۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۴۶۲۷۵۲
معاون فرهنگی وزارت ارشاد:

فرهنگ مکتوب ما در عرصه جهانی باید دیده شود

صالحی گفت: فرهنگ مکتوب ما در عرصه جهانی باید دیده شود و تلاش ما در عرصه مکتوب نباید در جغرافیای ایران محدود شود و در نمایشگاه کتاب تهران اتفاقات مهمی در این راستا صورت گرفت.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی بعدازظهر امروز در نشست مولفان، مترجمان، ناشران، کتاب‌فروشان و توزیع ‌کنندگان کتاب که در هتل انقلاب برگزار شد با اشاره به اینکه تعلقات وزیر به حوزه مکتوب می‌تواند مضاعف باشد، اظهار داشت: دیوار کم اعتمادی بین اهالی قلم و حوزه نشر در گذشته وجود داشت که با شرایطی که امروز پدید آمده به سوی ارتباط متقابل و تشریک مساعی متقابل رفته است.

وی ادامه داد: امروز به این تصور رسیدیم که نشر کشور و ارشاد به نقاط مشترک و دغدغه‌ها بپردازند، دغدغه‌های حوزه نشر زیاد است، نخستین دغدغه اقتصاد نشر می‌باشد، در این زمینه باید گفت بخش‌های مختلفی در پسا تحریم در رکورد به سر می‌برند، در صنعت نشر شوک‌های متعددی در فاصله‌های کوتاهی پدید آمده است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد تاکید کرد: شوک ارضی در سال 92 برای کاغذ ایجاد شد، در دوره‌های اخیر دچار رکورد نشر بوده‌ایم، البته با گردش محدود این صنعت در طولانی مدت باید گفت اقتصاد نشر نیاز به شوک‌هایی دارد که از حالت اقتضا خارج شود که اگر این اتفاق نیافتد شرایط خوبی پیش‌رو نخواهد بود.

صالحی یادآور شد: در دوره حضور بنده اقداماتی در زمینه ارضی انجام شده است، سندی به عنوان توسعه و بهبود کسب و کار انجام گرفته تا هزینه‌های سربالایی صنعت نشر کاهش پیدا کند، یکی از بخش‌های مهم حوزه مدیریت منابع مالی نشر و توسعه است، به همیم منظور در بخش تسهیلاتی صنعت نشر باید کار شود.

وی افزود: بخش دیگر امنیت نشر است که همانند اقتصاد نشر مهم است، در این حوزه صدور مجوز صورت گرفته و هییت نظارتی برای صدور آن شکل گرفته است، با این کار سعی داریم مسیر شفافیت در حوزه نشر ایجاد شود و برای این امر سعی کردیم سلایق شخصی وجود نداشته باشد اما با این وجود فاصله‌های زیادی با قله ایده‌آل داریم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: ساختار نظارت، قانون‌مندی خود را پیدا کرده است، در حوزه کاهش حداکثری، اعمال سلیقه‌ها و رفع برخی مشکلات قانونی نیاز به تکان‌هایی داریم، همچنین در حوزه امنیت نشر بحث قاچاق نیز مطرح است که امنیت نشر را مختل می‌کند، در این باره کمیته‌ای بین ارشاد و اتحادیه برای انجام اقدامات روبه جلو صورت گرفته است.

صالحی ابراز داشت: حوزه مهم دیگر بروکراسی نشر است، در حوزه نشر تهران و کشور تمام ناشران فعال از طریق حوزه‌های الکترونیکی می‌توانند خود را معرفی کنند، در این رابطه به پنج هزار نفر این امکان داده شده تا در ده روز آینده به صورت الکترونیکی ثبت نام کنند و این امر فرایند حضوری را کاهش می‌دهد، در مجموع در رفع بروکراسی فرآیند نشر اتفاقاتی افتاده است که در این حوزه کمک‌های وزات خانه می‌تواند مفید باشد.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر در بحث کتاب فرهنگ کتاب‌خوانی و کتاب خریدن است، در طی این سه سال خیلی طرح‌ها نازل بر این موضوع بوده است و در این رابطه اقدامات زیادی در این سه سال انجام گرفته است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه دیپلماسی حوزه نشر به عنوان موضوع مهم دیگر باید در نظر گرفته شود، تصریح کرد: فرهنگ مکتوب ما در عرصه جهانی باید دیده شود و تلاش ما در عرصه مکتوب نباید در جغرافیای ایران محدود شود، در نمایشگاه کتاب تهران اتفاقات مهمی در این راستا صورت گرفت، میهمان شدن کشورهای دیگر در این نمایشگاه خوب بود.

صالحی در پایان گفت: حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی بسیار خوب و متفاوت بوده است، این دغدغه همچنان وجود دارد که برای حضور در بازار خارجی باید فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد تا حضور پررنگ‌تری داشته باشیم./202/816/ب1

ارسال نظرات