۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۵۹۳۹۱
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه:

درک هویت اسمای الهی مقدمه دست‌یابی به حقیقت است

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در دعای جوشن کبیر خداوند متعال به بیش از 1000 اسم توصیف‌ شده است، گفت: اگر مؤمن نقش اسمای الهی را در نظام وجودی آفرینش به درستی درک کند خداوند متعال بر اساس نص روایات برای او سه مرکب آماده می‌کند تا به معارف اصلی و حقیقی دست یابد.
حرم حضرت معصومه (س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام شاهرودی امروز در سخنرانی مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان اینکه تمام رفتار و گفتارهای فردی و اجتماعی مؤمن در شرع مقدس دارای احکامی است، اظهار داشت: شرع مقدس برای موضوعاتی که به حوزه رفتارهای اجتماعی مکلف وجود دارد برای آن در فقه اسلام قوانینی تعیین کرده است؛ بر این اساس عزاداری امام حسین دارای معارف و احکامی است که مؤمن باید به آن توجه داشته باشد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بیان مصادیق احکام عزاداری پرداخت و گفت: پوشیدن لباس مشکی در حالت معمول برای مکلف دارای کراهت است؛ این در حالی است که سؤال همین حکم فقهی برای مکلف در ایام محرم و صفر دارای احکامی متفاوت است چنانچه که از نظر شرع مقدس اسلام برای خواندن نماز بر اساس آیه 26 سوره اعراف که خداوند متعال در ذیل آن فرموده است «يا بَني‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْکُمْ لِباساً يُواري سَوْآتِکُمْ وَ ريشاً وَ لِباسُ التَّقْوي‏ ذلِکَ خَيْرٌ ذلِکَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّکَّرُونَ؛ ای فرزندان آدم، به یقین بر شما لباسی که عورت‌های شما را بپوشاند و لباسی که زیب و زیور شما باشد نازل کردیم مواد اولیه آن را در زمین آفریدیم و استعداد تهیه آن را به شما دادیم و البته لباس تقوی بهتر است. این‌ها از آیات و نشانه‌های خداوند برای مردم است، باشد که متذکر شوند» آدابی بیان شده است.

حجت‌الاسلام شاهرودی با اشاره به اینکه مصادیقی برای لباس تقوی ذکر شده است، ابراز داشت: یکی از آن مصادیق لباس تقوی پوشیدن لباس سفید و روشن است؛ بر این اساس روایات به ما می‌آموزند وقتی انسان نماز می‌خواند تمام اطراف او همراه با او نماز می‌خواند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پوشیدن لباس مشکی در ماه محرم و صفر از نظر فقها از مصادیق شعائر است، اظهار داشت: این نظر و اجماع مراجع تقلید جهان تشیع نشان از آن است که پوشیدن لباس مشکی در ایام ماه‌های محرم و صفر از مصادیق احیای شعائر الهی و از مبانی فقهی است؛ بنابراین در این ایام کراهت پوشیدن لباس مشکی از مکلف برداشته می‌شود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه سخنانش به تشریح «اسماء الحسنی» و نقش و جایگاه آن در کنش‌های فردی و اجتماعی مؤمنان پرداخت و گفت: خداوند متعال در آیه 180 سوره اعراف می‌فرماید «وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ؛ و نام‌های نيكو به خدا اختصاص دارد پس او را با آن‌ها بخوانيد و كسانى را كه در مورد نام‌های او به كژى مى‏گرايند رها كنيد زود كه به سزای آنچه انجام مى‏ دادند كيفر خواهند يافت».

وی افزود: باید توجه داشت که برخی از اسمای الهی توقیفی است؛ بنابراین این گروه از اسامی همان اسمائی است که صراحتاً در قران آمده است که بر اساس مطالعات انجام‌شده بیش از 145 اسم از خداوند متعال در قران کریم آمده است.

حجت‌الاسلام شاهرودی با اشاره به اینکه در دعای جوشن کبیر خداوند متعال به بیش از 1000 توصیف‌شده است، گفت: اگر مؤمن نقش اسمای الهی را در نظام وجودی آفرینش به درستی درک کند خداوند متعال بر اساس نص روایات برای او سه مرکب آماده می‌کند تا به معارف اصلی و حقیقی دست یابد؛ بر این اساس می‌توان در آیه 30 تا 33 سوره بقره ارتباط مستقیمی برای تعلیم اسماء الحسنی با قیام عاشورا متصور شد.

وی افزود: علامه طباطبائی در تفسیر المیزان آورده است «منظور از اسمای حسني صفات مختلف پروردگار است كه همگي نيك و همه حسني هستند بنابراين همه اسمای خداوند اسمای حسنی هستند. از سوي ديگر می‌دانیم كه صفات خدا قابل احصاء و شماره نيست زيرا كمالات او نامتناهي است و براي هر كمالي از كمالات او اسم و صفتي می‌توان انتخاب كرد. ولي چنانچه از احاديث استفاده می‌شود، از ميان صفات او بعضي داراي اهميت بيشتري است شايد اسمای حسني كه در آيه آمده اشاره به همين گروه ممتازتر است زيرا در رواياتي كه از پيامبر(ص) و ائمةاطهار(ع) به ما رسيده کراراً اين مطلب ديده می‌شود كه خداوند داراي 99 اسم است كه هر كس او را به اين نام‌ها بخواند، دعايش مستجاب و هر كه آن‌ها را شماره كند اهل بهشت است.»/837/پ202/ب1

ارسال نظرات