۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۴۵۴۵۷۶
رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف خبر داد؛

آغاز بزرگترین رویداد قرآنی کشور از 25 مهر

حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی اظهار داشت: سی‌ونهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با شرکت بیش از 750 نخبه قرآنی از سراسر کشور در قالب بزرگترین رویداد قرآنی کشور ودر بیش از 10 رشته از 25 مهرماه در گیلان آغاز می شود.
حجت الاسلام مصطفی حسینی رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم  نشست خبری این دوره از مسابقات با حضور رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف  وامور خیریه و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست ‌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، با اشاره به اینکه سازمان اوقاف این توفیق را دارد که سالانه با برگزاری مسابقات سراسری قرآن، قدمی در راستای ایجاد فضای قرآنی در سطح جامعه و جلب مشارکت هزاران نفر از علاقه مندان به فرهنگ قرآنی  بردارد ، گفت: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که این مسابقات در مراحل شهرستانی و استانی برگزار می‌شد، عملاً زمان  برپایی مرحله کشوری به  فصل زمستان کشیده می‌شد و سختی های زیادی را به شرکت کنندگان تحمیل می کرد.

وی با اشاره به تلاش ستاد مسابقات برای رفع این مشکل تصریح کرد: با توجه به اینکه مسابقات سراسری قرآن رقابتی آوایی است و سلامت صدا در برای ارایه یک تلاوت مطلوب  اهمیت بالایی دارد، بسیاری از شرکت‌کنندگان از برگزاری رقابت‌ها در فصل سرما و مسافرت در این فصل گلایه داشتند.

حسینی تصریح کرد: لذا در دو سال اخیر تلاش شد تا مسابقات شهرستانی و استانی در بهار و تابستان برگزار شود و در اولین فرصت از فصل پائیز مرحله کشوری نیز بر گزار شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ادامه داد : امسال نیز بنا بود تا مسابقات اوایل مهرماه برگزار شود که با توجه به تقارن با  ماه محرم، مقرر شد تا در اولین فرصت بعد از ایام تاسوعا و عاشورا مسابقات آغاز شود.

شعار مسابقات برگرفته از سخن امام حسین(ع)

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان قرآن سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: از برگزاری مسابقات در ماه محرم استقبال شده است؛ چرا که این حرکت قدمی در راستای بزرگداشت قرآن در ماه محرم  است، متاسفانه دیده شده است که در این ماه بعضاً جلسات قرآنی با تعطیلی مواجه می‌شود، در صورتی که قیام عاشورا یک قیام قرآنی بوده است.

حسینی  با تأکید بر اینکه یکی از مصادیق قرآن ظلم ستیزی  است و قیام امام حسین(ع) نیز بر مبنای استکبارستیزی بوده است، بیان کرد: فعالان قرآنی باید تلاش کنند تا این پیام قرآنی انتقال یابد، بر همین اساس شعار این دوره از مسابقات همان تعبیر تاریخی امام حسین(ع) در شب عاشورا یعنی  «أَنّي كُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَتِلاوَةَ كِتابِهِ» انتخاب شده است.

تغییرات در نظام رتبه بندی شرکت کنندگان

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از برگزاری نشستی با حضور اساتید و داوران درخصوص ارزیابی تغییرات سطح‌بندی مسابقات خبر داد و گفت: امسال تغییراتی در نظام سطح‌بندی داریم که طی جلساتی با اساتید و داوران به این تغییرات رسیدیم همچنین امسال قرعه‌های رشته قرائت از چند هفته قبل اعلام شده تا قاریان بتوانند با کیفیت بهتر و استرس کمتر در مسابقات حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: موضوع حضور کارشناس در صحن مسابقات امسال هم مانند سال گذشته برقرار است، همچنین برای آمادگی بیشتر متسابقان دوره‌ای را در روزهای 6 الی 8 مهرماه در خزرآباد ساری برگزار کردیم.

انعکاس کامل مسابقات از شبکه قرآن برای اولین بار

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه امسال مسابقات مختلف قرآنی در رشته های ابتهال ، اذان، همخوانی تجمیع شده است گفت : سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور بیش از 750 شرکت کننده از 25مهرماه آغاز می شود و مسابقات دعا خوانی و مدیحه سرایی در روز 26مهرماه برگزار خواهد شد.

