۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۴۷۲۱۵۰
آیت الله اعرافی:

وظیفه حوزه های علمیه تأمین نظریه کلان معنویت است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: وظیفه حوزه های علمیه تأمین نظریه کلان معنویت است و ترویج سلامت معنوی با همکاری حوزه و دانشگاه و فضای علمی کشور رخ می دهد.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در چهارمین همایش ملی سلامت معنوی، با ضروری دانستن پاسخ به نیازهای متعالی انسان، عنوان کرد: تأمین نیازها و پاسخ به تقاضاهای متعالی انسان ها در یک منظومه دقیق و حساب شده، ضروری است و نمی توان اصل پاسخگویی به این نیاز را کنار گذاشت.

وی افزود: توجه بزرگان علوم پزشکی و روانشناسی نشان‌دهنده آن است که واقعیتی مفروض نسبت به نیاز قدسی تعالی انسان وجود دارد و امروزه شرایطی در جهان وجود دارد که معنویت به عنوان یک واژه اساسی و کلیدی ، به‌عنوان یک‌رشته دانشگاهی در حال شکل‌گیری است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به نظریه اسلام پیرامون معنویت، تصریح کرد: اسلام در حوزه معنویت دارای یک نظریه کلان است که در این مسیر، میان فلسفه معنویت و نظریه معنویت از دیدگاه اسلام، ارتباط وجود دارد.

آیت الله اعرافی هم چنین تأکید کرد: در این بحث، ما در 4 حوزه باید نگاه دقیق داشته باشیم که حوزه های کلامی فلسفی، فقهی حقوقی، اخلاقی ارزشی و تاریخی تمدنی، باید به دقت مدنظر قرار گیرد تا منظومه ای دقیق و نظام‌واره ای متشکل، به وجود آید.

وی، با بیان وظیفه حوزه های علمیه در تدوین این نظریه کلان، ابراز کرد: حوزه علمیه وظیفه دارد که این نظریه کلان را بر پایه حوزه های چهارگانه و با استفاده از روش اجتهادی و با دقت ویژه، تدوین کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، هم چنین ابراز کرد: معنویت در اسلام، ماوراء درون آدمی است و این جهان درون، وصل به یک جهان برون است به عبارتی به دو گونه می‌توان معنویت را تفسیر کرد؛ یکی اینکه یک نوع گرایش متعالی در وجود انسان است و دوم اینکه مقوله معنویت یک مقوله فراساحتی است.

وی، با اشاره به آسیب های معنویت غربی، تصریح کرد: معنویت‌گرایی که در غرب وجود دارد به آسیب‌هایی مبتلا است، خرافه گرایی، گرایش‌های سکولاریستی و گرایش‌های افراطی و تحجرگرایانه از جمله این آسیب‌ها هستند و این در حالی است که معنویت در اسلام افراطی نیست و سلامت کامل اسلام همه هستی را در نظر گرفته است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: معنویت امری اختیاری و اکتسابی و دارای مراتب است و هر چند که گرایشات آن امری فطری به شمار می رود، اما کاهش و افزایش و شکل‌دهی به امر معنویت امر در اختیار انسان است.

وی افزود: آدمی در درون خود مواجه با یکسری آسیب‌های اخلاقی است که با نسخه اخلاقی قابل‌درمان است و در تدوین نقشه جامع سلامت معنوی، باید مجموعه رذایل را در یک نقشه جامع قرار داده و با این نقشه راه سلامت معنوی انسان را تأمین کرد.

آیت الله اعرافی، با اشاره به تحقیقات پیرامون معنویت و سلامت معنوی در اسلام، تصریح کرد: علوم انسانی و اسلامی انبوهی از تحقیقات را در زمینه معنویت رقم می‌زند و باید در گرایش‌های فلسفی، کلامی و فقهی خود رگه‌هایی به موضوع سلامت معنوی بزنیم و حوزه علمیه باید در این مسیر ورود کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در پایان، تأکید کرد: دریک گفت‌وگوی عالمانه می‌توان به این نقشه جامع و نظریه کلان رسید و برگزاری همایش‌ها گام مبارکی است و هرچه در این زمینه کار کنیم کم است، و وظیفه حوزه و دانشگاه این است که تحقیقات را در خدمت مردم قرار دهد./872/202/ب3

 

ارسال نظرات