۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۴۸۰۹۰۶

ارسال 300 مقاله به دبیرخانه دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام ابوطالبی گفت: 300 مقاله به دبیرخانه هفته علمی تمدن نوین اسلامی و دانشگاه شاهد ارسال و86 مقاله تأیید شده که ازاین تعداد50 مقاله چاپ می شود.
حجت الاسلام ابوطالبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی ابوطالبی، رییس دبیرخانه دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد، هدف اصلی برگزاری این هفته علمی را گفتمان سازی و ترویج اصل بحث تمدن نوین اسلامی در محافل علمی کشور دانست.

وی بیان داشت: این موضوع باید از سوی محققان، اندیشمندان و پژوهشگران مورد تحقیق و تأمل قرار گیرد؛ چرا که بحث جدی بوده و ما نیز به دنبال مطرح کردن بحث تاریخی موضوع تمدن نوین اسلامی نیستیم بلکه بحث درباره تأسیس تمدن نوین است که به صورت نظریه پردازی خواهد بود.

حجت الاسلام ابوطالبی خاطرنشان کرد: در زمینه تمدن نوین اسلامی اگر بخواهیم بحثی مطرح کنیم باید به صورت کار علمی نو و با تأملات جدید باشد، این موضوع باید در فضاهای علمی مقداری مطرح شود تا جای خود را پیدا کند.

وی افزود: ما نیز تأکید کردیم مقالات ارسالی به دبیرخانه این هفته علمی باید به تبیین موضوعات مربوط به ارکان تمدن نوین اسلامی بپردازد؛ از این رو بیشتر اگر در مقالات موضوع جدید و نوآوری مطرح نمی شد آن ها را در دبیرخانه رد می کردیم.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بحث های تاریخی در زمینه تمدن نوین اسلامی بسیار زیاد است ولی تأکید ما در نوین بودن مباحث و تمرکز مقالات در این زمینه بود.

وی یادآور شد: سال گذشته قریب به 5 جلد مقالات برگزیده داشتیم که قرار است امسال در قالب 50 مقاله برگزیده در سطوح مختلف چاپ شود. امسال تأکید داشتیم مقالات نویسندگان جدیدتر در اولویت قرار گیرد با این وجود تعدادی از مقالات مربوط به افرادی است که سال گذشته نیز مقاله ارسال کرده بودند، با این وجود 80 درصد نویسندگان این دوره مقالات متفاوت از نویسندگان قبلی هستند تا افراد جدید اهل قلم بتوانند در این حوزه ورود داشته باشند.

حجت الاسلام ابوطالبی با بیان این که حدود 300 مقاله به دبیرخانه دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی و دبیرخانه دانشگاه شاهد ارسال شده است، تصریح کرد: 86 مقاله تأیید شده که از این تعداد50 مقاله چاپ می شود؛ هر مقاله نیز دارای دو ارزیاب علمی بود.

وی سطح مقالات را به سه دسته علمی _ تخصصی، علمی _ ترویجی و علمی _ پژوهشی تقسیم کرد و اظهار داشت: برای پیگیری مقالات مختلف 6 کمیسیون «تمدن اسلامی و ظرفیت ها»، «چیستی و ماهیت نوین تمدن اسلامی»، «آینده پژوهی و آینده نگاری تمدن نوین اسلامی»، «سیر تکوینی تمدن نوین اسلامی»، «مطالعات تمدن و تمدن شناسی» و «دبیرخانه دائمی تمدن نوین اسلامی» تشکیل شده است.

رییس دبیرخانه دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی تأکید کرد: این کمیسیون ها به مراکز مختلف مانند دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در قزوین، پژوهشگاه آستان قدس رضوی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه فرهنگ و معارف در دانشگاه ها و مؤسسه امام خمینی(ره) سپرده شده است./202/993/ب1

ارسال نظرات