حسینی با اشاره به اینکه مسابقات رشته های معارف ، ابتهال و اذان در روز 27مهرماه برگزار خواهد شد افزود: رقابت های شرکت کنندگان در رشته های حفظ، قرائت و ترتیل از 28مهرماه آغاز و با رقابت برگزیدگان کشوری تا 1 آبانماه ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه مسابقات قرآنی خواهران از سوم آبانماه آغاز و تا هفتم آبان ادامه دارد تصریح کرد: تفکیک مسابقات خواهران از برادران موجب انعکاس بیشتر مسابقات خواهران در سطح کشور و برای اولین بار اتفاق می افتد وی یکی از ویژگی های این دوره مسابقات را برنامه ریزی برای انعکاس کامل از شبکه قرآن و معارف سیما دانست و افزود: براساس هماهنگی های بعمل آماده و برای اولین بار در تاریخ مسابقات قرآن این دوره از مسابقات در سه نوبت صبح ، عصر و شب از دو سالن محل برگزاری مسابقات و استادیو جانبی منعکس خواهد شد.

 وی همکاری رادیو قرآن را در انعکاس کامل برنامه های مسابقات در سالهای قبل مطلوب دانست و افزود : امسال نیز انعکاس کامل برنامه های سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در دستور رادیو قرآن قراردارد.

برگزاری بیش از 130 محفل قرآنی

حسینی درخصوص برنامه‌های جانبی مسابقات امسال گفت: از ابتدای محرم محافل مختلف قرآنی در گیلان آغاز شده و قرار است تا قبل از مسابقات 60 محفل در سطح استان برگزار شود همچنین در ایام برگزاری رقابت‌ها هم 70 محفل قرآنی در استان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه قرآن، برگزاری 52 کارگاه آموزشی با حضور اساتید کشوری، تجلیل از پیشکسوتان و برگزاری مسابقات برای عموم مردم  وبینندگان تلویزیون از دیگر موضوعاتی است که در کنار مسابقات در مجموعه رفاهی زیباکنار درنظر گرفته شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از اجرای جلوه‌های هنری برای جلب نظر مردم در این دوره از رقابت‌ها خبرداد و گفت: امسال یک تیم کارگردانی هنری با مشارکت سازمان صدا و سیما، مدیریت هنری سالن مسابقات را بر عهده دارد. هدف ما از معرفی قله‌های حفظ و تلاوت کشور این است که مردم به آیات الهی بیش از پیش علاقه‌مند شوند و استفاده از مضامین هنری  هم به همین دلیل است.

حسینی در ادامه از حضور 750 شرکت کننده در  رقابت های مسابقات امسال خبرداد و گفت: امسال 450 شرکت کننده آقا و 300 شرکت کننده خانم در مسابقات به رقابت می‌پردازند، البته دلیل بیشتر بودن شرکت‌کنندگان برادر به این دلیل است که رشته‌هایی مانند اذان و ابتهال در بین خواهران برگزار نمی‌شود.

میزان جوایز بر گزیدگآن مسابقات

حسینی همچنین در مورد میزان جوایز این دوره از مسابقات خاطرنشان کرد: با تغییر مسابقات به شکل فعلی آن که حالت سطح بندی دارد، عملاً میزان جوایز نسبت به قبل از این روش دو برابر شده است، هر چند جا برای ارتقاء جوایز وجود دارد، اما در مسابقات سال اخیر، برگزیدگان در دو سطح عالی و ممتاز رتبه‌بندی شدند که از بین آنها، چندین نفر جایزه رتبه اول و چندین نفر نیز جایزه رتبه دوم را دریافت می‌کنند در صورتی که در سال‌های قبل در رتبه‌های اول تا سوم تنها یک نفر انتخاب می‌شد، طی استعلامی که سال گذشته صورت گرفت مشخص شد که میزان جوایز در روش رتبه‌بندی به نسبت سال قبل از خود دوبرابر شده است.

وی بیان کرد: البته غیر از جوایز نقدی که برای رتبه عالی شصت میلیون ریال و برای رتبه ممتاز پنجاه میلیون ریال است، برخی جوایز دیگر همچون اعزام به مسابقات بین‌المللی، معرفی به بنیاد ملی نخبگان، تحصیل رایگان و برخی معافیت‌ها ... شامل آنها خواهد شد.

وی در خصوص روند انتخاب داوران مسابقات گفت: برای انتخاب داور در مسابقات یک نظام معین وجود دارد یعنی آنها باید در مراحل شهرستانی و استانی قضاوت کنند تا بتوانند در مسابقات کشوری داوری کنند، همچنین داورانی که سابقه 3 دوره حضور در مسابقات کشوری را دارند می‌توانند در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هم قضاوت کنند.

پوستری با المان‌های عاشورایی

 بخش پایانی این نشست خبری نیزبه  رونمایی از پوستر سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اختصاص داشت یکی . از ویژگی‌های این پوستر وجود برخی المان‌هایی عاشورایی است که در آن به کار رفته است./1325/د101/ی

ارسال نظرات