۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۴۸۹۱۶۱
امام جمعه قشم:

حمایت همه جانبه از صنایع داخلی آینده کشور را بیمه می کند

امام جمعه قشم با تاکید بر اینکه حمایت همه جانبه از صنایع داخلی می تواند آینده کشور را بیمه کند، گفت: اما این نمی تواند مبنا قرار بگیرد و باید تولیدکنندگان استانداردهای لازم را مد نظر قرار دهند.
حجت الاسلام رضا جوکار

حجت الاسلام رضا جوکار امام جمعه قشم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به نامگذاری سال به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری، از اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهکار مهم برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور نام برد و گفت: اگر اقتصاد ما دانش بنیان و تولید محور باشد و پیوندش با درآمد نفت قطع شود، ایران به یک قدرتمند جهانی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی در نقطه مقابل اقتصاد وابسته قرار دارد، باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از منابع انسانی و امکانات موجود به منظور خارج شدن از اقتصاد تک محصولی و وابستگی به نفت، بهره برد.

امام جمعه قشم با اشاره به ضرورت اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اگر می خواهیم در اقتصاد و سایر عرصه ها پیشرفت کنیم و کشور از وابستگی به خارج بیرون برود باید اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم.

حجت الاسلام جوکار ادامه داد: اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست و مسؤولان نباید بر مردم فشار وارد کنند و مردم هم بایستی از اسراف و تبذیر خودداری کنند البته در مسائل فرهنگی و دینی هر قدر هزینه شود، سرمایه گذاری است و اسراف در جایی است که برای رفاه و تجملات باشد.

وی، نفتی و دولتی بودن اقتصاد را به عنوان دو اشکال ریشه ای در اقتصاد کشور نام برد و افزود: تاکنون اقتصاد مردمی در کشور تحقق نیافته، می بایست با فعالسازی بخش خصوصی، اقتصاد، غیر دولتی و در دست مردم قرار گیرد.

امام جمعه قشم با تشریح بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر خروج نفت از منبع درآمد کشور، گفت: ایران در شمار کشورهای اصلی تعین کننده سرنوشت نفت در دنیا بوده و باید با همتی مضاعف، نفت را به منبعی برای پیشرفت و اقتدار خود تبدیل کند.

حجت الاسلام جوکار با تاکید بر اینکه برای مقابله با دشمنان نظام و بالا بردن توان قدرت کشور، باید اقتصاد ایران را از وابستگی به درآمد نفت خارج کنیم افزود: تا زمانی که اقتصاد کشور تنها به درآمد نفت وابسته باشد، قدرت ما در برابر دشمنان کاهش می یابد و برای مقابله با آنان باید تلاش کنیم با استفاده از اقتصاد مقاومتی، صادرات و یا عدم صادرات نفت را در اختیار خودمان قرار دهیم.

وی ادامه داد: همانطور که ملی شدن صنعت نفت در سال ۱۳۲۹ برای کشور ما یک نیاز مبرم بود، امروز هم ایران اسلامی برای مقابله با دشمنان به اقتصاد مقاومتی قوی نیاز دارد.

امام جمعه قشم تاکید کرد: به درآمد نفت نباید به عنوان درآمد مصرف نگاه کنیم بلکه براساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب باید از آن به عنوان پشتوانه و ذخیره اقتصاد کشور استفاده کرد و در چنین شرایطی می توانیم شیرهای نفت را به روی جهان استکباری ببندیم و هر وقت دلمان خواست آن را باز کنیم.

حجت الاسلام جوکار با تاکید بر پرهیز از شعاردادن گفت: با توجه به فرامین مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی باید با تکیه بر ظرفیت های غنی موجود اجرایی شود.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید کننده باید در دستور کار قرار بگیرد، افزود: تولیدکنندگان نیز از سوی دیگر باید به دنبال ایجاد انگیزه و جاذبه برای مصرف کننده باشند و تلاش کنند محصولات خود را از نظر بها کمتر یا همتراز و از نظر کیفیت بالاتر و یا هم تراز کالاهای خارجی عرضه کنند.

امام جمعه قشم اضافه کرد: مسؤولان باید با از تولیدات بومی در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی حمایت کرده و با راه اندازی بازارچه ها در نقاط مختلف در این راستا گام های عملی بردارند.

حجت الاسلام جوکار همچنین افزود: پشتیبانی مسؤولان از بخش تولید باید به گونه ای باشد که تولیدکنندگان از فعالیت خود دلسرد نشوند که در این راستا اصلاح قانون های دست و پاگیر ضروری است.

وی گفت: کیفیت پایین و قیمت بالای کالای تولید داخل در مقایسه با کالاهای خارجی می تواند منجر به کاهش جاذبه و سوق یافتن جامعه به مصرف کالاهای خارجی شود.

امام جمعه قشم با تاکید بر اینکه حمایت همه جانبه از صنایع داخلی می تواند آینده را بیمه کند گفت: اما این نمی تواند مبنا قرار بگیرد و باید تولیدکنندگان استانداردهای لازم را مد نظر قرار دهند.

حجت الاسلام جوکار در پایان با تاکید بر اینکه اعمال قانون های تسهیلگر برای وارد کننده به اقتصاد مقاومتی و در نهایت بنیه اقتصاد داخل ضربه می زند تصریح کرد: باید قانون های واردات سخت تر شده و از سوی دیگر راه های تولید و صادرات روان باشد چرا که تنها در این صورت تولید جان گرفته و کشور می تواند از صنایعی با کیفیت و جاذبه برخوردار شود و در نهایت در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد./302/851/ب1

ارسال نظرات