۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۴۹۰۰۹۴
آیت الله مهدوی:

انسان عاقل حکیمانه عمل می کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان عاقل نیز شبیه خداوند عمل می کند و اگر قدرت انجام کاری را داشت، فوراً برای به فعلیت رساندن آن عمل، اقدام نمی کند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: همه چیز نزد خداوند حاضر است.

وی در تفسیر آیه هفتاد و هفتم سوره نحل که می فرماید«وَلِلَّهِ غَیْبُ  السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»، افزود: این آیه می فرماید، خداوند غیب آسمان ها و زمین را می داند و قدرت دارد زمان قیامت را در یک چشم بر هم زدن یا کمتر از چشم بر هم زدن برساند.

آیت الله مهدوی اذعان کرد: یکی از مسائل مطرح در این آیه این است که غیب آسمان ها و زمین نزد خداوند به چه معنا است؛ ما معتقد هستیم که همه عالم نزد خداوند مشهود است و چیزی نزد خداوند پنهان نیست پس این مسأله که در این آیه آمده است و می فرماید، خداوند غیب آسمان ها و زمین را می داند، به چه معنا است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مفسرین دو معنا برای این آیه و آیات مشابه آن بیان کرده اند، ابراز داشت: برخی از مفسرین گفته اند مسأله غیب و شهود یک مسأله نسبی است، یعنی فردی که در مکانی قرار دارد، نسبت به مکان دیگر غائب است و فردی که در یک زمان حضور دارد از زمان های قبل و بعدش خبر ندارد؛ دومین تفسیری که مفسران بیان کرده اند این است که منظور از غیب آسمان ها و زمین، غائب بودن مسائل نزد انسان است و چیزی برای خداوند مخفی نیست یا در معنای بهتر این آیه باید گفت، آنچه نزد انسان غائب است نزد خداوند حاضر است.

حکمت انسان عاقل بر قدرتش غلبه دارد

امام جمعه موقت اصفهان در تشریح عبارت قرآنی«وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ»، افزود: یکی از مسائل دیگر مطرح در این آیه این است که چرا خلقت اولیه آسمان ها و زمین شش روز طول کشیده است ولی از بین رفتن این ها با برپایی قیامت در یک چشم بر هم زدن یا کمتر از چشم بر هم زدن به وقوع می پیوندد به عبارت دیگر چرا خداوند تدریجاً خلق کرده است و آنی از بین می برد؟

استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، خداوند آسمان ها و زمین و آنچه ما بین این دو است را در شش روز تدریجاً خلق فرمود تا ملائکه ناظر خلقت این ها باشند؛ دو روز زمین و آن چه در زمین است خلق شد، دو روز آسمان ها خلق شده اند و دو روز هم خلقت ستارگان و کهکشان ها به طول انجامیده است وگرنه خداوند قادر بود که به طور آنی آسمان ها و زمین را خلق کند ولی برای برپایی قیامت نیاز نیست مسأله ای برای موجودی نمایان شود به همین سبب خداوند می فرماید، در یک چشم بر هم زدن بلکه زودتر از یک چشم بر هم زدن، قیامت را برپا می کنم.

وی با بیان این روایت که امام معصوم(ع) می فرمایند، قدرت خداوند بر حکمتش غلبه ندارد، نتیجه گیری کرد: خداوند قدرت انجام هر فعلی را در هر مدت بسیار اندک دارد ولی امور عالم را با حکمتش می سنجد و اگر در محدوده حکمتش جای گرفت، آن را به فعلیت می رساند.

آیت الله مهدوی افزود: انسان عاقل نیز شبیه خداوند عمل می کند و اگر قدرت انجام کاری را داشت، فوراً برای به فعلیت رساندن آن عمل، اقدام نمی کند؛ همه افراد حاضر در جلسه قدرت این را دارید که جلسه امروز را به هم بریزید ولی دلیل این که مرتکب چنین کاری نمی شوید این است که حکمت شما اجازه چنین عملی را به شما نمی دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که دعاها باید عاقلانه بیان شود، تبیین کرد: در درخواست های خود از خداوند و اهل بیت(ع) نباید بگوییم که ای خدایی که قدرت داری نیاز من را برآورده کنی، پس نیاز من را برآورده کن، بلکه باید بگوییم این خدایی که حکیم هستی، اگر حکمتت اقتضا می کند، نیاز من را برآورده کن.     

چیزی که به سمت ما می آید، به آن نزدیک هستیم

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیات ششم و هفتم سوره معارج که می فرماید«إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدًا وَ نَرَاهُ قَرِیبًا»، تبیین کرد: خداوند در این آیات می فرماید، انسان ها روز قیامت را دور می پندارند ولی ما آن را نزدیک می دانیم؛ دلیل این بیان در روایتی از امیر مؤمنان(ع) آمده است؛ حضرت علی(ع) در روایتی می فرمایند، هر چیزی که به سمت شما می آید، نزدیک است؛ در حال حاضر در ماه رجب هستیم و چند ماهی تا رسیدن به ماه رمضان فاصله داریم ولی به سبب این روایت نباید بگوییم زمان زیادی تا رسیدن به ماه رمضان داریم بلکه چون این ماه در حال آمدن به زمان عمرمان است باید آن را نزدیک بدانیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: دور، زمانی است که یک چیز نسبت به ما ثابت باشد؛ می توانیم بگوییم فلان شهر به سبب فاصله زیادی که از ما دارد، نسبت به ما دور است ولی نمی توانیم بگوییم با رسیدن به فلان اتفاق در فلان زمان، دور هستیم؛ داشتن چنین دیدگاهی سبب می شود انسان از زمان عمرش به خوبی استفاده ببرد./867/202/ب1

 

 

ارسال نظرات