۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۴۷۱۱۰۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

73 وقف جدید در خراسان شمالی به ثبت رسید

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 73 وقف جدید در شهرستانهای هشت‌گانه این استان از سوی واقفان نیک‌اندیش به ثبت رسیده است.
حجت الاسلام رئوف سیدنژاد

حجت‌الاسلام سید محمدجواد رئوف سیدنژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، از ثبت 73 وقف جدید در استان در سال جاری خبر داد و افزود: این موقوفات با نیات مختلفی ازجمله مسائل درمانی، آموزشی، فرهنگی و روضه سیدالشهدا (ع) در شهرستانهای هشت‌گانه خراسان شمالی ثبت شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه موقوفات جدید ثبت شده در استان شامل منزل مسکونی، تجاری و زمین زراعی بوده و ارزش ریالی آنها بیش از 20 میلیارد ریال برآورد شده است، اضافه کرد: شمار وقف های جدید ثبت‌شده در استان در سال جاری به نسبت مدت مشابه پارسال تغییر چندانی نکرده است.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد با بیان اینکه اکنون پنج هزار و 400 موقوفه با بیش از 10 هزار رقبه در خراسان شمالی به ثبت رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: نیات 65 درصد این موقوفات برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر است.

وی در ادامه از افزایش 25 درصدی درآمد موقوفات خراسان شمالی در سال جاری خبر داد و افزود: درآمد حاصله از موقوفات استان صرف اجرای امینانه و دقیق نیات خیر واقفان و سرمایه‌گذاری بر روی املاک و پروژه‌های وقفی بر اساس نیاز منطقه و نیت واقف می‌شود.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد با اشاره به شناسایی 20 رقبه در خراسان شمالی برای سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری بر روی موقوفات یکی از رویکردهای اصلی نهاد اوقاف و امور خیریه استان بوده که سبب رشد و توسعه موقوفات خراسان شمالی و اجرای بهتر نیات واقفان می‌شود.

به گفته عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی، سرمایه‌گذاری افراد در اراضی و املاک وقفی پس از اعمال نظر کارشناسی صورت می‌گیرد.

وی همچنین از افزایش وصول مطالبات نهاد اوقاف و امور خیریه استان از جمله اجاره‌بهای املاک وقفی خبر داد و افزود: در این زمینه امسال میزان وصول اجارات موقوفات به نسبت سال گذشته 118 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی ادامه داد: علاوه بر این توافق و مستندسازی 4 میلیارد ریال از مطالبات نهاد اوقاف از آموزش و پرورش استان از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در سال جاری است.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد در ادامه از صدور 452 سند مالکیت برای رقبات خراسان شمالی در سال جاری خبر داد و گفت: اخذ اسناد مالکیت برای موقوفات استان یکی از مهم‌ترین رویکردهای نهاد اوقاف و امور خیریه است تا از این طریق از تعرض به موقوفات و تغییر نیت آنها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه اخذ سند مالکیت برای موقوفات موضوع بسیار مهمی بوده و ارزش آن کمتر از انجام وقف نیست، خاطرنشان کرد: سنددار شدن تمامی موقوفات موجود در خراسان شمالی درگرو همکاری و همیاری دستگاه‌های مرتبط در استان است./9314/302/ب2

ارسال نظرات