۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۴۴۷۴۹۳
نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران:

تجمل گرایی و مهریه های سنگین مانع بزرگی در ترویج ازدواج آسان است

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با گرامیداشت سالروز اردواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، گفت: تجمل گرایی و مهریه های سنگین مانع بزرگی در ترویج ازدواج آسان است.
امام جمعه فریدونکنار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فریدونکنار، حجت الاسلام سید محمود جلالی، نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار جمعی از جوانان این شهرستان با گرامیداشت سالروز اردواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، گفت: پيوند ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) مصداق کامل و الگوي تمام نماي ازدواج اسلامي است.

وی پيوند حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) را پيوندي معنوي و صد در صد الهي دانست و اظهار داشت: ازدواج حضرت علي(ع) با حضرت فاطمه(س) به فرمان خداوند، از امتيازاتي است که رسول اکرم(ص) بر آن مباهات مي کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: اگر جامعه جوان ما هم اين آموزه ها و مولفه ها را در زندگي مشترک خويش لحاظ کنند قطعا به سعادت واقعي و خوشبختي حقيقي دست خواهند يافت.

وی با تأکيد بر اين‌که نقش معنويت در زندگي مشترک در واقع نقش موتور محرک است، يادآور شد: توکل به خدا، اميد به آينده و ايمان راسخ، شور و نشاط و شادابي واقعي را به زندگي انسان وارد مي سازد و نقش حضرت فاطمه(س) و حضرت علي(ع) در اين موضوع نقش الگويي است.

حجت الاسلام جلالی خاطرنشان کرد: امروز تعيين مهريه هاي سنگين به يک آسيب جدي و تهديد غيرقابل انکار براي ازدواج ها تبديل شده است، در حالي که حضرت فاطمه(س) نگاهشان به اين موضوع يک نگاه کاملا منطقي و عرفي بود.

وی دور نگه داشتن مؤمن از فساد و فحشا، جبران کمبودهاي طبيعي زن و مرد، نزديک‌تر شدن به کمال الهي و دستيابي به آرامش روحي را از عوامل مهم ازدواج برشمرد و تصريح كرد: زمينه ازدواج آسان و به موقع و آگاهانه و معرفي الگوهاي مناسب در امر ازدواج بايد فرهنگ سازي شود.

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران اصالت خانوادگي، قناعت و معنويت را عامل مهمي براي تحكيم و تقويت خانواده دانست و تأكيد كرد: بر امر مقدس ازدواج اين سنت حسنه و تحكيم بنيان خانواده بايد ارج نهاد.

وی خاطرنشان كرد: به منظور معرفي الگوهاي مناسب و واقعي در زمينه ازدواج، سالروز ازدواج حضرت علي(ع) و فاطمه زهرا(س) كه سراسر منشأ خير هستند، به عنوان روز ازدواج نامگذاري شده كه از اين بهترين الگو براي امر ازدواج و زندگي سالم و سعادتمند، به نحو احسن بهره برداري كرد.

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران ادامه داد: ازدواجي كه بر اساس اصول شرع و دين و عرف قابل قبول در جامعه اسلامي انجام گيرد، مورد تأييد خداوند و جامعه است، به همین دلیل جوانان ما بايد سعي كنند كه مطابق با اصول ديني و شرعي در اين زمينه عمل کنند.

وی اظهار داشت: در شرايط كنوني و با بالا رفتن سن ازدواج به‌ دليل بروز برخي مشكلات اقتصادي و باب شدن برخي فرهنگ‌هاي غلط نظير تجمل‌گرايي در امر ازدواج، باید با الگوگيري از ازدواج ساده‌ و آسماني امام علي(ع) و حضرت فاطمه(س) بحث ازدواج آسان مورد توجه قرار گیرد.

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به وعده خداوند متعال در دستگیری از زوج‌های جوان، تصریح کرد: فرهنگ ازدواج آسان باید در جامعه ترویج شود و در راستای رهنمودها و دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز لازم است در همین راستا گام برداشت.

وی با اشاره به این که بهره گیری از سیره زندگی امام علی(ع) و حضرت زهرا(ع) نیاز ضروری برای زوج های جوان است، گفت: زوج های ما باید تلاش کنند با استفاده از سیره عملی این بزرگواران آرامش و آسایش را در سایه تحقق تعالیم والای دینی در زندگی خود نهادینه کنند.

