۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۴۷۰۱۶۱
کارشناس مسائل سوریه:

آزادسازی حلب معادلات مخالفان محور مقاومت را برهم زد

کارشناس مسائل سوریه با اشاره به اهمیت آزادسازی حلب از دست معارضان، گفت: آزادسازی شهر حلب معادلات مخالفان محور مقاومت ازجمله رژیم صهیونیستی را برهم زد.
احمد زارعان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد زارعان کارشناس مسائل شامات در نشست بررسی آثار آزادی شهر حلب بر راهبردهای منطقه ای رژیم صهیونیستی که به همت موسسه ندا عصر امروز سه شنبه برگزار شد با اشاره به اهداف کلان رژیم صهیونیستی، گفت: گسترش و بقا ازجمله مهم ترین هدف کلان رژیم صهیونیستی است، اصل گسترش به گسترش جغرافیایی در فلسطین و خارج از فلسطین اشاره دارد، آنها به دنبال نفوذ خویش در منطقه را در مسائل سیاسی دنبال کرده اند، حفظ موجودیت رژیم صهیونیستی به دلیل فقدان مشروعیت در دستور راهبردی آنان قرار دارد.

وی افزود: اگر این دوهدف کلان را بپذیریم موانعی در مسیر تحقق وجود دارد که این موانع به دو برهه تاریخی معطوف می شوند، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی صهیونیست ها عمدتا با دولت های عربی مواجه بودند، جنگ هایی میان اسرائیل و اعراب شکل گرفته بود، به تدریج دولت های عربی از تقابل با رژیم صهیونیستی کنار رفتند و پیمان کمپ دیوید نیز در این راستا امضا شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی رژیم صهیونیستی با ظهور محوری با عنوان مقاومت روبرو شد.

زارعان، گفت: اقدامات مناسب حزب الله سبب خروج اسرائیل از لبنان شد، سوریه با حمایت از محور مقاومت عضو فعال این جبه بود و حادثه مهم دیگر سقوط صدام در سال 2003 بود که تمام معادلات را علیه رژیم صهیونیستی تغییر داد، محور مقاومت پس از سرنگونی صدام به یکدیگر متصل شدند، قبل از انتخاب پارلمانی عراق پادشاه اردن هلال شیعی را مطرح کرد و اگر این هلال شکل گیرد نقش جمهوری اسلامی افزایش می یابد.

 وی ادامه داد: اسرائیل برای مقابله با مانع تحقق اهداف خویش دو راهبرد عمده را در دستور کار خویش قرار داده است، موازنه سازی قدرت جمهوری اسلامی در منطقه اقدامی است که اسرائیلی ها انجام می دهند تا به اهداف خویش برسند.
 
کارشناس مسائل شامات در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به منظور ادامه روند اجماع سازی کشورهای منطقه علیه ایران اسرائیل اقداماتی انجام داده است، در نهایت ایجاد جنگ های نیابتی و تهدید جنگ مستقیم اقداماتی است که رژیم صهیونیستی علیه ایران اسلامی انجام می دهد.

زارعان، گفت: تحلیل جنگ سوریه نشان می دهد اولین ویژگی در جنگ نیابتی این است که در یک طرف بازیگران غیر دولتی اما دارای تشکیلات حاضر هستند، اینان منعطف و ریسک پذیر هستند، ویژگی دیگر جنگ های نیابتی شدت کم آن است و صلاح های این جنگ ها نیمه راهبردی است، به طور مثال هواپیما در اختیار عاملان جنگ های نیابتی قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: در سوریه راهبرد جنگ نیابتی انجام می شود که یکی از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت و ایران است، سوریه یک بازیگر اساسی در محور مقاومت است و به این دلیل است که رژیم صهیونیستی در این کشور جنگ نیابتی ایجاد کرده است.


کارشناس مسائل شامات، ابراز داشت: حافظ اسد به دلیل گنجاندن مذهبی در داخل مذهب شیعه علاقه به همکاری با ایران داشته است، رابطه سوریه علوی ایدئولوژیک و راهبردی با ایران اسلامی است، حافظ و بشار هیچ‌کدام به طور جدی وارد قضیه صلح نشده اند و این اقدام مطابق با حمایت از محور مقاومت است.

وی با بیا اینکه تغییر نظام در سوریه به منظور تحقق راهبرد کلان رژیم صهیونیستی در منطقه است، این نابودی موجب تضعیف حزب الله و لبنان در منطقه خواهد شد، پیروزی در جنگ نیابتی سبب می شود موقعیت امنیتی اسرائیل در نزدیکی خود افزایش یافته و موقعیت امنیتی ایران در نزدیکی خویش کاهش یابد و به این دلایل از جنگ نیابتی سوریه حمایت می کنند.

زارعان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کشور ترکیه با تمامی همسایگان خویش اختلاف سیاسی فرهنگی و قومیتی دارد، ارمنستان، ایران، عراق، سوریه، گرجستان و قبرس از کشورهای مجاور ترکیه هستند که اختلاف بسیاری با این کشورها دارد، براین اساس ترکیه تصور کرد هیچ نفوذ راهبری در منطقه و کشورهای مجاورش ندارد، گفتمان حزب عدالت و توسعه گفتمانی در این کشور التغاطی است.
 
وی افزود:زراهبرد قبلی ترکیه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه بوده است، اما این راهبرد برای اعمال نفوذ بهتر تغییر پیدا کرده است.

کارشناس مسائل شامات با اشاره به هدف کشورهای منطقه در راستای ایجاد جنگ نیابتی در سوریه، گفت:جلوگیری از پیشرفت راهبردی ایران در منطقه و موازنه سازی قدرت ایران در منطقه از جمله کشورهای منطقه است که برای آن از معارضان سوری حمایت می کنند.

