۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۴۵۰۲۷۴

نيم‌نگاه انتخاباتي امريكا به مصالحه

در روزهاي اخير در برخي از بحران‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي گشايش‌هايي هر چند جزئي ايجاد شده است.
انتخابات آمریکا

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه جوان، در روزهاي اخير در برخي از بحران‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي گشايش‌هايي هر چند جزئي ايجاد شده است. در پي توافق امريكا و روسيه آتش‌بس در سوريه برقرار شده و بعد از اجراي موفقيت 48ساعته به مدت 72ساعت ديگر نيز تمديد شده و امكان تمديد مجدد آن نيز وجود دارد. در بخش شرقي اوكراين نيز كه به محل منازعه ناتو و روسيه تبديل شده آتش‌بس مشابهي برقرار شده كه بلافاصله با سفر وزراي امور خارجه فرانسه و آلمان همراه بوده است. در همين حال امريكا يك هيئت نظامي به منطقه اقليم كردستان عراق اعزام كرد تا در ديدار با مسئولان اين منطقه راه‌هاي تسريع عمليات موصل را مورد بررسي قرار دهند. پيش از اين نيز در جريان نشست وزراي امور خارجه امريكا و شوراي همكاري خليج‌فارس در جده، جان كري از طرح پيشنهادي جديد امريكا براي حل سياسي بحران يمن پرده برداشته بود.

حال سؤال اين است كه چه عواملي امريكا و به‌طور مشخص حزب حاكم دموكرات را به تكاپو واداشته و در چنين وضعيتي چه چشم‌اندازي براي اين تحركات قابل پيش‌بيني است؟ در پاسخ بايد گفت كه بي‌ترديد براي دولت اوباما و حزب حاكم دموكرات مهم‌ترين انگيزه منافع انتخاباتي است به‌خصوص آنكه افشاگري‌هاي دونالد ترامپ نامزد حزب رقيب جمهوريخواه درباره نقش دولت اوباما و شخص هيلاري كلينتون در ظهور داعش و ناكامي در برابر تروريسم تكفيري، نقد سياست خارجي و خاورميانه‌اي دولت اوباما را به يكي از مؤلفه‌هاي تأثيرگذار بر انتخابات تبديل كرده است. در چنين وضعيتي در صورتي كه دولت اوباما بتواند به مصالحه‌اي درباره حل بحران‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي دست يابد يا موفقيتي در مبارزه با داعش كسب كند مي‌تواند به نفع نامزد حزب حاكم دموكرات باشد. در اين ميان نزديك شدن نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل موجب شده است امريكا به رايزني‌هاي خود سرعت دهد تا از فرصت اين نشست نيز در راستاي اهداف مورد نظر استفاده و بهره‌برداري كند اما امريكا با دو مانع و مشكل در پيشبرد رايزني‌هاي اين زمينه مواجه  است: نخست از جانب رژيم صهيونيستي است كه بلافاصله بعد از اجراي توافق آتش‌بس به سوريه تعرض هوايي كرد اما برخلاف انتظار با پدافند هوايي سوريه مواجه شد و هر دو هواپيماي جنگي و شناسايي آن در منطقه تحت كنترل جبهه النصره سرنگون شدند.

دوم از جانب عربستان است و اگر چه اين كشور برخلاف گذشته حداقل در ظاهر از توافق امريكا و روسيه در سوريه استقبال كرده اما كماكان به مانع‌تراشي‌هاي خود در يمن ادامه مي‌دهد و براي توجيه استمرار حملات خود به اهداف غيرنظامي يمن در اقدامي فرافكنانه از ايران به شوراي امنيت شكايت كرده و بدون ارائه هيچ‌گونه سند و مدرك آن را به ارسال سلاح و موشك به يمن متهم كرده است. بر اين اساس مشخص مي‌شود كه مهم‌ترين مانع و مشكل امريكا براي پيشبرد دور جديد رايزني‌هاي خود از جانب دو متحد سعودي و صهيونيستي خود است. آنچه در اين ميان سؤال‌برانگيز است اينكه اين دو متحد مشكل‌تراش امريكا و بازيگر آشوب‌ساز منطقه نه تنها از سوي امريكا تنبيه و مجازات نمي‌شوند بلكه برعكس پاداش هم دريافت مي‌كنند كه از جمله مصاديق آن مي‌توان به افزايش كمك‌هاي تسليحاتي امريكا به رژيم صهيونيستي به ميزان 38ميليارد دلار در 10 سال آينده اشاره كرد كه در تاريخ كمك‌هاي خارجي اين كشور بي‌سابقه بوده است. به همين ترتيب فروش تسليحات امريكايي به عربستان كماكان ادامه دارد، به‌رغم اينكه مشخص شده است عربستان از اين تسليحات براي هدف قرار دادن اماكن غيرنظامي از جمله مدارس استفاده مي‌كند، اتخاذ چنين رويكردي در كنار اهداف انتخاباتي امريكا موجب شده است چشم‌انداز حل بحران‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در سايه رايزني‌هاي امريكا همچنان تيره و تار باقي بماند./836/د102/ل

ارسال نظرات