امام جمعه فریدونکنار تصریح کرد: بهره گیری از سیره اهل بیت معصومین(ع) عامل تعالی و تکامل انسان است که می توانیم با حرکت در این مسیر نورانی به جایگاه ارزنده و گرانقدری دست پیدا کنیم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که ترویج فرهنگ ازدواج ثمرات و برکات ارزنده و گرانقدری دارد، گفت: ضرورت دارد در راستای گسترش فرهنگ ازدواج تلاش کنیم که می تواند نقش شایسته ای در راستای مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

امام جمعه فریدونکنار با تأکید بر این که دولتمردان باید زمینه لازم را جهت ترویج فرهنگ ازدواج آسان فراهم کنند، بیان داشت: باید تلاش های شایسته ای صورت گیرد تا بتوانیم زمینه های ازدواج نسل جوان جامعه را فراهم کنیم که دولت و ملت در این عرصه دارای وظیفه ای مهم و اساسی هستند.

وی ادامه داد: توقعات نابجا و مهریه های سنگین باید از مسیر ازدواج جوانان رفع شود و اهتمام ارزنده ای وجود داشته باشد تا بتوانیم زمینه ازدواج آسان نسل جوان جامعه را فراهم کنیم که دارای برکات و دستاوردهای ارزنده ای است.

حجت الاسلام جلالی با بیان این که انتظارات نابجا آسیبی در مسیر ترویج ازدواج است، گفت: همگان باید تلاش کنند در مسیر ترویج ازدواج آسان گام بردارند که در تعالیم والای دینی و سیره اهل بیت(ع) به این امر مهم و اساسی توجه شده است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که تحکیم بنیان خانواده جامعه را در مسیر تعالی قرار می دهد، بیان داشت: دشمنان به جایگاه و ظرفیت ارزشمند کانون خانواده دست پیدا کردند و تلاش دارند در راستای تضعیف آن گام بردارند.

حجت الاسلام جلالی تصریح کرد: گسترش شبکه های ماهواره ای با هدف ضعیف بنیان خانواده و دین محوری در جامعه است که تلاش دارند با اقدامات خود در مسیر ترویج سبک زندگی غربی گام بردارند.

وی با بیان این که مقابله با گسترش طلاق نیازمند تحکیم بنیان خانواده است، گفت: جوانان باید همواره مراقب باشند که دشمن در کمین نشسته است و با ترویج ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی تلاش می کند نسل جوان را از ارزش های دینی و اسلامی دور کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر دوری جستن از زندگی تجملاتی و پر زرق و برق، افزود: زندگی تجملاتی سبب دوری ما از اهل بیت(ع) و فاصله گرفتن از زندگی، سیره و روش این بزرگواران می شود که باید با در دستور کار قرار دادن زندگی اسلامی و دینی در جهت سعادت خود و خانواده تلاش کنیم.

وی با تأکید بر برگزاری ازدواج های آسان و به دور از تجملات، خاطرنشان کرد: آنچه بنیان زندگی را قوی و استوار می کند، زندگی بر پایه ارزش های دینی، اخلاقی و اسلامی و دوری از تجملات است که باید در دستور کار همه جوانان قرار گیرد.

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با انتقاد از گسترش پدیده طلاق در جامعه، بیان داشت: ضرورت دارد با برنامه ریزی منسجم و انجام فعالیت های فرهنگی زمینه لازم را برای مقابله با پدیده طلاق فراهم کرده و تلاش های ارزشمندی در این راستا صورت دهیم.

امام جمعه فریدونکنار خاطرنشان کرد: تحقق سبک زندگی اسلامی همواره مورد توجه مقام معظم رهبری است که بهره گیری از آن می تواند زندگی ما را در مسیر تقرب به پروردگار متعال قرار دهد و تعالی بخش برنامه های فردی و اجتماعی انسان باشد.

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به آینده نه چندان روشن فرزندان طلاق، تصریح کرد: مقصر اصلی در پیامدهای ناشی از رفتار و کردار فرزندان طلاق پدر و مادر هستند که لازم است حقوق فرزند را رعایت کنند./950/202//ب2

ارسال نظرات