۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۴۶۵۹۴۵
استاد حوزه و دانشگاه:

امام حسن عسکری از طریق نمایندگان شیعیان را یاری می کردند

حجت الاسلام ریاضی گفت: خفقان حاکم بر شرایط زندگی امام عسکری (ع) به گونه ای بود که شیعیان به راحتی نمی توانستند از وجود نورانی ایشان بهره مند شوند، از این رو امام عسکری(ع) از طریق نمایندگان خود با شیعیان ارتباط بر قرار می کرد.
امام حسن عسکری

حجت الاسلام باقر ریاضی بخشایش، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع)، اظهار داشت: این امام بزرگوار به جهت آن که بیشترین عمر خود را در پادگان های نظامی  و در سامرا که عسکر نام داشت گذراند، به همین جهت ایشان را عسکری خواندند.

وی با بیان اینکه امام یازدهم مصائب و سختیهای بسیاری را در مسیر امامت و ولایت کشید، خاطرنشان کرد: خفقان حاکم بر شرایط زندگی امام عسکری(ع) به گونه ای بود که شیعیان به راحتی نمی توانستند از وجود نورانی ایشان بهره مند شوند، از این رو شیعیان از راه های گوناگون تلاش داشتند ایشان را ملاقات کنند.

این استاد حوزه علمیه تبریز ادامه داد: این محدودیتها سبب شد تا امام یازدهم برای ارتباط با شیعیان از نمایندگانی استفاده کند تا رابطه میان شیعیان و امام زمانشان منقطع نباشد، همچنین شعیان برای ارتباط با ایشان از طریق مکاتبه و نامه نگاری بهره می بردند، شیعیان سؤالات خود را در قالب نامه به امام ارسال می کردند و پاسخ آن را دریافت می کردند.

وی با بیان اینکه این شرایط حاکم نشان می دهد که امام یازدهم نیز در شرایط سختی مانند دیگر ائمه(ع) قرار داشت و یا به مراتب مراقبت و نظارت بر وجود ایشان از دیگر امامان بیشتر بود، گفت: سلاطین حاکم عباسی به جهت آنکه از وجود امام قائم بر حق از وجود امام یازدهم آگاه بودند به همین جهت بر این امام بیش از حد سخت می گرفتند.

حجت الاسلام ریاضی افزود: سلاطین ظالم و جور می دانستند که امام دوازدهم شیعیان با ظهور خود طومار سلاطین ظالم و ناحق را خواهند پیچید و بر زندگانی آنها مهر پایان خواهند زد، از این رو بسیار هراس داشتند که وجود نورانی این امام پا به عرصه هستی بگذارد، بنابراین تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تولد و حیات ایشان انجام می دادند.

وی با اشاره به شرایط اعتقادی حاکم بر شیعیان و ترویج برخی مشکلات اعتقاداتی از دهه های قبل، ادامه داد: امام با مشکلات اعتقادی حاکم نیز مقابله کرد و در موضوعاتی چون جسمانیت خدا که ترویج یافته بود پاسخ هایی را ارائه داد تا مشکلات اعتقادی مردم که از مباحث حساسی است، را رفع کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز نیز این امام در مظلومیت به سر می برد و حرم شریف ایشان دو بار از سوی گروهای تروریستی تخریب شده است، افزود: گروه های تروریستی هم کیش همان حاکمان ظالم هستند که امروز نیز به ناحق در برابر حقانیت شیعه و امامان شیعه ایستاده اند./۸۵۴/303/ب2

ارسال نظرات