۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۴۶۵۴۸۸
در مرکز اسلامی شهر آخن آلمان برگزار شد؛

نخستین کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی

نخستین کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی به همت گروهی از دانشگاه ها و موسسات داخلی و خارجی در مرکز اسلامی شهر آخن آلمان برگزار شد.
علوم انسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی به همت گروهی از دانشگاه ها و موسسات داخلی و خارجی در مرکز اسلامی شهر آخن آلمان برگزار شد.

در این کنفرانس پس از تلاوت آیات قرآن کریم، حجه الاسلام دکتر حسین عندلیب به ارائه گزارشی از اهداف کنفرانس پرداخت و گفت: هدف از تشکیل این کنفرانس آن هم در کشور آلمان بهره گیری از نظرات اسلام پژوهان برای ساخت و ساماندهی مبانی نظری تمدن اسلامی و ارجحیت آن بر تمدن های صرفا مادی است.

وی با اشاره به سابقه تبادلات آکادمیک بین دو کشور آلمان و ایران افژود: اکنون این رسالت ما است که تمدن بزرگ ایرانی اسلامی را به پژوهشگران و دانشگاهیان آلمانی معرفی کنیم تا بتوان از این رهگذر اندیشه های صحیح اسلامی را ترویج دهیم.

در ادامه جناب اقای دکتر علی اکبر محمدزاده رییس هیان داوران کنفرانس به ارائه گزارشی از روند داوری مقالات پرداخت و گفت: بحمدالله مقالات خوبی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است. این مقالات پس از داوری اولیه و بررسی ارتباط با محورهای کنفرانس و بررسی استاندارهای پژوهش به جهت داوری علمی به یکی از داوران محترم داده می شد و وی با کمال دقت به بررسی انان میپرداخت و در نتیجه نظر نهایی خود را اعلام می کرد و از طریق سامانه اینترنتی به اطلاع پژوهشگران می رسید.

وی در ارزیابی سطح کیفی مقالات گفت: مقالات از نظر کیفی در سطح خوبی بوده اند و برخی مقالات نیز بسیار کاربردی و راهگشا است.

سخنران سوم کنفرانس آقای دکتر عابدین سیاحت اسفندیاری رییس کمیته بین الملل کنفرانس بود. وی در تبیین ابعاد بین المللی این کنفرانس گفت: با توجه به اینکه مساله تمدن یک مساله جهانی است از همین روی نمی توان نسبت به تمدن کشورهای مختلف بی اطلاع بود.

وی پدیدآمدن پروژه ایران هراسی را یک خطر بزرگ دانست و گفت: بهترین راه مقابله با ایران هراسی انتقال فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی به دنیاست و این مهم تنها از طریق برگزاری نشست ها و کنفرانس های آکادمیک محقق خواهد شد. وی انتخاب کشور آلمان را از آن جهت مهم دانست که این کشور همواره نگاه ویژه ای به ایران داشته است و تمایل مقامات علمی این کشور برای دیالوگ های علمی بسیار فراوان است.

گفتنی است در تایم عصرگاهی کنفرانس تعدادی از صاحبان مقالات به ارایه مقالات خود پرداختند. همچنین جلد اول کتاب مجموعه مقالات کنفرانس به حاضرین اهدا شد./1325/303/ب3

ارسال نظرات