۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۴۷۲۹۵۲
آیت الله اراکی:

فقها مرزداران دین در برابر تهاجم شیطان هستند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به روایات زیادی که از معصومان(ع) در رابطه با قم آمده است، گفت: تدفین حضرت معصومه(س) در قم از روی حساب بوده است تا این شهر مرکزی برای صیانت و ترویج معارف اهل بیت(ع) شود.
آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پیش از ظهر امروز، در جلسه ای که به مناسبت حضور کریمه اهل بیت(ع) در ایران و شکل گیری پایتخت فرهنگی شیعه در مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه تشکیل شد، ابراز داشت: تعابیر زیادی در رابطه با حضرت معصومه(س) در روایات ما بیان شده است که نشانگر جایگاه ایشان در میان اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به روایتی از اماق صادق(ع) که فرمودند «ستدفن بضعه منی فی قم» اظهار داشت: بضعه به معنی جزئی از اصل است و این تعبیر را پیامبر(ص) بارها نسبت به حضرت زهرا(س) به کار بردند و نشانه جایگاه حضرت معصومه(س) در میان معصومان(ع) دارد.

آیت الله اراکی واژه دیگری که در رابطه با حضرت معصومه(س) در روایات استفاده شده است را تعبیر «مِن» دانست و گفت: در آیات قرآن هم از زبان حضرت ابراهیم آمده ست که «فمَن تبعنی فاِنه مِنی» و پیامبر(ص) هم مکررا در رابطه با امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از تعبیر منّی استفاده کرده اند و باید توجه داشت که منّیت دو طرفه است و به نَسَب نیست.

وی واژه معیّت را سومین تعبیر ائمه(ع) در رابطه با حضرت معصومه(س) دانست و اظهار داشت: این معیت معیت جسمانی نیست و اگر جسمانی بود نقضش در برخی آیات قرآن نمی آمد و معلوم می شود که معیت شرط دارد و نیاز به مقدماتی دارد .

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به روایات زیادی از ائمه در رابطه با معنای معیّت، زیارت جامعه را خلاصه ای از معیّت عنوان کرد و ابراز داشت: با توجه به این که سند زیارت جامعه معتبر است شایسته است که بزرگان و اساتید حوزه علمیه در تفسیر و تحلیل این زیارت کوشش کنند و تفسیر معیت را با توجه به این زیارت بیان کنند.

وی ایمان را شرط اول پیوند میان اهل ایمان با خدا دانست و گفت: تمام روایات ما تفسیر قرآن است و در روایات فراوانی در تفسیر ایمان آمده است که همانطور که اسلام اول و اسلام دوم داریم، ایمان اول و ایمان دوم هم داریم.

آیت الله اراکی با بیان این که اسلام اول گفتن شهادتین است و نیاز به تصدیق قلبی ندارد، افزود: اسلام اول را اسلام اعرابی می نامند که با این اسلام دماء و اعراض مورد حمایت اسلام قرار می گیرند و انسان از حقوق اجتماعی جامعه مسلمین برخوردار می شود.

وی اسلام دوم را اسلام ابراهیمی و اسلام غیر مهاجر عنوان کرد و گفت: این اسلام اسلامی است که نمونه عملی آن در سوره صافات در رابطه با حضرت ابراهیم(ع) آمده است که اگر فرمان خداوند آمد بدون چون و چرا سر به فرمان باشیم و در درون خود هیچ دشواری در برابر فرمان خدا احساس نکنیم.

تصدیق و تسلیم دو درجه از ایمان است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اسلام ابراهیمی را دارای دو نوع ایمان دانست و گفت: بعد از اسلام ظاهری نوبت ایمان وتصدیق با قلب می رسد که درجه اول ایمان است و بعد از ایمان تصدیقی نوع دیگری از ایمان است که تسلیم باشد و در برابر فرمان حق اطاعت عملی داشته باشیم.

جامعه الهی با محبت قلبی به خدا حاصل می شود

وی با بیان این که ایمان دوم با محبت قلبی حاصل می شود، خاطرنشان کرد: مودت و محبت صادقانه سبب اطاعت می شود که در عمل انسان ظاهر می شود و این جاست که حب خدا در جامعه گل می کند و جامعه الهی می شود.

آیت الله اراکی با بیان این که مدفون شدن بضعه ای از پیامبر(ص) در قم امر اتفاقی نیست، تصریح کرد: نه مسجد جمکران، نه حضرت فاطمه معصومه(س) و نه آن شیعیانی که از زیر فشار بنی امیه به سرزمین قم پناه آوردند بی حساب نیست و در روایات آمده است که کسانی که به این جا آمدند از روی حساب آمده اند.

دفن حضرت معصومه در قم اتفاقی نیست

وی با بیان این که در رابطه با قم روایات معتبر متعددی آمده است، گفت: از دوران پیامبر(ص) ما در رابطه با قم روایت داریم تا زمان امام حسن عسکری(ع) و این نشان دهنده اهتمام اهل بیت(ع) به قم است و اینکه علم از قم به همه جا خواهد رسید.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی وجود حضرت معصومه(س) در قم را نمادی از پیامبر(ص) دانست و گفت: به همین خاطر در زیارت حضرت معصومه(س) بعد از سلام بر سایر انبیا(ع) به نام پیامبر(ص) که می رسیم از ضمیر مخاطب استفاده می کنیم و لحن خطاب عوض می شود زیرا حضرت معصومه(س) خود رسول الله(ص) است.

وی مجاورت با حضرت معصومه(س) را نعمتی بزرگ برای اهل قم دانست و خاطرنشان کرد: با حضور حضرت معصومه(س) در قم نعمت صیانت و ترویج معارف اهل بیت(ع) به مردم قم عنایت شده است و باید مجاورت با این نعمت را قدر بدانیم و خدا را برای این نعمت شاکر باشیم.

آیت الله اراکی با بیان این که فقها مرزداران نقاط حساس مورد تهاجم شیطان هستند و از دین پاسداری می کنند، افزود: امیدواریم که خداوند به فقها برکت دهد و نعمت ولایت را برای ما نگه دارد و توفیق شکرگزاری از این نعمت را عنایت بفرماید./843/201/ب3

ارسال نظرات