۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۴۷۷۱۰۵
عضو هیأت علمی پژوهشکده حج و زیارت:

پژوهش های حوزوی در مباحث فقهی و اصولی متوقف شده است

حجت الاسلام نجاتی پژوهش های حوزوی را نامطلوب و ناقص ارزیابی کرد و با تأکید بر ضرورت نیازسنجی پژوهش های حوزوی، نگاه صرف به مباحث فقهی و اصولی را از مشکلات پژوهش در حوزه خواند.
حجت الاسلام نجاتی

حجت الاسلام محمدسعید نجاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با شاره به وضعیت نامطلوب پژوهش های حوزوی، فعالیت های پژوهشی در حوزه را ناقص ارزیابی کرد و عنوان داشت: شاید بتوان به جرأت گفت این پژوهش ها ناظر به نیازهای روز نیستند و تنها شاید 10 درصد از نیازهای روز را برطرف کنند که این مأیوس کننده و ناراحت کننده است.

مدیر گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت افزود: البته سطح علمی و نیازسنجی پژوهش ها نسبت به حوزه علمیه در گذشته ارتقای نسبی داشته است ولی به هیچ عنوان در حد انتظار نبوده است و یا به عبارت بهتر می توان گفت پژوهش از زمان شکل گیری حوزه نظام مند و با نگاه اول به پژوهش خوب بود ولی به مرور زمان این تحقیقات به نیازهای جامعه پشت کرد و ما امروز تازه به فکر اصلاح افتاده ایم.

وی با اشاره به آسیب های فضای پژوهشی حوزه ابراز داشت: یکی از معضلات اساسی پژوهش به ویژه در مراکز علمی بحث موازی کاری و فعالیت های تکراری است که در کنار ناظر نبودن به نیازهای جامعه، عدم توجه به ساحت های واقع و نبود حمایت های مادی و معنوی فضای نامطلوبی را رقم زده که نیاز جدی به اصلاح دارد.

حجت الاسلام نجاتی یکی دیگر از مشکلات پژوهش را نگاه صرف حوزه های علمیه به مباحث فقهی و اصولی دانست و تأکید کرد: در عالم واقع شاید بسیاری از علوم باشند که به مراتب در برخی از جهات مهمتر و حساس تر از فقه و اصول هستند و در دراز مدت بتوانند تأثیرگذار باشند ولی عملا در حوزه با توجه به جمود در فقه و اصول به علومی از جمله فلسفه و علوم عقلی و مانند آن توجه نمی شود.

وی ابراز نگرانی کرد: امروز متأسفانه برخی از درس های خارج ما دچار یک نوع روزمرگی، بی روشی و تکرار شده است و تنها به فکر تربیت محقق فقه و اصول است در حالی که ما در علوم دیگر نیز نیاز جدی به محقق و پژوهشگر داریم که باید در درس های خارج مورد توجه قرار بگیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده حج و زیارت رویکرد جدید حوزه علمیه را در جهت تربیت طلاب جوان پژوهشگر مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: کلاس ها و کارگاه های پژوهشی باید از همان ابتدای ورود به حوزه مورد توجه قرار بگیرد که البته در کنار توجه به این موضوع باید درس های خارج نیز به گونه ای مناسب ساماندهی شود و مدرسان درس خارج موضوعات مبتلا به و روز جامعه را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

وی تأکید کرد: اگر رابطه بین مراکز علمی جامعه و مراکز پژوهشی در حوزه افزایش پیدا کند روز به روز شاهد موفقیت های بزرگی خواهیم بود چراکه اسلام در علومی از جمله اقتصاد، روانشناسی، جرم شناسی، حقوق و آینده پژوهشی بحث دارد که مراکز پژوهشی حوزه می توانند افزون بر فعالیت های گسترده علمی در این زمینه با دیگر مراکز کشور نیز رابطه برقرار کنند تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشیم./1330/ت302/ی

ارسال نظرات