۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۴۴۴۷۵۷
نماینده مجلس شورای اسلامی:

کودتای ۲۸ مرداد نتیجه اعتماد و خوش باوری به غرب است

قاضی‌زاده هاشمی با بیان این‌که جریان روشن‌فکری، نوعی خاطرخواهی و سرسپردگی به غرب داشت و این موضوع دلیل اصلی به وجود آمدن کودتای ۲۸ مرداد بود، گفت: آن‌ها تصور می‌کردند اگر از انگلستان به کشور دیگری مانند آمریکا پناه ببرند،‌ آن کشور می‌تواند نجاتشان دهد، نگاه آنها به بیرون بود و به داشته‌های خود ایمان نداشتند.
قاضی زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در همایش بصیرت با موضوع بررسی نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد به سخنرانی پرداخت و در ابتدا ضمن اشاره به عبرت گرفتن از اتفاق‌های تاریخی گفت: ۲۸مرداد یکی از نقاط عبرت‌آموز تاریخ ملت ایران است.

وی در ادامه افزود: هر ملتی در سیر رشد خود مانند یک انسان است که در طول زندگی تجارب تلخ و شیرینی به دست می‌آورد؛ مجموعه تجربه‌ها سبب به وجود آمدن علمی می‌شود که انسان براساس آن دست به اقدام و عمل می‌زند و عاقل می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اگر فردی یک عمل اشتباه را بارها تکرار کند دیگر به او بی‌عقل می‌گویند، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر شخصی شنا نمی‌داند و یک مرتبه در آب می‌رود و چیزی به غرق شدنش نمی‌ماند، اگر این شخص مجدد وارد آب شود دیگر نمی‌توان به او عاقل گفت؛ ملتی نیز که از تجارب خودش عبرت نگیرد و تدبیر صحیحی را برای مشکلاتش به کار نگیرد ملت بی‌عقلی است.

وی افزود: کودتای ۲۸ مرداد یکی از آن نقاط عبرت آموز ملت ایران است. ملت ایران برای از بین بردن استبداد که در آن زمان مظهرش انگلیس بود انقلاب ۳۰تیر را به وجود آورد. آن انقلاب نیز تحت لوای اسلام و روحانیت به میدان آمد و به مرحله‌ای از پیروزی نیز دست یافت، اما این پیروزی نتوانست حفظ شود.

قاضی‌زاده هاشمی به نکاتی که سبب به وجود آمدن کودتای ۲۸مرداد شد اشاره کرد و گفت: نکته اولی که در آن دوران سبب شکست شد، خوش‌باوری جریان روشن‌فکری بود. این جریان فکری نوعی خاطرخواهی و سرسپردگی به غرب داشتند.

وی اضافه کرد: آنها تصور می‌کردند اگر از انگلستان به کشور دیگری مانند آمریکا پناه ببرند،‌ آن کشور می‌تواند نجاتشان دهد،  نگاه آنها به بیرون بیرون بود و به داشته‌های خود ایمان نداشتند.   

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خطای دیگری که در آن دوران رویداد،‌ جدایی روحانیت و دین‌گرایی از مسائل کشور بود، ابراز داشت: اگر این مشکلات در آن زمان روی نمی‌داد انقلاب مردم منحرف نمی‌شد و با کودتای ۲۸ مرداد به آن سادگی شکست نمی‌خورد.

وی در پایان یادآور شد: ایجاد شکاف بین اقشار مختلف مردم و آنهایی که در انقلاب مؤثر بودند و جریان روشن‌فکری که به دلیل ساده‌انگاری و خوش‌باوری به دامن آمریکا دست زدند، دلایلی است که می‌توان در ایجاد کودتای ۲۸ مرداد مؤثر دانست.

گفتنی است پس از سخنرانی قاضی‌زاده هاشمی،‌ آیت‌الله موحدی کرمانی،‌ امام جمعه موقت تهران به سخنرانی پرداخت و در پایان این همایش بیانیه‌ای توسط فرزند شهید محمد حسن نظرنژاد معروف به بابانظر، با موضوع کودتای ۲۸مرداد قرائت گردید./862/202/ب3

ارسال نظرات