۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۴۴۵۳۸۵
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران خبر داد؛

تدوین 1400 تحقیق پایانی از سوی خواهران طلبه مازندرانی/ فعالیت 64 تشکل پژوهشی

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، تقویت پژوهش در مدارس علمیه را یک ضرورت دانست و گفت: تاکنون هزار و 400 تحقیق پایانی و 20 پایان نامه در رشته های تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول دفاع شده است.
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام علی غفاری، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران امروز در جمع خبرنگاران با بیان این که تحصيلات ديني خواهران در مازندران تا پيش از پيروزي انقلاب، از سوی علما و برخي از بانوان عالمه استان به صورت سنتي و در قالب مكتب خانه هايي با عنوان عصمتيه و فاطميه صورت مي گرفته است، گفت: بعد از انقلاب، نخستین مدرسه علميه خواهران مازندران در سال 1360 با عنوان حوزه علميه شهيد مطهري در تنكابن تأسيس شد.

وی با اشاره به این که تا قبل از تأسيس مركز مديريت حوزه علميه خواهران كشور در سال 1375، هشت مدرسه علميه خواهران ديگر در مازندران راه اندازي شد، افزود: با تأسيس مدیریت منطقه پنج حوزه هاي علمیه خواهران در سال 86، مدارس علميه خواهران استان هاي مازندران و گلستان تحت پوشش اين مديريت قرار گرفتند.

حجت الاسلام غفاری خاطرنشان کرد: در سال 1393 با توجه به مصوبه شوراي سياست گذاري حوزه هاي علميه خواهران، مديريت حوزه علميه خواهران مازندران از استان گلستان جدا و در حال حاضر مديريت حوزه علميه خواهران مازندران داراي 21 واحد آموزشي تربيتي در 14 شهرستان است.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران ادامه داد: در حال حاضر 17 مدرسه علميه در مقطع سطح دو، يك مركز آموزش عالی حوزوی و سه مركز تخصصی حوزوي در رشته هاي فقه و اصول، تفسير و علوم قرآني و كلام اسلامي با بيش از چهار هزار طلبه در حال تحصيل و فارغ التحصيل فعاليت دارند.

حجت الاسلام غفاری با اشاره به این که حوزه علمیه خواهران از جمله مراکز علمی مذهبی است که در زمینه های مختلف آموزش، پژوهش، فرهنگی و فعالیت دارد، گفت: در حال حاضر 250 استاد در این مدارس علمیه مشغول تدریس علوم حوزوی هستند.

وی با اشاره به این که یکی از مهم ترین فرصت های موجود در حوزه های علمیه، تربیت نیروهای کارآمد و به روز جهت ترویج و ارتقای فرهنگ دینی در جامعه  است، گفت: در حال حاضر  هزار و 200 طلبه به عنوان مشاوران مذهبی، مربیان بصیرتی، مربیان حفظ قرآن و احکام در فرصت‌های تبلیغی فعالیت دارند.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران با بیان این که روزانه 600 طلبه در مدارس آموزش و پرورش به جهت اقامه نماز جماعت و بیان معارف اهل‌بیت(ع)در مدارس دخترانه  حضور دارند، ادامه داد: همچنین بیش از 350 طلبه با بسیج در قالب اردوهای جهادی و طرح صالحین  همکاری می کنند.

وی با اشاره به فعالیت های پژوهشی حوزه خواهران استان، گفت: با توجه به این که یکی از اهداف حوزه های علمیه ارتقاء سطح پژوهشی طلاب است، به همین دلیل در این خصوص سیاست های متعددی از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تدوین شده که از جمله آن ارائه تحقیق پایانی در سطح دو و پایان نامه در سطح سه است که تا کنون هزار و 400 تحقیقات پایانی و 20 پایان نامه در رشته های تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول دفاع شده است.

حجت الاسلام غفاری با بیان این که حوزه خواهران مازندران دارای 64 مورد تشکل پژوهشی است که در قالب هسته و کانون  فعالیت دارند، گفت: همچنین 182 استاد راهنما، مشاور و داور  آن در سطح دو و سه استان در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به این که نخستین شورای علمی پژوهشی حوزه های علمیه خواهران، سال 90 در استان مازندران تشکیل که تاکنون جلسات متعددی را  در خصوص ارتقاء سطح پژوهشی طلاب برگزار کرده است، افزود: تاکنون دو کتاب و 15 مقاله از سوی هسته های پژوهشی و هشت کتابچه قرآنی از سوی طلاب  پژوهشگر برتر قرآنی حوزه خواهران استان تدوین شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران اعلام کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در محافل علمی، تا کنون حوزه خواهران مازندران 72  کرسی های آزاد اندیشی با موضوعات مختلف برگزار کرده است که نسبت به سایر مجامع علمی استان بیشترین کرسی را برگزار کرده است.

حجت الاسلام غفاری ادامه داد: هدف حوزه علمیه خواهران این است که با همه سازمان ها و نهادهای فرهنگی، تعامل برقرار تا در جهت توسعه فرهنگ دینی و ارزش ها و معارف ناب اسلامی در جامعه گام های مؤثرتری بردارد.

وی خاطر نشان کرد: امسال حدود هزار نفر برای تحصیل در حوزه خواهران مازندران ثبت نام کردند که متأسفانه به دلیل نداشتن مدرسه علمیه در همه شهرستان های استان و کمبود فضای آموزشی، زمینه تحصیل برای علاقمندان فراهم نیست که این امر می طلبد که ائمه جمعه، علما و دلسوزان استان با مدیریت حوزه علمیه خواهران همکاری کنند تا درهمه شهرها، مدرسه علمیه تاسیس شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران تاکید کرد: با توجه به این که استان مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی در معرض تهاجم فرهنگ های مختلف از کل کشور است، به طور قط و یقین هر چه ابنیه و نهادهای مذهبی بیشتر شود این استان از نظر فرهنگی قوی تر خواهد شد./950/203/ب2

ارسال نظرات