۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۴۷۴۱۸۵
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

توفیر نیت، ذل عبودیت را در انسان افزایش می‌دهد

حجت الاسلام والمسلمین عالی با باین اینکه توفیر نیت، انسان را به قرب الهی نزدیک می‌کند، گفت: نیت، ذل عبودیت را در وجود انسان افزایش می‌دهد.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزرای رسا، حجت الاسلام والمسلمین عالی، استاد حوزه علمیه، یکشنبه شب در مراسمی که به همت هیأت میثاق با شهدا بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در همین دانشگاه برگزار شد، با اشاره به موانع و لوازم قرب، اظهار داشت: شهید مطهری در کتاب ده گفتار، تقوای متقین را به دو دسته تقوای ضعف و تقوای قوت تقسیم می‌کند.

وی درباره تقوای ضعف که همان تقوای گریز است، گفت: تقوای ضعف با دوری جستن از دنیا و مظاهر آن کسب می‌شود، این تقوا فارغ از ایجاد قدرت درونی برای از بین بردن و برطرف کردن آلودگیها و وساوس دنیوی است و نخستین گام برای کسب تقوا به شمار می‌رود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نفس نابود کننده انسان است، بیان داشت: تقوای قوت یا ستیز با ایجاد قدرت درونی کسب می‌شود این تقوا انسان را در برابر هجمه حملات نفسانی محافظت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی اضافه کرد: شهوت یکی از مصادیق و مظاهر دنیا است، انسان باید از اموری که موجب تحریک شدن این قوه درونی می‌شود به جد پرهیز کند تا به گناه آلوده نشود امام علی(ع) فرمودند: من به دختران جوان سلام نمیدهم که مبادا قلبم منقلب شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در دین اسلام تحریک شهوت حداقلی و تأمین حلالش حداکثری است اما در دنیای غرب تحریک و تأمین این قوه حداکثر است، گفت: امروز متأسفانه موانع و سختیهای فراوانی در مسیر ازدواج جوانان وجود دارد و این امر برخلاف توصیه اسلام است.

این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: دینداری بسیاری از انسانها به سبب عوامل بیرونی بوده و از طریق خودسازی و زحمت کسب نشده است، به همین سبب این دینداری در برابر امواج سهمگین و نابود کننده مستحکم نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ترک منیت را نخستین گام برای خودسازی بیان کرد و گفت: انسان باید در همه امور به خداوند پناه ببرد تا بتواند در برابر خواسته‌های نفسانی و وساوس شیطانی مقاومت کرده و در امان بماند.

وی با تأکید به اینکه انسان باید در همه حالات از خداوند توفیر نیت و تسعید نیت طلب کند، تصریح کرد: توفیر و تسعید نیت، انگیزه انسان را در انجام اعمال نیکو تقویت می‌کند و این مهم با تمرین و مداومت به دست می‌آید.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه روز قیامت یوم الحسرت است، بیان داشت: اگر انسان اعمال خود را برای رضای حضرت حق انجام دهد روز قیامت هرگز حسرت نخواهد خورد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی در ادامه گفت: نیت، ذل عبودیت را در وجود انسان افزایش می‌دهد، گاهی انسان حسرت انجام و یا ترک مستحب و یا مکروهی را دارد اما نمی‌تواند انجام دهد ولی چون نیت این مهم را داشته ثواب آن برای او حساب می‌شود اهمیت نیت در این بیان مشخص می‌شود.

وی با تأکید به اینکه توفیر نیت، انسان را به قرب الهی نزدیک می‌کند، گفت: خلوص نیت در انجام اعمال، انسان را به سعادت و کمال الهی سوق می‌دهد./813/201/ب2

ارسال نظرات