۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۴۸۶۱۸۶
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

توسعه فقه از ضرورت های حوزه علمیه است

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی پرداختن به موضوع توسعه فقه را از ضروریات حوزه دانست و گفت: بسیاری از عضله های نظام زیر پر قیاس استنباط نرفته است.
حجت الاسلام رحمانی سبزواری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی رحمانی سبزواری در همایش توسعه فقه که شامگاه چهارشنبه در سالن همایش های مدرسه دارالشفاء برگزار شد با اشاره به اهمیت موضوع توسعه فقه عنوان کرد: توسعه فقه جزء ضرورت های حوزه علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه است و باید تلاشی جدی و اجتهادی در این موضوع صورت گیرد.

وی افزود: هیچ کاری در جامعه وجود ندارد که حکم فقهی درباره آن نباشد و هرکسی که فقه ندارد و با احکام فقهی فعالیت های خود آشنایی ندارد، مسیر صحیحی را طی نمی کند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: توسعه فقه به معنای توسعه اجتهاد فقهی است و وقتی از توسعه فقه سخن به میان می آید، ناگزیر باید توسعه اصولی نیز شکل بگیرد چراکه اصول زاییده فقه است و این علم وظیفه قاعده سازی را برعهده دارد و فقیه نیز با استفاده از همین قواعد استنباط فقهی انجام می دهد.

وی اضافه کرد: توسعه تعمیقی فقهی در طول تاریخ تشیع، سابقه ای طولانی دارد و فقهای شیعه تلاش های بسیاری برای عمق بخشی به مسائل فقهی انجام داده اند و امروز تراث ارزنده ای از پیشینیان برای ما به یادگار مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی توسعه موضوعی را از دیگر حوزه های توسعه فقه دانست و خاطرنشان کرد: بیشتر تلاشی که قبلاً در حوزه توسعه فقهی انجام شده مربوط به بیان احکام فردی بوده است اما امروز علاوه بر مکلف فردی، ما مکلف اجتماعی، دولت و مؤسسات را نیز داریم که نیازمند احکام فقهی هستند و باید توسعه فقهی از موضوعات فردی به بعد اجتماعی گسترش یابد.

وی افزود: تکالیف اجتماعی در قرآن بارها مورد تأکید قرار گرفته است اما ورود به این مباحث قبلاً با توجه به اقتضائات زمانی کمتر اتفاق افتاده است ولی امروز نیاز است تا به مسائل فقهی اجتماعی وارد شویم.

دبیر همایش توسعه فقه خاطرنشان کرد: علاوه بر توسعه فقهی، باید موضوعات فقهی تکثیر شوند و موضوع شناسی که در حوزه علمیه آغاز شده است حرکت بسیار خوبی بوده و نوید دهنده آینده ای روشن را می دهد.

وی اضافه کرد: بسیاری از عضله های نظام خفته است و زیر بال قیاس استنباط نرفته است و نیاز است تا حوزه علمیه با ورود به این مباحث، این بخش ها را از خواب بیدار کرده و جانی تازه به آنها دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری همایش ها به تنهایی نمی تواند باری که در این بخش بر زمین مانده است را به دوش بکشد و تا زمانی که بزرگان حوزه که متولی اصلی این موضوع هستند وارد این قضیه نشوند، مشکلات حل نخواهند شد./872/پ202/ی

ارسال نظرات