۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۴۶۹۸۶۸
امام جمعه تبریز:

تعلیم بی سوادان عملی صالح و کار فرهنگی است

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به بالا بودن میزان بی سوادی در استان نسبت به دیگر استانها، گفت: این میزان قابل قبول نیست، باید در مورد ریشه کن شدن بی‌سوادی در استان تلاشه بیش از پیش صورت گیرد.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجهتدشبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در دیدار جمعی از مسؤولان و کارکنان آموزش و پرورش استان با اشاره به تأکیدات دین اسلام در رابطه با علم و علم آموزی، اظهار داشت: تعبیرات دین اسلام در رابطه با تعلیم و تربیت بی همتا است.

وی با بیان اینکه با بررسی ادیان الهی می توان دید که تعبیرات دین اسلام در مورد تعلیم و تربیت در هیچ آیینی وجود ندارد، ابراز داشت: در دین اسلام انسان باسواد را به فرد بینا، علم را نور و جهل را به ظلمت تشبیه کرده است، این تعبیرات نشان از اهمیت علم و علم آموزی در اسلام است.

امام جمعه تبریز با اشاره به عدم تساوی انسان عالم و با سواد با انسان بی سواد در اسلام، گفت: با توجه به سیره نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) به این مهم می توان رسید که سیره آنها بر ترویج علم و دانش استوار بود، در صدر اسلام نبی مکرم اسلام شرط آزادیِ زندانیان را آموختن علم و سواد به سه بی‌سواد مسلمان قرار داده بود که دلیل بر این مطلب است.

وی بی سوادی و وجود بی سوادان را در نظام اسلامی قبیح دانست و گفت: تشکیل نهضت سواد آموزی در اوایل انقلاب به فرمان امام راحل برای آن بود که بی سوادی در جامعه ریشه کن شود، با تشکیل این نهضت نرخ بی سوادی در کشور به شدت کاهش یافت و بی سوادان دارای علم شدند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بالا بودن میزان بی سوادی در استان نسبت به دیگر استانها، گفت: این میزان قابل قبول نیست، آذربایجان که خطه اولیتها معروف است نباید به گونه ای باشد که نرخ بی سوادی در آن زیاد باشد، باید در مورد ریشه کن شدن بی‌سوادی در استان تلاش‌ بیش از پیش صورت گیرد.

وی با اشاره به نارضایتی معلمان نهضت سوادآموزی از نظر حقوق و وضع معیشتی، خاطرنشان کرد: معلمان نهضت سواد آموزی کاری سخت را پیش روی خود قرار داده اند، تعلیم بی سوادان یک عمل صالح و کار فرهنگی است که بسیار ارزشمند برای کشور است و لازم است توجه ویژه‌ای به آنان شود.

آیت الله مجتهد شبستری کارکردهای مسجد را مورد توجه قرار داد و گفت: مسجد مرکز خیر است و می‌توان از آن در اموری مانند تعلیم و تربیت و عقد و عروسیها بهره برد، امیدواریم استان که در بیشتر زمینه ها پیشتاز است نرخ بی سوادی نیز در آن کاهش یابد و در این زمینه نیز پیشتاز باشد./202/854/ب1

ارسال نظرات