کهولت سن، اولیاء خداوند را به فراموشی دچار نمی کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس دروس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: عده ای منتظر دستورات مقام معظم رهبری هستند تا جانشان را فدا کنند.
وی در تفسیر سوره نحل، آیه هفتادم که می فرماید«وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ ثُمَّ یَتَوَفَّاکُمْ وَمِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْ لا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ» را تلاوت کرد و افزود: حکم قطعی خداوند این است که بعد از آفریدن انسان، با مرگ به زندگی او پایان بدهد.
آیت الله مهدوی در تشریح این عبارت از آیه فوق الذگر که می فرماید«وَمِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ»، اذعان کرد: خداوند به برخی از انسان ها اجازه می دهد تا در پست ترین دوران عمر زندگی کنند؛ منظور از پست ترین دوران عمر، دوران پیری است که انسان از نظر قوای بدنی ضعیف می شود و از نظر فکری نیز به جهل و فراموشی دچار می شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که گاهی فراموشی از نعمت های الهی است، خاطرنشان کرد: انسانی که دوران ارذل عمرش را سپری می کند، گاهاً زحمتش به دوش دیگران می افتد؛ در دوران پیری معمولاً انسان با فراموشی روبرو می شود که همین فراموشی از الطاف الهی است؛ اگر انسان زحمتی که به دیگران را می دهد را درک کند، ناراحت می شود به همین سبب خداوند به او فراموشی می دهد تا همانند نوزادی که چیزی را درک نمی کند، از ادراک اتفاقاتی که می افتد و سبب خجالت او می شود، محفوظ بماند.
امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: دلیل نامگذاری این دوران به پست ترین دوران عمر این است که انسان در این دوران به فراموشی و جهل دچار می شود و نمی تواند سیر صعودی خودش به سمت کسب کمالات را داشته باشد؛ عموم افرادی که این دروان را درک می کنند، از انجام فرائضی مثل نماز و روزه بازمی مانند.
مسؤول دفتر ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با بیان این که عمر زیاد کمال نیست، ادامه داد: دعا کردن برای طولانی شدن عمر، زمانی خوب است که انسان بتواند در مدت عمرش سیر صعودی در کسب کمالات داشته باشد؛ در میان اهل بیت(ع) امامی که بیشتر از بقیه امامان عمر کردند، امام صادق(ع) بودند که 67 سال در دنیا بودند ولی در طول مدت عمرشان خدماتی داشته اند که 100 هزار نفر با عمر 100 سال نتوانسته اند به بشر ارائه دهند.
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: امام خمینی(ره) به سبب داشتن سیر صعودی در کسب کمالات، هر لحظه از روزهای عمرشان با برکت بود؛ میلیون ها انسان منتظر فرمان امام بودند تا بر اساس فرمان ایشان اقدام کنند؛ وقتی امام خمینی(ره) فرمودند خرمشهر باید آزاد شود، افراد حاضر در جبهه، عملیات هایی که از نظر نظامی غیر ممکن بود را انجام دادند تا به فرمان امام عمل کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر مقام معظم رهبری نیز نفوذشان در دل ها بسیار بالا است، تا جایی که میلیون ها جوان نه تنها در کشور ایران بلکه در کشورهای دیگر منتظر دستورات ایشان هستند و حاضر هستند برای عمل کردن به دستورات ایشان، جانشان را فدا کنند.
آیت الله مهدوی با بیان روایتی از امام صادق(ع) تشریح کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، من نسبت به نفسم بخیل هستم؛ منظور امام از بخل ورزیدن نسبت به نفس این است که ایشان لحظه ای از عمرشان را به بطالت نگذرانده اند؛ افرادی که در طول زندگی خود این گونه هستند، عمرشان با برکت است و به اندازه هزاران انسانی که با وجود سن زیاد هنوز به وجود خداوند شک دارند، فایده دارند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از صدا و سیما که روی مسأله عمر طولانی تأکید زیادی دارد، اظهار کرد: طول عمر انسان ملاک نیست بلکه خدمات او در طول عمرش ملاک است، باید ملاک ارزش گذاری روی افراد تصحیح شود؛ عمر زیاد وقتی با برکت نباشد، چه فایده ای دارد؛ باید ببنیم اشخاص چقدر در اعتقادات، اخلاقیات و اعمال صالح پیشرفت کرده اند.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: اگر شخصی در سن 50 سالگی به یقین برسد، وجودش از شخصی که 500 سال عمر کرده است ولی به یقین نرسیده با ارزش تر است؛ مثلاً بارها و بارها گفته می شود فلان شخص 90 سال عمر کرده و یک بار به پزشک مراجعه نکرده است، یعنی نعوذ بالله اهل بیت(ع) که در طول زندگیشان بیمار می شده اند، از چنین افرادی پائین تر هستند؟.
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: انسانی که در طول زندگی اش نتوانسته یک نماز درست و حسابی بخواند و قرار است در ادامه زندگی اش نمازی بخواند که او را از منکرات باز ندارد، اگر عمر طولانی داشته باشد، چه فایده ای دارد؟
وی خاطرنشان کرد: آیت الله قاضی فرموده است، من مانده ام که اگر در بهشت به ما بگویند، نماز نخوانید، چه کنم، آقای بهجت نیز می فرمود، اگر مردم بدانند نماز چیست، هرگز از آن جدا نمی شوند؛ اولیاء خداوند عاشق نماز هستند و برای نماز اهمیت ویژه قائل می شوند.
آیت الله مهدوی با بیان این که امام جماعت در به فیض رسیدن مأمومین اثر زیادی دارد، اذعان کرد: آیت الله ناصری می گفتند، در نجف بودیم و از ورود امام خمینی(ره) به نجف خبر نداشتیم، روزی ما در صحن امیرالمؤمنین(ع) منتظر آمدن امام جماعت بودیم که شخصی از دوستانم که از غیب خبر می داد، به من گفت، فلانی بیا تا برویم و نماز جماعت را جای دیگری بخوانیم، من هم چون او را می شناختم همراه او رفتم.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: آیت الله ناصری می گفتند، همراه آن شخصی که چشم دلش باز بود، وارد خانه ای شدیم و من دیدم که 10 نفر به صورت خصوصی دور هم جمع شده اند و می خواهند به امامت امام خمینی(ره) نماز جماعت بخوانند، من هم با آن ها همراه شدم و از آن به بعد همیشه در منزل شخصی به صورت خصوصی پشت سر امام خمینی(ره) نمازم را به جماعت می خواندم.
وی گفت: آیه هفتادم سوره نحل در مورد اولیاء خداوند صدق نمی کند چرا که ایشان از الطاف الهی بهرمند هستند و از طرفی اگر دچار فراموشی شوند، عده زیادی، به گمراهی و ابتذال کشیده می شوند.
آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با وجود کهولت سنی که داشتند، حواسشان کاملاً سر جایش بود؛ اگر در امام خمینی(ره) در اواخر عمرشان به فراموشی دچار می شدند، عده ای سودجو، رفتار امام را تحت الشعاع قرار می دادند، مثلاً می گفتند، عزل قائم مقام رهبری عملی از روی جهل و فراموشی گذشته بوده است./867/202/ب1