۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۵۳۹

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

برپایی نخستین همایش ملی صیانت از وقف، ضرورت حضور سازمان اوقاف در جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس، افتتاح سلامتکده طب سنتی شرق از محل نیات واقفین و آماده سازی آرامستان مرقد علامه بهلول از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف با بیان اینکه حفاظت و صیانت از موقوفات و توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه موقوفات یکی از رویکردهای اصلی این سازمان است تصریح کرد؛ نخستین همایش ملی صیانت از وقف با رویکرد تثبیت مالکیت موقوفات و اراضی ملی به همت این سازمان و با مشارکت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیز داری کشور روزهای 10 و 11 شهریور ماه جاری در مشهد مقدس با سخنرانی آیت الله آملی لاریجانی برگزارمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین حاتمی با بیان اینکه  در کنار صیانت از وقف و حفاظت از حقوق اراضی ملی و انفال نیز مورد توجه و یکی از دغدغه های این سه دستگاه  است تصریح کرد: براساس تفاهم نامه  ودستور العمل اجرایی همکاری های مشترک دو سازمان اوقاف و سازمان جنگلها ، بیش ازیک میلیون و دویست هزار هکتار از اراضی مشمول قانون ابطال  تعیین تکلیف شده است و این همایش نیز براساس مفاد این قانون (تبصره الحاقی ) به منظور ارائه گزارش و بررسی میزان پیشرفت این تفاهم نامه و رفع موانع موجود برگزار می شود.

معاون اوقافی سازمان اوقاف امضای تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان اوقاف و سازمان  امور اراضی کشور را با حضور رئیسان دو سازمان از دیگر برنامه های این همایش برشمرد و افزود.:برگزاری کمیسیون های تخصصی و بررسی مشکلات سه جانبه با حضور روسا و معاونان سه سازمان ، افتتاح دفتر خدمات الکترونیک در دفاتر  ثبت و ارائه راهکارهای لازم برای رفع موانع موجود را از دیگربرنامه های این همایش برشمرد.

ضرورت حضورسازمان اوقاف درجلسات کمیسیون فرهنگی مجلس

طیبه سیاووشی عنایتی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم شورای اسلامی در گفت و گویی  در خصوص فعال نشدن  فراکسیون وقف در این دوره از  مجلس، گفت: من در قضیه فراکسیون ها وارد نشده ام ؛چرا که  به نظرم فراکسیون ها ساختارهای غیر رسمی مجلس هستند و در چارچوب کمیسیون فرهنگی و از طریق وظایف قانونی به مساله وقف و امور خیریه توجه بیشتری کنیم .

نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری این موضوع که از دستگاههای  مختلف فرهنگی پس از تشکیل این کمیسیون مراجعات زیادی می شود   و نمایندگان را در جریان مشکلات سازمان خود  قرار داد ه اند، افزود: اما ارتباط ویژه ای بین نمایندگان  کمیسیون فرهنگی مجلس دهم و سازمان اوقاف و امور خیریه تا کنون بر قرار نشده  است.

وی بر ضرورت حضور نماینده ای از سازمان اوقاف در جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و اظهارداشت: نظرات تخصصی این سازمان در باره  قوانین ومصوبات  و جایگاه  وقف در برنامه ششم توسعه در این جلسات می بایست پیگیری شود.

سیاووشی خاطرنشان کرد: تا کنون ماده واحده ای  مربوط به وقف در لایحه برنامه ششم توسعه دولت مشاهده نکرده ایم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: تشکیل فراکسیون وقف هم می تواند به شکل  پیشنهاد از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه به نمایندگان مجلس دهم  ارایه شود.

افتتاح سلامتکده طب سنتی شرق از محل نیات واقفین

وزیر بهداشت در جریان سفر خود به خراسان جنوبی پس از بازدید و بررسی پروژه‌های بهداشتی و درمانی شهرستان قائن، به بیرجند سفر کرد. در این سفر سلامتکده طب سنتی شرق در آستان مقدس امامزادگان باقریه از محل اجرای نیات واقفین با حضور سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

استاندار خراسان جنوبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، فرماندار بیرجند و دیگر مسؤولان استانی و شهرستانی نیز در مراسم گشایش این سلامتکده حضور داشتند.

داروخانه، اتاق اعمال یداوی بانوان و آقایان، اتاق پزشک، اتاق آموزش حفظ سلامتی و اتاق آبزن از جمله بخش‌های این سلامتکده است.

