۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۴۵۸۶۸۴
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد؛

حماسه اربعین نقطه مقابل سکولاریسم و تمدن منهای خدا

حجت الاسلام والمسلمین خادمیان با بیان اینکه نخستین و مهم‌ترین اثر راهپیمایی بزرگ اربعین بطلان جریان خدا گریزی، سکولاریسم و تمدن مقصور غرب منهای خدا است، گفت: کربلا ندای انسان خدایی است که در فضای اربعین از حنجره طیف ها و گروه های دنیا به گوش جهانیان می رسد.
ستاد اربعین حسینی

حجت الاسلام والمسلمین عباس خادمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به کنگره جهانی اربعین حسینی(ع) به بیان ابعاد معرفتی و فرهنگی این رخداد پرداخت و اظهار داشت: موضوع اربعین با قیام سیدالشهدا(ع) گره خورده و به همین دلیل می تواند تأثیرات عمیقی برای جامعه بشری به همراه داشته باشد، چراکه کربلا عمق آرزوها و خواسته های بشریت را تصویر کرده است.

اربعینی ها به اباعبدالله اقتدا کنند

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اربعین به نوعی زنده کردن یاد و خاطره شکوه و عظمت نگاه بلند کربلاییان را یادآور می شود و به همین دلیل باید کسی که در این راه قدم برمی دارد همچون ارباب بی کفن این حرکت را برای خود وظیفه بداند و با قدم گذاشتن در جای گام های اباعبدالله و یارانش پیام های این حرکت بزرگ را درک کند.

وی با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین نیاز به مطالعاتی وسیع و عمیق دارد، عنوان داشت: این سؤال برای همه ما مطرح است که چرا بعد از هزار سال هنوز کربلا باقی مانده و از شکوه و عظمت اباعبدالله و یارانش کاسته نمی شود؟ و به راستی بشر چه نیاز و کمبودی را در خود احساس می کند که خود را این طور به زحمت می اندازد و در این وادی گام برمی دارد؟ واقعا چطور می شود برای انسانی که غرق در تجملات و ذخارف دنیوی شده پیاده رفتن به سوی کربلا تا این اندازه با اهمیت می شود؟.

حجت الاسلام والمسلمین خادمیان با اشاره به آثار معرفتی راهپیمایی اربعین یادآور شد: نخستین و مهمترین اثر این رخداد بطلان جریان خدا گریزی، سکولاریسم و تمدن مقصور غرب منهای خدا است که همیشه به دنبال تسلط برای دیگر مذاهب و ادیان بوده است؛ کربلا ندای انسان خدایی است که در فضای اربعین از حنجره طیف ها و گروه های دنیا به گوش جهانیان می رسد.

وی ادامه داد: این جریان روزنه امیدی برای خدایی بودن و خدایی ماندن است و می تواند جریانات ضد دین را خاموش و بی اثر کند؛ در طول تاریخ جریان های زیادی با هزینه های هنگفت سعی در جمع آوری افراد به دور خود کرده اند تا از این راه بتوانند در جهان تأثیر ایجاد کنند ولی هیچ کدام از این جریان ها تا به امروز به پای تأثیرگذاری جریان بزرگ اربعین نرسیده است.

راهپمایی اربعین بزرگترین حرکت دینی در جهان

عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان تأکید کرد: شما کدام جریان را در طول تاریخ دیده یا شنیده اید که پیروان آن جانانه از مال و جان خود بگذرند ولی در اربعین می بنیم مردم با شور و عشق به کارهای یکدیگر رسیدگی کرده و از هیچ عملی برای رفاه حال زائران حسینی دریغ نمی کنند و هرلحظه آنها را در حال ایثار و از خود گذشتگی ملاحظه می کنیم.

وی در پایان با اشاره به چهره جهانی اربعین به ویژه نقش آن در عقب راندن وهابیت و گروه های تکفیری تصریح کرد: امروز در بخش های زیادی از بلاد اسلامی شاهد گرفتاری مردم به دست وهابیت ملعون و گروه های تکفیری از جمله داعش هستیم که همه این ها با نقشه استکبار جهانی تشکیل شدند ولی همین جریان بزرگ اربعین باعث یأس و ناامیدی این جریانات ضد دین در فضای عمومی جهان می شود و بهتر می تواند چهره خبیث آنها را به جهانیان نشان دهد./1330/ت302/س

ارسال نظرات