۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۴۷۶۳۱۳
به همت جامعه المصطفی العالمیه؛

«اسلام و جاهلیت مدرن؛ چالش ها و بایسته ها» در مشهد برگزار شد

همایش علمی «اسلام و جاهلیت مدرن؛ چالش ها و بایسته ها»، از سری همایش های برنامه ریزی شده تحت عنوان «مشهد 2017» در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش علمی «اسلام و جاهلیت مدرن؛ چالش ها و بایسته ها»، از سری همایش های برنامه ریزی شده تحت عنوان «مشهد 2017» صبح امروز در محل تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام نقوی، معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه به بیان توضیحاتی درباره آن پرداخت و گفت: همایش «اسلام و جاهلیت مدرن»، دهمین همایشی است که از طرف مجتمع عالی جامعه المصطفی مشهد برگزار می شود و مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته و مقالات بسیار ارزشمندی دریافت شده است.

وی در ادامه به معرفی سایر برنامه های پیش بینی شده از سوی جامعه المصطفی العالمیه در جریان رویداد بزرگ فرهنگی «مشهد 2017» پرداخت و اظهار کرد: در آینده نزدیک نوزدهمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی امسال به مناسبت این که مشهدالرضا در سال 2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، به جای قم در مشهد برگزار می شود. همچنین همایش بین المللی «بازخوانی تمدن اسلامی» با محوریت جهانشهر مشهد از دیگر برنامه های جامعه المصطفی العالمیه مشهد خواهد بود.

حجت الاسلام اللواتی از دانش آموختگان عمانی جامعه المصطفی العالمیه سخنران دیگر این همایش بود و اظهار کرد: بحث «اسلام و جاهلیت مدرن» در قرآن تبیین شده و در 4 آیه شریفه در سوره های احزاب، فتح، مائده و آل عمران از جاهلیت سخن به میان آمده است. تمام این آیات یک معنا از جاهلیت را معرفی می کنند اما آن را در چهار زمینه تطبیق داده اند.

وی افزود: به نظر بسیاری از اندیشمندان، مبنای جاهلیت مدرن، جاهلیت اولی است اما من معتقدم این جاهلیت همان است و فقط اصطلاح جدیدی شده است. جاهل آنقدر به اعتقاد و فکر خود تعصب دارد که عالم ندارد؛ چون عالم همیشه گمان دارد که احتمال اشتباه برای او وجود دارد اما جاهل پیوسته نظر خود را درست می داند.

این روحانی عمانی خاطرنشان کرد: یکی از تجلی های جاهلیت مدرن، محوریت انسان است که به اسامی مختلفی از آن یاد می کنند و ما متأسفانه از آن غافل هستیم. می گویند «در حالی که دروغگویی وجود دارد، روزه گرفتن و نماز خواندن چه فایده ای دارد؟» چرا چنین مقایسه ای صورت می گیرد؟

سخنرانی آیت الله عبدخدایی، نماینده مجلس خبرگان رهبری؛ حجت الاسلام مهدوی مهر، مدیر جامعه المصطفی مشهد؛ حجت الاسلام اخلاقی، عضو شورای شهر مشهد و دبیر علمی همایش از دیگر بخش های این نشست علمی بود که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سر کنسول دولت عراق و جمع زیادی از طلاب جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

گفتنی است در پایان این همایش نیم روزه، از نویسندگان مقالات برتر که 50 درصد امتیازات همایش را کسب کرده بودند، تقدیر به عمل آمد و نویسندگان سه مقاله برتر نیز به ارائه مقالات خود پرداختند./202/820/ب1

ارسال نظرات