۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۴۵۲۷۰۲
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

حوزه علمیه مسؤول تبیین ابعاد فقهی اقتصاد مقاومتی است

آیت‌الله اراکی زمینه‌ فعالیت حوزه‌های علمیه در مسئله اقتصاد مقاومتی را تبیین ابعاد فقهی دانست و خاطرنشان کرد: آنچه حوزه‌های علمیه می‌توانند انجام دهند تبیین ابعاد فقهی اقتصاد مقاومتی است نه تبیین فنی نحوه عملیاتی سازی و بررسی فنی آن.
همایش تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قم، آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در همایش دوره تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی که در سالن همایش‌های حوزه علمیه معصومیه برگزار شد با موضوع اقتصاد مقاومتی و حوزه‌های علمیه به ایراد سخنرانی پرداخت.

آیت‌‌الله اراکی تبیین سه محور اساسی در رابطه با اقتصاد مقاومتی را وظیفه‌ حوزه‌های علمیه دانست و ابراز داشت: تبیین معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی، اجرای اقتصاد مقاومتی در محدوده فقه اسلامی و نقد اقتصاد‌ غیرمقاومتی از وظایف دوران امروز حوزه‌های علمیه است.

وی اظهار داشت: اقتصادی که در کشور ایران رایج است یکی از مصادیق اقتصاد غیر‌مقاومتی است و نقد آن از ضروریات است چرا که اساس و بنیان آن اقتصاد سرمایه‌‌داری و مغایر با فقه اسلامی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی زمینه‌ فعالیت حوزه‌های علمیه در مسئله اقتصاد مقاومتی را تبیین ابعاد فقهی دانست و خاطرنشان کرد: آنچه حوزه‌های علمیه می‌توانند انجام دهند تبیین ابعاد فقهی اقتصاد مقاومتی است نه تبیین فنی نحوه عملیاتی سازی و بررسی فنی آن.

وی در ادامه افزود: جوانب و راهکار‌های فنی این مسئله بر عهده دانشمندان علم اقتصاد است اما از آنجایی که بناست اقتصاد ایران مبتنی بر مبانی فقه اسلامی باشد، ضروری است دانشمندان فنی در این زمینه از حوزه‌های علمیه استفاده نمایند چرا که اگر تبیین فقهی نباشد، کاری از دست دانشمندان فن اقتصاد برخواهد آمد.

آیت‌الله اراکی برای درک اقتصاد مقاومتی و مقصود آن، بررسی هفت پایه اقتصاد مبتنی بر دیدگاه فقهی را ضروری دانست و تصریح کرد: هفت پایه برای اقتصاد مقاومتی وجود دارد که نخستین آن اقتصاد مقاومتی خود اتکایی است.

وی در ادامه افزود: خود اتکایی و استقلال در تأمین نیاز‌های اقتصادی و تأمین فعالت‌های اقتصادی در هر عرصه یکی از مهمترین پایه‌های اقتصاد فقه محور است چرا که مسئله نیازمندی به دیگران در اسلام و فقه اسلامی یکی از مکروه‌ترین کار‌ها است به طوری که حتی در رفتار‌های فردی نیز عرضه کردن نیاز به دیگران و کمک خواستن از آنها ناپسند است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انحصار‌گرایی را دومین پایه از اقتصاد مقاومتی برشمرد و آن را از پدیده‌های شوم اقتصاد سرمایه داری دانست.

وی با بیان این که بهره‌برداری و از منابع طبیعی و لزوم بهره‌برداری از آن، سومین پایه از پایه‌های اقتصاد مقاومتی است بیان داشت: مردم باید همواره در اندیشه بهر‌ه‌برداری از منابع طبیعی باشند.

آیت‌الله اراکی احیای طبیعیت را از وظایف انسان برشمرد و اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های بشر بر روی کره زمین استفاده از منابع زمین و آباد کردن آن است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بحث نظام اولویت‌ها، بکارگیری منابع انسانی به بهترین نحو، اصل قناعت در مصرف و داشتن استراتژی سبقت در بازار‌های جهانی را از دیگر پایه‌های اقتصاد مقاومتی دانست.

آیت‌الله اراکی ایجاد تقاضا و تحریک تقاضا را یکی از اشتباه‌ترین کار‌ها دانست و تصریح کرد: زمانی که برای محصولی تقاضا وجود نداشته باشد، ایجاد تقاضا و تحریک تقاضا اثری نخواهد داشت.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر تقاضایی وجود داشت، دست به تولید زده شود در غیر اینصورت سرمایه کشور به سمتی هدایت خواهد شد که تقاضای حقیقی در آن سمت وجود ندارد و به صورت نادرستی ایجاد شده است.

آیت‌الله اراکی ارائه صحیح کالا را مهم خواند و خاطرنشان کرد: با بررسی نیاز‌های کشور‌های دیگر به ویژه کشور‌های همسایه‌ تولیدات خود را برای آن‌ها عرضه کنید. /878/پ202/س

خبرنگار: اکتای بهمنی

ارسال نظرات