۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۴۵۶۴۰۴
مدیر گروه فرهنگ و کمیسیون ملی یونسکو در ایران:

توسعه پایدار کشورها بر مبنای کتاب بوده است

مستکین با بیان اینکه انسان های فرهنگی کرداری الهی دارند، گفت: هر کشوری در مدار توسعه پایدار افتاده است بر مبنای کتاب بوده است.
مستکین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، عبدالمهدی مستکین، مدیر گروه فرهنگ و کمیسیون ملی یونسکو در ایران پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی پایتخت کتاب ایران با اشاره به ضرورت بیان اهمیت مقوله فرهنگ، با بیان اینکه فرهنگ از دو واژه «فر» به معنای نور و «هنگ» در معنای آهنگ و قصد رسیدن به نور متشکل است، اظهار داشت: اگر هر کس بر نور سوار شود و به سمت تعالی حرکت کند در مسیر فرهنگ قرار گرفته است، انسان های فرهنگی کرداری الهی دارند.

وی ادامه داد: رویش و خیزش به سمت نور تعریف گر یک انسان فرهنگی است، ابن سینا بیان دارد که ساحت زندگی به دو دسته تقسم می شود، ساحت زیست و به زیست، ساحت زیست ساحت بقا و درگیری و زندگی حیوانی و بناتی است، اما ساحت به زیست ساحت اتفاقات کوی فرهنگ است، معنای انسان در حوزه تفسیر می شود.

مدیر گروه فرهنگ و کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به مفهوم و گستره عنوانی کتاب، گفت: کل زندگی انسان یک کتاب است، حاصل زندگی برخی آدم ها یک جمله بیشتر نیست، مستغرق در زندگی نان و حلوایی هستند، بعضی انسان ها کتاب زندگیشان صدها جلد است و از لحظات زندگانی بهترین بهره و اثر را به جا گذاشته اند.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی یونسکو بسترساز برنامه پایتخت کتاب در جهان است، ابراز داشت:‌ هر کشوری در مدار توسعه پایدار افتاده است بر مبنای کتاب بوده است، توسعه پایدار یعنی شهریار، فردوسی، پروین اعتصامی و سعدی ها است، یونسکو به دبنال فرهنگ سازی کتابخوانی در جهان است.

مستکین با بیان اینکه یونسکو هر سال یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب معرفی می کند، گفت: این طرح برای صلح، امنیت و ترویج فرهنگ و کتابخوانی طرح ریزی شده است، حقیت این است که اگر عنصر فرهنگ در هر دیاری و در هر کشوری شکل گیرد، آن کشور را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.

وی با اشاره به مشکلات و آسیب های حوزه فرهنگ سازی کتابخوانی، تصریح کرد: مسؤول کفاف از دولت عفاف به دور است، کسی که نیازهای اولیه آن فراهم نشده است انتظار مطالعه از این خانواده بی جا است، خانواده ای که نان شب ندارد انتظار خرید و مطالعه از این خانواده بی جا است.

مدیر گروه فرهنگ و کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به شیوه های دامن گستر کتابخوانی برای مدیران فرهنگی، خاطرنشان کرد: انسان فرهنگی انسانی خواب زدا و غفلت زدا است، هر لحظه عمر انسانی باید غنی سازی شود، امام صادق می فرماید که مردم بر سه نوع هستند کسانی که مورد غبطه هستند، افراد ملعون و کسانی که مغبون هستند، مغبون کسی است که بدون اتفاق و تغییر درونی باشد، ملعون ان است که روز دومش از روز اولش بدتر است، و دسته نخست کسانی هستند که هر روز در حال افزایش اند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین هر کس در خود افزایشی نبیند رو به کاهش است و به بیان امام صادق(ع) مرگ برای او سزاوارتر است، بزرگان دین و حکیمان ما همیشه دعوت به قدر دانستن از لحظات عمر کرده اند، از این رو هدف از پایتختی کتاب گسترش مفهوم کتاب و کتابخوانی در کشور است،‌ در کشورهای غربی و شرقی تربیت و پرورش یک امر مداوم است./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات