشد که نیاز سنجی کند و موضوع را شناسایی کند و کسانی که بخواهند این موضوع ها را بگیرند استاد راهنما در اختیارشان بگذارند برای مثال اگر مسائل اقتصادی امروز مطرح است حوزه باید موضوعات اقتصادی را شناسایی کند و در اختیار طلاب قرار دهد.

 

حجت الاسلام ابراهیم پور اظهار داشت: اگر حوزه علمیه با هدف موضوع بدهد می تواند از این موضوعات و پایان نامه ها استفاده کند و تولید علم هدفمند صورت بگیرد و در جامعه کاربردی شود ولی متأسفانه امروز طلبه با هدف گرفتن مدرک پایان نامه ای می نویسد که هیچ تنابسی با نیازهای جامعه ندارد./843/ت302/ی

ارسال نظرات