سند راهبردی کلان روابط عمومی ادارات اوقاف تدوین می شود

حسن ربیعی  مدیر کل حوزه ریاست وروابط عمومی سازمان اوقاف در مراسم اختتامیه گردهمایی مدیران روابط عمومی ادارات کل اوقاف و امور خیریه سراسر کشور که در اصفهان برگزار شد بیان داشت: موضوع وقف یک مسئله همگانی و  عمومی است و باید در راستای نهادینه کردن این سنت نیک  همه روابط عمومی ادارات کل اوقاف برای جذب مخاطبان تصویرسازی مناسبی از وقف در اذهان عمومی ایجاد نمایند.

سخنگوی سازمان اوقاف در ادامه افزود: گنجینه ای   غنی از وقف در کشور وجود دارد و باید با انجام مطالعات بیشتر در این راستا مدیران روابط عمومی اطلاعات خود را به روز رسانی کنند و با نشان دادن آثار و برکات وقف و همچنین خدماتی که موقوفات به مردم ارائه می کنند و تبیین نقش و جایگاه موقوفات و کارکردهای اقصادی، فرهنگی و اجتماعی و جاذبه های وقف تصویرسازی مناسبی در افکار عمومی از وقف ایجاد کنند .

حسن ربیعی ادامه داد: تحول درحوزه اقتصاد موقوفات واقتصاد مقاومتی   یکی دیگر از سیاست های سازمان اوقاف و امور خیریه است  که روابط عمومی ها با ید با تهیه پیوست رسانه ای در این حوزه وارد شوند و نقش و جایگاه موقوفات را تبیین  کنند.

وی در ادامه تاکید  کرد: فرصت های سرمایه گذاری که در موقوفات وجود دارد باید در راستای گفتمان اقتصاد مقاومتی توسط روابط عمومی ها تبیین شود و با تبلیغات و اطلاع رسانی به مردم آگاهی های لازم در این زمینه ارائه  شود.

مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی  سازمان اوقاف در ادامه بیان کرد: همچنین یکی دیگر از ماموریت های روابط عمومی ادارات اوقاف و امور خیریه معرفی شخصیت امامزادگان عظیم الشان و کارکردهای بقاع متبرکه از حیث تربیتی، دینی و گسترش فرهنگ شیعی، خدمات اجتماعی وآموزشی  و... است.

حسن ربیعی در ادامه افزود: در راستای پیشبرد اهداف سازمان اوقاف و امور خیریه در عرصه تبیین وترویج فرهنگ وقف ،سند راهبردی کلان روابط عمومی ادارات اوقاف و امور خیریه در دست تدوین است و پس از اتمام به کلیه روابط عمومی ها ابلاغ می شود.

وی به نقش و جایگاه فضای مجازی در جریان سازی افکار عمومی اشاره کرد و گفت: در همین راستا نیز شورای سیاستگذاری فضای مجازی در سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل و دستورالعمل های مربوط به نحوه استفاده از فضای مجازی توسط این شورا تهیه و به کلیه روابط عمومی های ادارات اوقاف و امور خیریه ابلاغ می شود.

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اوقاف در پایان با قدردانی از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه اصفهان  در بر گزاری  این گردهمایی افزود: تبلیغات و انواع کارکردهای تبلیغات در روابط عمومی ها، آسیب شناسی روند فعالیت های روابط عمومی و توجیه و تبیین  برنامه های  روابط عمومی ها در سال 95 از جمله برنامه ها وکارگاههای این دوره آموزشی بود.

آماده سازی  آرامستان مرقد علامه بهلول

حجت‌الاسلام سعید غیرتمند، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گناباد در مراسم بزرگداشت علامه شیخ محمدتقی بهلول گنابادی گفت: حدود 4500 متر مربع محوطه سازی و 1500 متر مربع رواق در مرقد علامه بهلول ایجاد و در حال آماده سازی است.

وی، اجرای فضای سبز به مساحت دو هکتار از طریق آبیاری قطره‌ای را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این مرقد عنوان و اظهار کرد: امسال حدود یک میلیارد و 700 میلیون ریال از سرفصل بودجه زیارت به این مکان اختصاص یافته است.

حجت‌الاسلام غیرتمند با اشاره به برنامه‌های فرهنگی این بقعه، عنوان کرد: به دلیل قرار داشتن این بقعه در مسیر محورهای مواصلاتی استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور به سمت مشهد مقدس، این مکان به ویژه در ایام تابستان، میزبان زائران و مسافران مختلف به ویژه کاروان‌های پیاده زائران علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) از استان‌های کرمان، یزد و خراسان جنوبی بود.

وی، اجرای طرح آرامش بهاری، ضیافت الهی و برگزاری مراسم مذهبی در مناسبت‌های مختلف را از جمله برنامه‌های فرهنگی در مرقد علامه شیخ محمدتقی بهلول گنابادی عنوان کرد./1325/ت303/ی

ارسال نظرات