بررسی ویژگی های رهبر دینی از منظر قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی در خطبه های سیاسی عبادی نمازجعه پردیسان قم با اشاره به آیات 78 تا 81 سوره اسراء اظهارداشت: این آیات در زمینه پیامبراکرم(ص) نازل شده است؛ اما باید گفت پیامبراکرم(ص) و ائمه معصوم(ع) از مصادیق آین آیات هستند و افراد دیگری همانند امام خمینی(ره) نیز می توانند از مصادیق آنها باشند.
امام جمعه پردیسان ادامه داد: آیات 78 تا 81 سوره اسراء رمز پیروزی رهبر دینی را بیان می کنند به عبارت دیگری بیان می کنند چگونه یک رهبر دینی می تواند بر انفس و آفاق پیروز شود که هم خود سازی کند و به مقام محمود و شفاعت رسد و هم دیگران را رهبری کند و بر دشمنان پیروز شود.
وی در تبیین این آیات گفت: نخستین توصیه این آیات به رهبران دینی اقامه نمازهای ده گانه و نافله است؛ شخصی که می خواهد رهبر دینی یک جامعه باشد باید نافله ها را نیز به صورت کامل اقامه کند زیرا موجب نیکویی صورت و صیرت همچنین دوری کدورت ها می شود.
حجت الاسلام و المسلمین قوامی به واژه تهجد در آیه 79 سوره اسراء اشاره کرد و افزود: جهد به معنای خواب است؛ اما اگر به باب افتعال رود به معنای ضد خواب است و شخصی می تواند مردم را بیدار کند که خود بیدار باشد و به همین دلیل قرآن کریم می گوید در نیمه های شب بیدارشو که نماز شب تو را به مقام محمود می رساند؛ مقام محمود از مقام نبوت و رهبری بالاتر و نزدیکترین مقام به خداوند است بنابراین شخصی که می خواهد رهبر باشد نماز شبش نباید ترک شود همان گونه که امام خمینی(ره) حتی در هواپیما نماز شب خود را ترک نکرد.
وی صداقت را از ویژگی های قرآنی رهبر دینی دانست و ابرازداشت: صداقت سرمایه یک رهبردینی است چنانچه قرآن کریم بیان می کند در آغاز و پایان هر کاری باید صداقت داشت؛ صداقت به معنای مطابقت عمل با گفتار است؛ از خود چیزی نگویید بلکه سخن اسلام را بیان کنید که پیروز خواهید شد.
مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی، خاطرنشان کرد: مراد از سلطان نصیر در آیه 80 سوره اسراء یار خوب، فکری روشن، عقلی سرشار، اراده ای قوی و دلایلی دندان شکن است؛ سلطان نصیر را فقط باید از خداوند درخواست کرد.
وی در پایان با بیان این که بنا بر تصریح قرآن کریم با آمدن حق باطل خواهد رفت، گفت: بنا براین قانون قرآن کریم شما سعی کیند حق باشید که باطل رفتنی است اما اگر التقاطی عمل کنید و مقداری از حق و مقداری از باطل را دریافت کنید هرگز پیروز نخواهید شد.
امام جمعه پردیسان ادامه داد: در صورت شناختن حق و خارج نشدن از آن به طور قطع پیروز خواهید شد؛ باطل به معنای بی اساس و مخالف خلقت و سنت بودن و حق به معنای ثبات است که منشأ آن نیز خداوند./1324/201/ص