۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۴۵۰۳۹۱
رییس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید:

مرکز دانش‌پژوهان در پی تربیت و معرفی نخبگان جامعه ایثارگر است

رییس مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر با اشاره اینکه این مرکز در پی تربیت و معرفی نخبگان جامعه ایثارگر است، گفت: تلاش می‌کنیم افرادی توانمند همچون دوران دفاع مقدس را به جامعه تحویل دهیم تا بتوانند مشکلات کشور را حل کنند.
کمری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی عباس کمری رییس مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر، امروز در نشست خبری نخستین همایش تشکل‌های شاهد و ایثارگر، که در مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر برگزار شد، درباره تأسیس این مرکز، گفت: این مرکز در سال ۷۴ و زیرمجموعه معاونت فرهنگی بنیاد تأسیس‌ شده است.

وی با اشاره به اقدامات مرکز، عنوان کرد: تدوین نقشه راه به‌عنوان تعیین‌کننده ارتباط بنیاد شهید با نخبگان، تقویت زیرساخت‌ها به‌ویژه ایجاد 50 پست سازمانی، ایجاد بانک اطلاعاتی نخبگان، تشکیل اتاق فکر و تغییر رویکرد مرکز از تجربه محوری به دانش‌محوری ازجمله اقدامات این مرکز است.

رییس مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر با اشاره اینکه مرکز در پی تربیت و معرفی نخبگان جامعه ایثارگر است، عنوان کرد: ما تلاش می‌کنیم افرادی توانمند همچون دوران دفاع مقدس را به جامعه تحویل دهیم تا بتوانند مشکلات کشور را حل کنند.

کمری با اشاره به اینکه با شروع دولت یازدهم این مرکز دستخوش تغییر و تحولاتی شد و دو مرکز تشکل‌ها و دانش‌پژوهان با یکدیگر ادغام شدند، بیان داشت: این ادغام سبب شد تا از سوی این مرکز اتاق فکری تشکیل شود که به بررسی و آسیب‌شناسی حوزه‌های فرهنگی بنیاد شهید بپردازد، که تا امروز اقدامات خوبی را نیز به همراه داشته است.

رییس مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر با اشاره به اینکه حفظ ارتقای علمی و پژوهشی جامعه ایثارگر از مهم‌ترین وظایف مرکز دانش‌پژوهان است، گفت: اگرچه بودجه مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر نسبت به گذشته کمتر شده است اما در حوزه نخبگان صد درصد بودجه اختصاص داده‌شده است که پاسخگوی فعالیت‌های این مرکز نیست.

کمری درباره شرایط عضویت در مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر ابراز کرد: دانشمندان و اندیشمندان علمی دارای کتاب و مقالات معتبر، نفرات برتر کنکور، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، صاحبان  طرح‌های مطرح و مدال‌آوران المپیاد از خانواده‌های ایثارگران، امکان عضو شدن در این مرکز را دارند.

وی افزود: تدوین نقشه راه متناسب با سیاست‌های کلی کشور، ایجاد بانک اطلاعات دقیق از اعضای مرکز، استفاده از نخبگان ایثارگر در بدنه بنیاد شهید از دیگر اقدامات انجام‌ شده در این مرکز است، اکنون 6 هزار و 818 نفر در بانک اطلاعاتی این مرکز شناسایی شده‌اند که دو هزار و 193 نفر از آنان زن و چهار هزار و 525 نفر نیز مرد هستند.

رییس مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر درباره دستاوردهای مرکز در سال 94 گفت: در این سال ۶ نفر از نخبگان المپیادی بودند، افزون بر آن 2 هزار 688 مقاله، ۴۶۵ کتاب، ۵۰ اختراع، ۱۵ مدال در مسابقات جهانی و ۳۳ طرح معتبر برگزیده از سوی اعضای مرکز دانش‌پژوهان بوده است.

کمری درباره آمار سه سال اخیر این مرکز، ابراز کرد: در سه سال اخیر اعضای این مراکز افتخارات خوبی را کسب کردند که بخشی از آنها کشف 173 ابداع و اختراع، تألیف یک هزار و 250 جلد کتاب، کسب 10 رتبه برتر کنکور سراسری، 12 طرح تحقیقاتی، چهار هزار و 569 مقاله علمی و پژوهشی، شناسایی 22 رتبه برتر مسابقات قرآنی و اخذ درجات PHD، دکترای تخصصی و برد تخصصی است.

رییس مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر با اشاره به عضویت ۲۶۶۵ فرزند شهید در این مرکز بیان داشت: افزون بر این ۸۳ همسر شهید، ۱۴۲۵ جانباز، ۲۰۲ همسر جانباز و ۱۴۰ آزاده در میان نخبگان این مرکز قرار دارند.

وی درباره وضعیت بورسیه شدن نخبگان جامعه ایثارگر گفت: متأسفانه بحث بورسیه‌ها در راستای اهداف بنیاد تعریف‌ نشده و در حوزه آموزش عالی قرار دارد بااین‌حال اقداماتی انجام‌شده است تا اگر قرار است بورسیه‌ای انجام شود افراد نخبه از این جامعه مذکور در اولویت باشند.

وی همچنین افزود: بیش از ۲ هزار نفر از اعضای جامعه ایثارگری جذب هیأت‌ علمی دانشگاه‌های مختلف شدند.

رییس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید درباره وضعیت بورسیه شدن نخبگان جامعه ایثارگر خاطرنشان کرد: بحث بورسیه‌ها فعلاً از اختیارات مرکز نیست بیشتر افراد نخبه در اولویت قرار گرفتند تا امروز هم اقدامات خوبی انجام‌شده و بالای 2 هزار نفر جذب هیئت‌علمی شدند./202/807/ب1

ارسال نظرات