۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۴۶۴۰۱۸
حجت الاسلام باقرزاده مطرح کرد؛

رحلت پیامبراکرم عصر امتحان مدعیان دین داری است

عضو شورای عالی راهبردی حجاب و عفاف کشور رحلت پیامبراکرم(ص) را عصر امتحان مدعیان دین داری دانست و بیان داشت: در زمان رحلت پیامبراکرم(ص) افراد فراوانی برای رسیدن به مقام های دنیوی دچار لغزش شدند و سخنان و سیره عملی پیامبراکرم(ص) را تحریف کردند.
حجت الاسلام باقرزاده

حجت الاسلام ابراهیم باقرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ابعاد شخصیتی پیامبراکرم(ص) بیان داشت: بدون شک پیامبراکرم(ص) بنیان گذار تمدن اسلامی است و در این راستا تعصی به همه ابعاد شخصیتی وی ضامن سلامت جامعه و رسیدن آن به جامعه اصلی اسلامی خواهد بود.

عضو شورای عالی راهبردی حجاب و عفاف کشور ادامه داد: توجه به ویژگی های اجتماعی جامعه به ویژه قشر فرهنگی و مسؤولان فرهنگی جامعه چراغ راه و الگو برای رسیدن به جایگاه حقیقی اسلامی است؛ نخستین ویژگی شخصیت اجتماعی پیامبراکرم(ص) مشارکت دادن دیگران در انجام امور است چنانچه امام علی به این نکته تصریح دارد؛امروزه نیز دولت باید به خصوصی سازی بیشتر اهمیت دهد و دیگران را در امور دخالت دهد و خود نظارت کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم احترام به نظر مردم را از ویژگی های شخصیت اجتماعی پیامبراکرم(ص) دانست و بیان داشت: پیامبراکرم(ص) اشخاصی را که مورد اعتماد مردم بودند را جهت انجام امور انتخاب می کردند و به نظر مردم احترام می گذاشتند و از افراد مورد نفرت مردم و غیر متخصص استفاده نمی کردند؛ امروزه نیز برای رسیدن به جایگاه جامعه اسلامی مسؤولان باید به رأی مردم احترام گذارند و از اشخاص مورد احترام مردم استفاده کنند.

وی با بیان این که سومین ویژگی شخصیت اجتماعی پیامبر اکرم(ص) مشکل گشایی است گفت: پیامبراکرم(ص) به صورت مستقیم مشکلات مردم را بررسی می کردند که مسؤولان نیز باید به این ویژگی توجه داشته باشند؛ اگر چه گفته می شود جامعه امروزه کلان است اما مسؤولان باید شخصی را در رأس کار قرار دهند که دارای وصف دلسوز و مشکل گشایی باشند چنانچه امام علی(ع) از قول پیامبراکرم(ص) نقل می کند شخصی که توان مطرح کردن مشکلش به صورت مستقیم را ندارد نزد افرادی که برای برطرف کردن مشکلات انتخاب کرده ام مطرح کند تا من مشکل را برطرف سازم که این نشان می دهد هم خودش دلسوز است و هم از افراد امین استفاده می کرده است.

قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا تشویق خوبان و خوبی ها را ویژگی دیگری از شخصیت اجتماعی پیامبر اکرم(ص) معرفی کرد و اظهارداشت: پیامبراکرم(ص) از اتفاقات جامعه با خبر بود و اگر مردم کار خوبی را انجام می دادند  آنها را تشویق و تحسین می کرد در مقابل کارهای زشت را سرزنش می کرد و آن را خار بر می شمرد؛ مسؤولان و افراد جامعه نیز باید کارهای خوب را تشویق کنند.

وی عنوان کرد: پیامبراکرم(ص) قانون را برای همه افراد یکسان می دانست اما آیا امروزه این ویژگی پیامبراکرم(ص) در جامعه وجود دارد یا این که همه افراد از پارتی بازی در رنج هستند.

حجت الاسلام باقرزاده رحلت پیامبراکرم(ص) را عصر امتحان مدعیان دین داری دانست و بیان داشت: در زمان رحلت پیامبراکرم(ص) افراد فراوانی برای رسیدن به مقام های دنیوی دچار لغزش شدند و کلمات و سیره عملی پیامبراکرم(ص) را تحریف کردند؛ تحریف، گفتار پیامبراکرم(ص) یعنی تعبیر و جا به جا کردن کلمات و جملات یا تفسیر نادرست کردن مفهوم مورد نظر متکلم است بنابراین معنای اصلی جانشینی امامت را برای رسیدن به برخی امور تحریف کردند و با چنین کاری شکاف عمیقی در عالم اسلام ایجاد شده است که تا امروزه عوارض آن مشاهده می شود و این شکاف نیز به دلیل عدم بصیرت در امت اسلامی ایجاد گردیده است.

وی ادامه داد: بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور پیرامونی است؛ بصیرت همراه انسان متولد نمی شود بلکه به مرور زمان ایجاد می شود و باید دریافت های امور پیرامونی را بررسی و دلیل آن را جست وجو کرد که در این صورت حقیقت روشن خواهد شد.

عضو شورای عالی راهبردی عفاف و حجاب کشور با اشاره به اقسام بصیرت افراد زمان پیامبر اکرم(ص) ابرازداشت: برخی افراد به دلیل راحت طلبی ترجیج دادند دخالتی در امور نداشته باشند در نتیجه فرصت کنجکاوی را از خود گرفتند و عقل این گونه افراد تا آخر عمر بزرگ نخواهد شد؛ قوم گرایی و قبلیه گرایی نیز مانع برخی افراد از رسیدن به حقیقت شد و برخی نیز اهل تفکر هستند و توجه به حوادث پیرامون خود دارند تا از هدف اصلی خارج نشوند؛ امروزه بصیرت خواص در گفتارهای رهبر معظم انقلاب بسیار دیده می شود زیرا در صورت بی بصیرتی خواص اهداف اصلی انقلاب گوشه گیر می شوند که اگر در صدر اسلام بصیرت در خواص وجود داشت حتی بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) این شکاف ایجاد نمی شد.

وی اخلاق مداری را مهم ترین آموزه سیره پیامبراکرم(ص) دانست و تأکید کرد: همه افراد جامعه باید آموزه اخلاقی را در مسائل خانوادگی و اجتماعی رعایت کنند، اخلاقی که اگر نباشد خوی حیوانیت و منیت و خواسته های نفسانی بر انسانیت غلبه می کند و سبب ایجاد ظلم در جامعه می شود بنابر این اگر در جامعه خود اخلاق را در تمام شاخه ها از کودکان تا افراد مسن و از روحانیت تا سفور شهرداری اگر بحث اخلاق جا افتد بسیاری از ناهنجاری های جامعه برطرف خواهند شد./1324/302/ب3

 

ارسال نظرات