۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۴۴۳۹۴۵
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی:

ولایت شرط رسیدن به دژ مستحکم توحید است

حجت الاسلام حاجی زاده گفت: توحید منهای ولایت قابل تبیین نیست، اگر ولایت نباشد انسان از مسیر خارج می شود، از این رو آنچه که مبین و حافظ انسان در مسیر توحید است مسأله ولایت است.
حجت الاسلام جواد حاجی زاده، امام جمعه اهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام جواد حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه علیمه آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در برنامه فرهنگی، هنری مشکات هدایت به مناسبت میلاد امام رضا(ع) با تبریک دهه مبارک کرامت و فرارسیدن سالروز ولادت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع)، اظهار داشت: دوست و دشمن به این امام رئوف علاقه مند بودند.

وی با بیان اینکه بندگی در ظاهر و باطن این امام همام متجلی بود، ابراز داشت: بندگی محض امام هشتم حتی در نقش خاتم انگشتر حضرت که «ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ» بر آن حک شده بود، متجلی بود، انسانی که عبد و بنده خدا باشد تمام زندگانیش در مسیر خدا و بر روی نظم خاصی قرار خواهد گرفت.

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی افزود: وقتی مأمون حکومت خود را تا به حدی استحکام بخشید، موقعیت خود را به ویژه از جانب امام رضا(ع) در خطر دید، با مشاور و وزیر خود به نام فضل بن سهل به این نقطه رسیدند که امام رضا(ع) را از مدینه منوره به مرو و طوس احضار نمایند تا کاملاً تحت مراقبت داشته باشند.

وی ادامه داد: تمام حکام اموی و عباسی همینطور بودند و چاره‌ای را جز برداشتن امامان از سر راه حکومت خود نمی دیدند و هر کدام دارای سیاست خاصی بودند، به طور طبیعی چه در گذشته، چه در حال و چه در آینده، مستکبران و حکام دارای سبک و سیاست و قلدری و شیطنت خاص بوده اند.

حجت الاسلام حاجی زاده با بیان اینکه امام رضا(ع) کلمه لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ را حصنی می داند که شرط دخول در این قلعه مستحکم را ولایت می دخواند، گفت: توحید منهای ولایت قابل تبیین نیست، اگر ولایت نباشد انسان از مسیر خارج می شود، از این رو آنچه که مبین و حافظ انسان در مسیر توحید است مسأله ولایت است.

وی شرط «کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» را از کلام امام رضا(ع) ولایت و اطاعت از ولی خدا خواند و اظهار داشت: شيطان به عبارتی سر راه مستقيم ولایت امير مومنان و فرزندان ایشان نشست و این راه را کمينگاه خود برای صيد فرزندان آدم(ع) قرار داد.

عضو شورای استانی حوزه علمیه استان ابراز داشت: هيچ راهی جز ولایت و اطاعت از ولی خدا برای رسيدن به دژ امن و مستحکم رحمت خداوند وجود ندارد،  شيطان فرزندان آدم(ع) را یا از راه مستقيم منحرف کرد و در رسيدن به دژ مستحکم توحيدی سردرگمشان کرد یا اعتقاد و باور به اینکه راهی جز ولایت وجود ندارد را از آنها گرفت و یا در نهایت این باور را به آنها داد که چنين دژ و قلعه های وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه شيطان در صدد است شرایطی را ایجاد کند تا مؤمنان در فتنه های قبل از ظهور نابود شوند، تصریح کرد: باید مؤمنان و مسلمانان و در رأس آنها شيعيان از مسير ولایت و اطاعت از ولی منحرف و دور نشوند تا غفلت و خسران گریبانگيرشان نشود.

حجت الاسلام حاجی زاده با اشاره به رابطه توحيد و ولايت و جايگاه ولايت به عنوان دژ و پناهگاهی مستحكم، بیان داشت: امام محمدباقر(ع) فرمودند: توحید تا مرحله پذیرش ولایت گسترش دارد و اگر کسی ولایت را نپذیرد، ایمان به توحید حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امامت با همه معارف دینی که در راس آن توحید است ارتباط تنگاتنگ دارد، ابراز کرد: اگر فردی ولایت را قبول نداشته باشد ایمان او به توحید کامل نیست زیرا توحید به وسیله امام شناخته می‌شود و شناخت امام نیز در نتیجه اعتقاد به دین و توحید است به همین دلیل هر دو ملازم یکدیگر هستند./854/302/ب2

ارسال نظرات