۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۴۸۰۴۴۳
استاد حوزه علمیه:

ورع، ایمان را در قلب مؤمن ثابت می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی تهرانی گفت: آنچه ایمان را در قلب ثابت می‌گرداند ورع است، چراکه در این مقام حتی فکر گناه به ذهن انسان خطور نمی‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علوی تهرانی شامگاه شنبه 23 بهمن به مناسبت سوگواری حضرت فاطمه زهرا(ع) طی مراسم بزرگداشتی که در مسجد حضرت امیر برگزار شده بود، گفت: راه حفظ دین ورع است، ورع با تقوا تفاوت دارد اما متأسفانه درباره ورع کتابی نوشته نشده است.

وی افزود: هر کس نمی‌تواند به سادگی ادعای ایمان داشته باشد، هر کس می‌خواهد آمرزش الهی را کسب کند باید ایمان خود را تقویت کند، چراکه دخول در بهشت با ایمان و عمل صالح است.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: آرامش انسان در سایه ایمان و تقوا است، کسانی ایمان آوردند و تقوا پیشه کردند ترس و غم به دل ندارند چراکه در دنیا و آخرت به زندگی ایمانی خود خوشحال هستند.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه نتیجه ایمان و تقوا کسب مغفرت و عاقبت‌بخیری است، ابراز کرد: امام صادق(ع) فرمودند: ایمان این است که خداوند اطاعت شود و نافرمانی نشود، برخی از نظر ایمان پایدار و برخی بی‌ثبات هستند، خداوند آیات خود را برای اهل فهم، صاحبان خرد و عاقلان بیان کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های مؤمنان، گفت: امام باقر(ع) می‌فرمایند: انسان مؤمن سخت‌تر از کوه است، چرا که کوه به مرور زمان دچار فرسایش می‌شود اما ایمان مؤمنان با گذشت زمان نه تنها کم نمی‌شود بلکه افزایش می‌یابد.

استاد حوزه علمیه افزود: امام صادق(ع) فرمودند: مومن از قطعه آهن شدیدتر و سخت‌تر است، به این دلیل که قطعه آهن در آتش تغییر پیدا می‌کند اما مؤمن را بکشند، آتش بزنند و خاکستر او را به باد دهند ایمان او کم نمی‌شود.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه اهل ایمان تمایل ندارد با غیرمؤمنان نشست و برخواست کنند، عنوان کرد: جای تأسف دارد که خانواده مذهبی وقتی خواستگار برای دخترشان می‌آید درباره ایمان طرف مقابل کوتاه آمده و دختر خود را به شخص بی‌‌دین یا بی‌نماز می‌دهند.

وی درباره ایمان ناپایدار ابراز کرد: برخی صبح اهل ایمان و شب کافر می‌شوند، این افراد اهل ایمان نیستند چون قوه عاقله خود را به کار نگرفته و پای صحبت هر کس قرار گیرند تصور می‌کنند که همه درست می‌گویند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آنچه ایمان را در قلب ثابت می‌گرداند ورع است، عنوان کرد:  لازم است انسان از درون به فضیلتی برسد که خواسته‌ها و شهوات خود را مهار کرده و در جهت کمال سوق دهد که آن تقوا است.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی افزود: تقوا و ورع قطب نمای انسان برای رسیدن به کمال است، آنچه می‌تواند انسان را در مسیر کمال نگه دارد، فضیلیتی به نام تقوا است که سبب می‌شود انسان از حرام و زشتی‌ها خود را دور نگه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در ورع انسان حتی فکر گناه را به ذهن خود راه نمی‌دهد، ورع احتیاط عقلی است که انسان را از افتادن به حرام دور نگه می‌دارد./807/202/ب2

ارسال نظرات