۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۴۸۲۹۶۰
آیت الله مظاهری:

یقینی که به واسطه مراعات تقوای الهی در دل ایجاد شود، محکم است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: یقینی که به واسطه مراعات تقوای الهی در دل انسان ایجاد می شود، بسیار با اهمیت است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: ما باید قدردان پدران و مادرنمان باشیم که دین تشیع را به ما رساندند.

وی در ابتدا با مروری بر مبحث جلسات قبل، افزود: مخاطب آیه چهلم سوره بقره که می فرماید «یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ»، قوم بنی اسرائیل است؛ خداوند در این آیه می فرماید شکرگذار نعمت های الهی باشید وگرنه خداوند این نعمت ها را از شما می گیرد.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: حضور حضرت موسی(ع) در قوم بنی اسرائیل سبب تغییر وضعیت نکبت بار آن ها شد؛ قوم بنی اسرائیل زیر سلطه فرعونیان به شدت تحت ظلم و ستم قرار داشت ولی حضرت موسی(ع) باعث عزیز شدن این قوم شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: قوم بنی اسرائیل در زمان حضرت موسی(ع) نعمت های الهی را نادیده گرفتند و بیچاره شدند؛ همچنین یهودیان در زمان پیامبر اسلام کارشکنی های زیادی انجام دادند و با نادیده گرفتن پیامبر(ص) به عنوان یک نعمت الهی به زوال و نابودی دچار شدند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با بیان این که مثال های قرآنی برای بیان نتیجه های اخلاقی است، اظهار کرد: این داستان های قرآنی می تواند راهشگای اخلاقی برای انسان باشد؛ مثلاً خداوند در آیه ای می فرماید «اگر شکر گذار نعمت های الهی باشید نعمت هایتان را زیاد می کنم ولی اگر کفران نعمت کنید شما را به عذابی شدید گرفتار خواهم کرد».

وی ادامه داد: خداوند در آیه چهلم سوره بقره و آیات زیاد دیگری از قرآن به رابطه انسان با خداوند تأکیدات زیادی دارد و عامل اصلی دور شدن انسان از خودش را پیروی از هوای نفس می داند.

حضرت آیت الله مظاهری گفت: خداوند به انسان می گوید از من بترس و گناه نکن و اگر گناه کردی به وضع نکبت باری دچار می شود، همچنین می گوید شکر نعمت هایی که به تو داده ام را به جای بیاور وگرنه به عذاب شدیدی دچار می شوی.

رئیس حوزه علمیه اصفهان راهکارهایی برای ایجاد شدن خوف نسبت به خداوند ارائه کرد: انسان باید به جای این که وقتش را پای تلویزیون به بطالت بگذراند با مطالعه دقیق کتاب های خوبی که در زمینه معاد نوشته شده است، ترس از جهنم و شوق به بهشت را در دلش جاری کند تا کم کم خوف الهی در دلش بیفتد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه چهل و یکم سوره بقره که می فرماید «وَآمِنُوا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَکُمْ وَلا تَکُونُوا أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ وَلا تَشْتَرُوا بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلا وَإِیَّایَ فَاتَّقُونِ»، ابراز کرد: مراعات تقوای الهی بعد از مطالعه و شناسایی وضعیت انسان در معاد، در ایجاد شدن خوف در دل انسان بسیار مؤثر است.

وی با بیان این که ایمان شیعیان از سه محل نشأت گرفته است، گفت: بخشی از ایمانمان را مدیون پدران و مادرانمان هستیم که زحمت کشیده اند و دینشان را حفظ کرده اند، بخش دیگر دینمان که باید به واسطه استدلالات قرآنی و روایی برایمان حاصل شود، سبب قوت ایمان می شود؛ بخش سوم ایمان باید به واسطه مراعات تقوای الهی و عمل به دستورات قرآن و اهل بیت(ع) برایمان ایجاد شود.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: برای هر شیعه ای واجب است که به دنبال تفهیم کردن استدلالات قرآنی و روایی برای خودش باشد و در این راستا باسواد و بی سواد، زن و مرد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ متأسفانه این مسأله در میان شیعیان بسیار کم رنگ است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: یقینی که به واسطه مراعات تقوای الهی در دل انسان ایجاد می شود، بسیار با اهمیت است؛ انسان در راستای تحصیل یقین باید به واجبات به طور جدی جامه عمل بپوشاند، محرمات را به طور کامل ترک کند و همچنین سعی کند به مستحبات مخصوصاً خدمت به خلق خداوند اهمیت بدهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که انتظار فرج یعنی مراعات تقوای الهی، گفت: اگر انسان در هنگام مواجه شدن با گناه، حالت تنفر درونش ایجاد شود و در هنگام مواجه شدن با یک واجب مثل نماز، حالت تلاطم درونی برایش به وجود آید، یک منتظر واقعی است./201/867/ب1

ارسال نظرات