وی با اشاره به اهداف حضور ایران در جنگ نیابتی سوریه، تاکید کرد: توسعه ضریب نفوذ راهبردی در منطقه، انتقال آسیب پذیری امنیتی داخلی به خارج دور، ایجاد تهدید برای رژیم صهیونیستی و زمینه سازی ایجاد تمدن نوین اسلامی ازجمله دلایل حمایت ایران از محور مقاومت است.جمهوری اسلامی در پی حمایت از دولت سوریه نبوده بلکه امروز برای اهداف خویش از نظام سوریه حمایت می کند.

وی افزود: حمایت سیاسی، نظامی و رسانه ای به ترکیه و کشورهای عربی قرار داده شد و اقدام ویژه صهیونیستی ها تغییر روند قدرت در جبهه جنوبی و تامین اطلاعات جنگ نیابتی است، اینکه مشاهده می‌شود اسرائیل هر چند وقت یکبار جنوب سوریه را بمباران می کند به دلیل عدم افزایش نیرو و قدرت در جنوب سوریه است.

زارعان با بیان اینکه پس از آنکه در سال 2013 با قدرت یافتن مخالفان احتمال سقوط دولت سوریه احساس می شد حزب الله در سال 2013 حضور رسمی خویش را در سوریه اعلام کرد، گفت: حزب الله عملیات های مهمی را در نزدیکی دمشق انجام داد و حمایت جمهوری اسلامی و روسیه سبب شد دولت دمشق حفظ شود، اما حلب در آن زمان کاملا محافظت نمی شد، حلب بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر سوریه  و پایتخت تجاری سوریه محسوب می شود.

وی افزود: حلب سالها یا قرن ها مرکز تجاری در منطقه غرب آسیا بوده است، اما از سال 2012 مراکز فرهنگی شهر اشغال شد و شهر به دو قسمت تقسیم شد، نزدیکی حلب به ترکیه ازجمله دلایل اهمیت این شهر برای معارضان است.

کارشناس مسائل شامات با اشاره به هدف اشغال حلب از سوی معارضان، گفت: مخالفان دولت سوریه درصدد بودند یک دولت موازی در حلب شکل دهند و مدل «صنعی، عدن» در سوریه شکل گیرد، تنها شهری که پس از دمشق ظرفیت پایتخت شدن را دارد حلب است، شورای معارضین از اردیبهشت امسال به دنبال این بودند که ساختاری شبه دولتی در سوریه شکل دهند، اگر حلب به طور کامل سقوط می‌کرد، آنان به تدریج از دولت سوریه مشروعیت زدایی کرده و کُرسی های سوریه را به این شورا واگذار می‌کردند.
وی ادامه داد: اگر حلب سقوط می کرد سوریه به سه بخش تقسیم می شد و زمینه تجزیه سرزمینی در سوریه مهیا، روحیه ارتش تضعیف و خطر سقوط کل نظام را تهدید می کرد.


زارعان با اشاره به دستاوردهای آزاد سازی حلب، گفت: روایت موجود از بحران سوریه تغییر یافته است، قبلا گفته می شد نظام سوریه حتما باید از بین برود ولی این رویکرد امروز تغییر پیدا کرده است، مخالفان سوری امروز در یک جغرافیای محدودی مستقر هستند، البته باید توجه شود منظور از معارضین داعش نیست بلکه منظور به طور مثال جبه النصره است.


وی افزود: امروز حلب آزاد شده است، اگر بپذیریم راهبرد اصلی اسرائیل گسترش و بقا است و محور مقاومت در تقابل با آن است باید بدانیم این راهبرد با آزاد سازی حلب تغییر نمی کند، البته می توان پیش بینی کرد امروز رژیم صهیونیستی بخواهد جبه های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.


کارشناس مسائل شامات در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در نتیجه بحران بوجود آمده از سوی اسرائیل سرمایه های استراتژیک ایران در منطقه بهبود یافته است و نیز سرمایه های استراتژیک رژیم صهیونیستی کاهش یافته است، تجربه نشان میدهد در این چند سال هر زمان جنگ به سمت نظامی سوریه گرایش پیدا کرده است معارضان فصل جدیدی از اقدامات خود شامل استفاده از صلاح های جدید تر و گسترش جغرافیان جنگ را در دستور کار خود قرار داده اند.

وی افزود: امکان دارد معارضین فشار بیشتری به دولت آمریکا برای گرفتن  مواضع سختگیرانه تری نسبت به دولت سوریه بیاورند.

زارعان با اشاره به مواضع دولت در باره سوریه، گفت: آقای آشنا در همایشی که اخیرا در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد سیاست دولت را بیان کرد، وی گفت ما باید به دنبال کشورهای قوی در منطقه ای قوی باشیم و نسخه ای که او معرفی می کند امنیت توافقی است که در این جهت باید یکسری مواضع نادیده گرفته شود، اگر همین دولت در سال آینده رای بیاورد این روند را احتمالا شاهد خواهیم بود. اینکه امروز می بینیم وزیر امور خارجه ایران اظهار می کند که اشتباه کردم شکست برجام را شاهد هستیم.

کارشناس مسائل شامات با بیان اینکه وضعیت موجود در سوریه تداوم پیدا می کند، اظهار داشت:ما ادعا می کنیم سقوط نظام سوریه بوسیله مساله نظامی از بین رفته است ولی مشکلات امنیتی در این کشور وجود دارد، ما در آینده نظام ضعیف سوری را شاهد خواهیم بود زیرا این کشور نمی تواند تمام معارضین را از بین ببرد، سوریه ضعیف و معارضین ضعیف آینده سوریه را شکل خواهند داد./811/پ201/ج1

ارسال نظرات