۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۷۹۱۶۱
آیت الله مظاهری:

تکبر از صفات گمراه کننده علما است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: خود پسندی و تکبر از صفات شیطانی است که علما را گمراه می کند، به همین سبب باید مواظب باشیم به این صفات آلوده نشویم.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: پیروان هوای نفس جهنمی خواهند شد.

وی در تفسیر آیات سی ام تا سی و ششم سوره مبارکه بقره، افزود: مکالمه بین خداوند و ملائکه به این صورت بود که خداوند فرمود می خواهم خلیفه ای روی زمین تعیین کنم و ملائکه به سبب جهل به بُعد روحانی انسان به خداوند اعتراض کردند و گفتند این انسان مفسد فی الارض می شود، بعد از اینکه خداوند بُعد روحانی انسان را برای ملائکه نمایان کرد، ملائکه گفتند این انسان توانایی خلیفه شدن را دارد و از خداوند عذر خواهی کردند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: بُعد روحانی انسان که سبب اوج گیری او در تقرب به پروردگار می شود سبب مسجود واقع شدن حضرت آدم(ع) از سوی ملائکه شد، انسان اگر واقعاً مؤمن باشد حرمتش از کعبه ای که بالاترین حرمتها را دارد، بالاتر می رود، همچنین از جبرئیلی که به سبب تقرب فوق العاده، واسطه بین خداوند و رسولان بوده است، مقامی بالاتر پیدا می کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه سجده از روی احترام بالاترین مرتبه از احترام گذاشتن به کسی یا چیزی است، اذعان کرد: اگر انسان برای احترام گذاشتن به کسی پیشانی اش را بر خاک بگذارد بالاترین احترام را برای آن شخص قائل شده است، مرتبه دوم احترام گذاشتن رکوع کردن در برابر شخص محترم است و مرتبه سوم از احترام گذاشتن، دست به سینه گذاشتن و به اندازه کمی خم شدن در برابر شخص محترم است.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: اگر انسان در راه استکمال قرار بگیرد و سیر نامتناهی داشته باشد، بُعد روحانی بر وجودش ملکه می شود و نزد خداوند از همه موجودات حتی ملائکه مقرب عزیزتر خواهد شد.

وی با توجه به آیات متعددی از قرآن که تشریح کننده وقایع ابتدایی خلقت حضرت آدم(ع) است، خاطرنشان کرد: همه ملائکه عظمت روح انسان را درک کردند و به سبب امر الهی خاضعانه به حضرت آدم(ع) سجده کردند ولی ابلیس به دستور خداوند جامه عمل نپوشانید، ابلیس کسی است که به خاطر عبادات بسیار فراوان مقام بسیار بالایی کسب کرده بود ولی به سبب تکبر ورزیدن و خود برتر پنداری، از سجده کردن به حضرت آدم(ع) طفره رفت و از درگاه الهی رانده شد.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: پیامبر(ص) می فرمایند، در شب معراج در آسمان چهارم با منبر سوخته ای مواجه شدم، وقتی از جبرئیل پرسیدم این منبر مال چه کسی است، پاسخ داد، صاحب این منبر ابلیس است، او روزی در این مکان برای ملائکه منبر می رفت.   

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه خود برتر پنداری ابلیس بی جهت بوده است، اذعان کرد: زمانی که خداوند به ابلیس دستور می دهد که به حضرت آدم(ع) سجده کن، او در پاسخ به خداوند می گوید جنس من از آتش است و جنس آدم از گِل است، پس من برتر هستم و دلیلی ندارد بر آدم سجده کنم.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: باید به ابلیس بگوییم اولاً خالق خاک و آتش خداوند است و او می داند کدامیک بر دیگری برتری دارد، ثانیاً دستور خداوند برای سجده کردن به حضرت آدم(ع) بعد از این بود که خداوند روحش را در وجود حضرت آدم(ع) دمید، یعنی وجود روح در وجود حضرت آدم(ع) سبب شد خداوند چنین دستوری بدهد و جنس جسم حضرت آدم(ع) دلیل بر دستور خداوند نبود.

وی با اشاره به آیه بیست و سوم سوره جاثیه که می فرماید «أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ»، اظهار کرد: خود پسندی و لجاجت دو صفتی استکه انسان عالم را نیز گمراه می کند.

حضرت آیت الله مظاهری با توجه به مکالمه بین خداوند و شیطان، گفت: خداوند به خاطر جبران عبادتهای شیطان، تا روز قیامت به او مهلت می دهد و شیطان می گوید همه انسانها را گمراه می کنم و تنها کسانیکه راه نفوذ در آنها ندارم، بندگان مُخلَص تو هستند و خداوند نیز فرمود هر که را گمراه کردی به جهنم می فرستم چرا که همه انسانها از روح ملکوتی برخوردار بوده اند ولی این گمراهان به خواسته های نفسانی خود بهای بیش از حد داده اند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیات نود و نهم و صدم سوره نحل که می فرماید «إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ»، گفت: کسی که بُعد روحانی اش همه کاره وجودش است مورد نفوذ شیطان قرار نمی گیرد، چرا که در همه امور خداوند راهنماییش می کند./201/867/ب1

ارسال نظرات